Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Zo maak je het in de filmwereld
04 JAN 2018 • Door Lika Verploegen • Beeld: Martijn Melis • Meer blogs over Film

Zo maak je het in de filmwereld

Documentairemaakster Marina Meijer (30) won de Karen de Bok Talent Prijs voor haar filmplan C'est les autres. 'Voor mij gaat het niet om het krijgen van grip, maar juist begrip.'

Dit filmplan is echter niet haar eerste project. Eerder maakte ze twee prachtige portretten over het belang van liefde en aandacht: Cargo - die geselecteerd werd voor het Canadese documentairefestival Hotdocs - en Water aan Wal. Haar documentaires gaan vooral over het grijze gebied, over twijfel. 'Ik vind vragen veel interessanter dan antwoorden.'

Trailer van Cargo

Gefeliciteerd met de prijs. Hoe was het om te winnen?
‘Onverwachts. Tijdens de NPO-fonds workshop van IDFA-academy was niemand bezig met de prijs. Aan het eind moesten we ons filmplan pitchen en daar waren we allemaal super zenuwachtig voor. Toen won ik ineens de prijs van het NPO-fonds! Nu krijg ik ontwikkelingsgeld en ben ik bezig met een realiseringsaanvraag. Maar goed, het is nog steeds documentaire maken, dus er kan nog van alles misgaan. Misschien krijg ik wel geen subsidie of mag ik toch niet op de beoogde locatie filmen.´
Houd je met veel doemscenario’s rekening?
‘Ja, want ik kies altijd voor plekken die vrij gesloten zijn. Dus het is meestal een lang proces om daar vertrouwen te winnen. Cargo en Water aan Wal zijn bijvoorbeeld gefilmd in de offshore wereld en een schippersinternaat. C'est les autres wil ik opnemen in een Rotterdams transformatiecentrum, waar de blikken van risicojongeren en hun begeleiders een spiegel vormen voor de samenleving. Ook hier is het moeilijk om binnen te komen, maar ik denk wel dat als mensen merken dat je oprecht geïnteresseerd bent het wel lukt. Ik heb hier ook iets persoonlijks uit te zoeken.´
Wat dan?
‘Als ik dat vertel ga ik te diep in op wat mijn filmplan is en daar mag ik nog weinig over loslaten. Dit komt doordat het een plek is waar ze heel beschermend zijn over de mensen die er leven. Wel kan ik vertellen dat mijn films voornamelijk gaan over het belang van liefde en aandacht. Ook het gebrek daar aan. Op deze plek gaat het over het vermogen van mensen om te veranderen, terwijl de samenleving hetzelfde blijft. Is het goed als ik er nu over ophoud? Anders schaad ik de research misschien.'

De crew van Cargo

De beoordeling van de jury was super positief: ‘Marina omarmt contrasten, heeft geen eindoordeel en heeft een scherp en nauwkeurig oog voor betekenisvolle details.’ Maar ik vroeg me iets af: hoe kan je geen eindoordeel hebben, als je wel een idee hebt waarover je wil filmen?
‘Mijn doel is niet om de wereld te veranderen, maar om het te begrijpen. Ik heb zeker wel een mening, maar vind een vast eindoordeel niet nodig. Het is niet de bedoeling dat mijn films sturen: ze moeten je aan het denken zetten. Ik vind vragen ook veel interessanter dan antwoorden. Voor mij gaat het niet om het krijgen van grip, maar juist begrip.´
Begrijp je meer na het maken van een documentaire?
‘Nee, haha. Maar begrip voor de situatie neemt wel een bepaalde onzekerheid of twijfel weg. Ik doe ook veel research vooraf, omdat ik goed wil weten wat ik wil vertellen. Voor Cargo draaiden we een maand op zee. Omdat we het op 16mm-film gingen schieten, hadden we ruimte voor maar vijf uur film. Dan moet je goed weten wat je wil.´
Maar als je zo gefocust bent, loop je toch dingen mis?
‘Dat is een risico, ja. Maar regie is keuzes maken en als je alles filmt wordt het vaag. Je moet open blijven voor wat er echt gebeurt tijdens het filmen en niet teveel pushen. Er is een dunne grens tussen je eigen idee en de werkelijkheid. Daarom is het belangrijk vooraf grondig onderzoek te doen en goed samen te werken met de crew. Maar vooral: volg je intuïtie en laat je inspireren.´
Waar haal jij inspiratie uit?
‘Uit boeken, poëzie en film. Claire Denis vind ik bijvoorbeeld een heel goede filmmaakster. Vooral haar eerdere films als Beau Travail en Nenette et Boni. Op dit moment lees ik veel boeken uit de jaren zeventig, maar ook uit begin twintigste eeuw. Ik zie steeds meer dat de wereld in herhaling valt, mensen ook. Die complexiteit vind ik interessant.´

Beau Travail

Hoe wist je documentaires wilde maken?
‘Het was niet zo dat ik dit altijd al wilde. Voordat ik besloot naar de filmacademie te gaan, heb ik eerst een bachelor Taal & Cultuur afgerond. De drang om dingen vast te liggen ontstond door het overlijden van mijn oma. Zij was Russisch en had veel meegemaakt. Ik had altijd nog het plan haar verhaal op te nemen, maar heb dat nooit gedaan. Dat vond ik zo erg. Maar eigenlijk is voor een controlfreak als ik documentaire maken een hele uitdaging, want controle is er bijna niet. Je moet constant de balans tussen je eigen verhaal en dat van de hoofdpersonages vinden.´
Hoe behoud je die balans?
‘Door altijd kritisch te blijven. Die grens ligt bij iedereen ergens anders. Je maakt geen verkeerde keuze, als je bewust keuzes maakt. Voor een groot deel gaat het ook op gevoel, denk ik.´
Lastig, lijkt me. Daarnaast zijn documentaires niet zo één-twee-drie gepiept. Waar haal je in de tussentijd het geld vandaan?
‘Dat deed ik met kleine commercials en ik hielp Niels van Koevorden, ook een documentairemaker, met zijn onderzoek.´
En het geduld?
‘Het belangrijkste is dat je iets doet wat je belangrijk vindt. Anders houd je het nooit vol. Maar op een gegeven moment miste ik het maken ook, hoor. Mijn relatie was net uit en ik besloot naar Brazilië te gaan. Daar logeerde ik een maand bij een familie en ontmoette ik een vrouw die mij erg intrigeerde. Ze was ook net single en we worstelden met dezelfde vragen. Ik ben haar
gaan filmen.´ 

Marina in Brazilië

Zijn documentaires an sich belangrijk volgens jou?
‘Ja, omdat ze ervoor zorgen dat er even aandacht is voor iets of iemand. Ik heb het gevoel dat we steeds blinder worden voor de dingen om ons heen. Documentaires trekken je even uit je eigen coconnetje.´
De prijs die je hebt gewonnen is natuurlijk een enorme prestatie. Welke tip geef je aan mensen die graag hetzelfde pad willen bewandelen?
‘Super cliché: maar geloof in jezelf en in je blik op de wereld. Omring jezelf met mensen die in je geloven, maar die ook kritisch zijn. Want een film maken doe je niet alleen.´

Door Marina's verhaal krijg jij natuurlijk gelijk zin om je te laten inspireren door allerlei andere filmmakers. Dat kan nu tijdens IFFR met € 3,- CJP-korting. Ook kun je tijdens DECODED | Binge het beste van IFFR de beste films van het festival in één dag checken. Dat voor maar € 19,-.

Comments

Gerelateerde kortingen

IFFR 2018
€ 3,- CJP-korting

IFFR 2018

De nieuwste, beste, mooiste films van de wereld

DECODED | Binge het beste van IFFR

De beste films van het festival, in één dag

€ 19,-

Pathé Thuis

De nieuwste bioscoopfilms kijk je thuis

tot 50%
We maken gebruik van cookies om jouw website-ervaring te optimaliseren. Door gebruik te maken van CJP.nl ga je hiermee akkoord.