Bas Kosters Marc Deurloo Header CJP
Lifestyle & Gadgets

Modekunstenaar Bas Kosters duikt het theater in

03 maart 2022

1 min leestijd

Pim Nugteren

Vanaf 11 maart schittert het werk van modekunstenaar Bas Kosters vijf weekenden in het theater tijdens een bijzondere editie van De Grote Kunstshow. In de anderhalf uur durende show vol mode, autonome kunst, acteurs, dialogen, wandkleden, interviews en muziek wordt de kleurrijke en eigenzinnige wereld van Bas Kosters tot leven gewekt. Genderidentiteit, kwetsbaarheid, activisme en erotiek zijn fascinaties van de modekunstenaar en ideale ingrediënten voor een prikkelende voorstelling. De multidisciplinaire maker en winnaar van het prestigieuze Prins Bernhard Cultuurfonds Mode Stipendium is inmiddels bijna 20 jaar actief, maar gebrek aan inspiratie is er nooit. ‘Ik kan niks ander dan dit. Voor dit werk ben ik op aarde’.

CJP'ers krijgen € 5,- korting op tickets voor De Grote Kunstshow.

De Grote Kunstshow gaat bijna van start. Hoe gaat het?

‘Ja, het is megaspannend. Er moet ook nog veel gebeuren, maar het gaat waanzinnig worden. De Grote Kunstshow is natuurlijk geen Bas Kosters-productie, maar een initiatief van cultureel ondernemer Johan Idema. Hij gaat voor deze show aan de slag met mijn werk en verhalen. Ik ben altijd heel persoonlijk betrokken bij alles wat ik maak, dus ook bij deze productie, maar er zijn ook dingen die je uit handen moet geven. Zo voeren twee acteurs op het podium verschillende dialogen (geschreven door verschillende auteurs voor de voorstelling) rondom mijn werk, maar dat doen zij vanuit hun eigen interpretatie. Ook al denk ik veel mee over de invulling van de show, is het soms nog onduidelijk wat er allemaal gaat gebeuren in zo’n theaterzaal en met het publiek. Dat ben ik niet gewend. Het wordt denk ik heel bijzonder om de verhalen die ooit in mijn hoofd zaten straks op het podium te gaan zien.’

Vroeger gaf je modeshows. Nu werk je aan een theatershow. Zijn er veel dingen anders?

‘Ik ben mij sinds 2018 minder gaan focussen op mode en meer op autonome kunst en projecten zoals De Grote Kunstshow. Er zijn dus zeker wel veranderingen geweest wat betreft de focus van mijn werkzaamheden, maar grappig genoeg zijn er nu ook weer overeenkomsten tussen de voorbereidingen van een modeshow en een theatershow. Je hebt te maken met modellen, verzorging van de kleding, haar en make-up. Productioneel gezien is er dus wel aardig wat hetzelfde, maar toch weet ik nu minder goed hoe het er allemaal uit gaat zien. Bij mijn modeshows wist ik dat beter, omdat het mijn producties waren. Gelukkig gaan we nog repeteren en werken er allerlei getalenteerde mensen aan de show mee. Ik heb drie modellen voorgedragen waar ik veel mee samenwerk: Juno, Jody en Kiri. Zij hebben alle drie een grote persoonlijkheid en kunnen geweldig performen. Het is een groot verschil of je 20 seconden over een catwalk gaat lopen of minutenlang op een podium moet staan.’

Bas Kosters - Marc Deurloo
Bas Kosters in zijn atelier. Foto: Marc Deurloo.

Je bent al bijna twintig jaar actief sinds je afstudeercollectie in 2003. Hoe kies je uit wat je in een theatershow van anderhalf uur laat zien?

‘Dat ging eigenlijk best gemakkelijk samen met Johan. Mijn belangrijkste doel is om mijn autonome kunst meer in de spotlight te zetten. Johan wil vooral een dynamische show. We hebben een lijst gemaakt van een aantal favorieten en toen hadden we al snel een selectie voor de elf scènes die elk een ander kunstwerk of collectie belichten. Het meeste werk in de show is uit de periode tussen 2015 en 2019. Dat is een periode waarin ik als artiest heb gefloreerd. Zo zie je stukken uit modecollecties voorbijkomen, maar ook verschillende poppen en objecten. Mode is heel interessant voor het podium, omdat het gaat om dynamiek. Achter mijn collecties schuilen persoonlijke verhalen. Verhalen die zich goed lenen voor het podium.

Ook zit er een wandkleed in de show met de naam ‘Love Is All Alone’. In dit wandkleed heb ik de hele garderobe van mijn overleden vader verwerkt. Mijn broer heeft hier een tekst bijgeschreven. Het werk is mij heel dierbaar, maar het vertelt ook een mooi verhaal. Ik ben heel benieuwd hoe alles gaat overkomen, omdat er toch nog een afstand is tussen het publiek en het podium. Er is een hele leuke presentator, Lucas De Man, die de dialoog aangaat met de mensen in de zaal. Daarnaast hebben schrijvers als onder andere Elfie Tromp en Tommy Ventevogel teksten geschreven die de acteurs, gekleed in mijn collecties, vertolken.’

Weet je nog wat het eerste was wat je hebt gemaakt? En wat vind je daar nu van?

‘Mijn moeder maakte vroeger poppen van allerlei materialen en dat vond ik heel interessant. Dat is misschien ook wel de reden waarom ik zelf poppen ben gaan maken. Een van mijn eerste werken was een godsgruwelijk lelijk elfje. Geen idee waar die is gebleven. Toch zou ik nu tegen mijn jonge zelf en jonge creatieve mensen willen zeggen: ga het gewoon maken, probeer van alles uit, laat je niet tegenhouden en volg je gevoel. Soms is het onduidelijk waar dingen heen gaan, maar uiteindelijk wordt het echt duidelijk. Het belangrijkste is om niet op te geven. Inmiddels weet ik waarom ik nog steeds dit werk doe: ik kan niet anders. Voor dit werk ben ik op aarde.’

Komt bij jou eerst het verhaal en volgt daaruit hetgeen wat je gaat maken of is het andersom?

‘Er is niet per se een vast scenario. Zo heb ik de laatste tijd een fascinatie voor beren. Geen idee waarom. Ik ben er gewoon maar mee gaan werken. Ik ben ook wel op een punt aangekomen dat ik op mijn intuïtie kan vertrouwen en dat het allemaal op z’n plaats valt. Dat merk ik nu ook met de voorbereidingen van De Grote Kunstshow. Uiteraard kan ik nu vertrouwen op mijn intuïtie doordat ik al twintig jaar bezig ben en referentiekaders in mijn hoofd heb. Vroeger ging ik meer random te werk, vanuit een enorme dosis energie en drive. Die drive is er natuurlijk nog steeds, maar die combineer ik met onderzoek en kaders waar ik op kan vertrouwen. Daarnaast heb ik een geweldig team van freelancers en stagiairs om mij heen. Die hebben ervoor gezorgd dat mijn merk is gegroeid en wij nog steeds fantastische dingen kunnen doen.’

Bas Kosters tussen zijn poppen. Foto: Marc Deurloo.
Bas Kosters tussen zijn poppen. Foto: Marc Deurloo.


Eenzaamheid, kwetsbaarheid, overconsumptie, maar ook hoop en vreugde. Er komen allerlei thema’s voorbij in je collecties en in de show. Waar komen die vandaan?

‘De thema’s hoop en vreugde komen vooral uit een gebrek aan hoop en vreugde. Het zijn positieve thema’s, maar ze komen vanuit een verlangen. Het project rondom hoop was een reactie op het feit dat ik mijn ouders heb verloren. Dat was een intensieve periode. Ik hoopte oprecht dat ik weer op een betere plek terecht zou komen. Als ik aan de slag ga met een onderzoek rondom een thema, verminder ik ook vaak de pijn eromheen voor mijzelf. Het wordt een universeler onderwerp waar ik anderen weer mee kan inspireren. Met het project rondom vreugde wil ik nu hetzelfde doen. De wereld is soms zorgelijk en tegelijkertijd zijn we de hele tijd op zoek naar geluk. Ik vind dat een heel interessant vraagstuk.

Ik merk wel dat ik mijn initiële creatieve drive weer heb. Ik ben niet meer de hele tijd bezig met al die stappen rondom commerciële modecollecties, maar werk meer vanuit mijn intuïtie. Toch wordt het een drukke periode de aankomende tijd. Mijn werk is te zien op twee kunstbeurzen in Amsterdam en Rotterdam, ik ben bezig met een boek en De Grote Kunstshow is straks vijf weekenden in vijf verschillende steden te zien. Ik heel veel zin om dat allemaal met mijn team te gaan doen.’

In de wereld van Bas Kosters duiken? De Grote Kunstshow is op 11 en 12 maart te zien in het Internationaal Theater Amsterdam, op 19 en 20 maart in het Stadstheater Arnhem, op 8 en 9 april in de Stadsschouwburg Utrecht, op 15 en 16 april in het Parktheater Eindhoven en op 30 april en 1 mei in Het Nationale Theater Den Haag. Met CJP krijg je tot € 5,- korting. Klik hier om tickets te scoren.

Foto's: Marc Deurloo.

Ook leuk voor je vrienden? Deel deze pagina