Lexscope 0k2m Mcd TOYU unsplash

Vernieuwde etalage voor Cultuurkaart-acceptanten

16 september 2025

1 min leestijd

Pim Nugteren

CJP heeft de manier waarop het educatief aanbod voor vo/mbo van de aangesloten culturele instellingen wordt gepresenteerd vernieuwd. Het doel blijft hetzelfde: zoveel mogelijk jongeren in aanraking brengen met kunst en cultuur.

Van aanbod naar aanbieder

In de vorige werkwijze werden losse activiteiten en workshops door CJP op verzoek van instellingen gepubliceerd op educatie.cjp.nl. Niet alleen zeer tijdrovend, maar in de praktijk bleek dit aanbod ook vaak niet actueel: prijzen en data klopten niet, en bovendien werd veel 'op maat' aangeboden. waardoor er altijd sowieso eerst afstemming met een docent nodig was.

In de nieuwe opzet staat niet langer het afzonderlijke programma centraal, maar de culturele instelling zelf. Via het CJP-platform cjp.nl/aanbieder krijgen scholen een vollediger en duidelijker overzicht van de belangrijkste kenmerken van de aanbieder en het aanbod. Ze kunnen filteren en sorteren op diverse criteria en docenten worden gestimuleerd om of direct contact op te nemen met de instelling of de website van de instelling te bezoeken. Hiermee wordt voor scholen duidelijk hoe zij het beste verder kunnen om passend cultuuraanbod te vinden.

Rol van CJP

CJP publiceert de profielen van instellingen en biedt scholen een verbeterde zoekfunctie, zodat gericht gezocht kan worden op o.a. discipline, doelgroep, thema en werkvorm. Alle inhoud komt direct van de instelling zelf. CJP voert geen redactionele bewerking meer uit op afzonderlijke activiteiten; alleen een globale controle vindt plaats. Het is daarom van belang dat instellingen hun profiel volledig en actueel houden.

Profiel als visitekaartje

Het profiel op het CJP-platform fungeert als digitaal visitekaartje. Hoe duidelijker en vollediger dit wordt ingevuld, hoe beter scholen een beeld krijgen van wat er mogelijk is bij de instelling en hoe zij contact kunnen leggen. Op die manier wordt het voor scholen eenvoudiger om cultuuraanbod te vinden en wordt het voor jongeren aantrekkelijker om cultuur te beleven.

Tips voor een sterk profiel

Wees volledig en actueel

Vul alle velden correct in en zorg dat contactgegevens, links en informatie altijd up-to-date zijn.

Gebruik duidelijke taal

Schrijf kort, krachtig en begrijpelijk. Vermijd vakjargon en richt je op docenten die snel willen zien wat je te bieden hebt.

Laat je identiteit zien

Beschrijf in enkele zinnen wie jullie zijn als instelling en wat jullie onderscheidt. Dit maakt het profiel persoonlijker en herkenbaar.

Benadruk je meerwaarde voor scholen

Leg uit wat scholen en studenten bij jullie kunnen verwachten: welke ervaring biedt jullie aanbod, waarom is het waardevol in het onderwijs?

Gebruik inspirerend beeld

Voeg een sterke, representatieve foto toe die de sfeer van jullie instelling en activiteiten laat zien. Beeld zegt vaak meer dan woorden.

Maak het concreet

Beschrijf welke soorten activiteiten of programma’s je aanbiedt (bijv. rondleidingen, workshops, online lessen), ook al zijn data en prijzen flexibel. Geef ook helder aan of er lesmateriaal of andere ondersteuning beschikbaar is.

Verwijs door naar je website

Zorg dat je websitepagina met educatief aanbod makkelijk te vinden is en goed aansluit op de informatie in je profiel.

Zorg voor een uitnodigende toon

Schrijf alsof je docenten enthousiast wilt maken om contact met je op te nemen of om hun studenten mee te nemen naar jouw instelling.

LET OP: je klikt zelf op 'publiceren’ om je profiel ook daadwerkelijk zichtbaar te maken op de website.

Ook leuk voor je vrienden? Deel deze pagina