Artikelen Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Word lid Mijn CJP
Bauhaus en badslippers: met Lewsberg naar het Boijmans
08 MEI 2019 • Door Rick van Veluw • Beeld: Rick van Veluw • Meer blogs over Expo

Bauhaus en badslippers: met Lewsberg naar het Boijmans

Alleen is ook maar zo alleen. Daarom nemen we vanaf nu onze favoriete artiesten, schrijvers, en acteurs mee naar het museum. In deze eerste aflevering gaat Rick met de band Lewsberg naar het Boijmans. ‘Als ik dit zie, vind ik het in principe ook niet nodig dat we muziek maken.’

Wie?

Lewsberg – vernoemd naar de Rotterdamse schrijver Robert Loesberg – is een fijne no-nonsense gitaarband in de traditie van The Velvet Underground en The Feelies. Frontman Arie van Vliet is geen Beyoncé, dus praatzingt hij zich met onvervalst Rotterdams accent door de rammelende gitaarpop. Dat maakt ze in Europa niet uit, want Lewsberg toert deze zomer door o.a. Frankrijk en Engeland en speelt op Nederlandse festivals als Best Kept Secret, Loose Ends en Into The Great Wide Open. Naast Arie sluit ook bassist Shalita Dietrich aan bij het Boijmans (ook al heeft ze de expo al gezien). 

Wat?

Nou, het Boijmans dus! Dat gaat bijna sluiten: op 26 mei gaat het museum dicht voor zeven jaar (!) vanwege een grootse renovatie. De expo nederland bauhaus – pioniers van een nieuwe wereld is de laatste grote tentoonstelling. Daarin zie je hoe Nederlandse kunstenaars de Duitse kunststroming Bauhaus naar hun hand zetten. Functioneel, zakelijk en strak: dat is het devies.

Shalita en Arie.

Druk, druk, druk

Op badslippers rent Shalita Dietrich naar binnen bij de Bauhaus-expo. Arie van Vliet volgt behoedzaam. Het is namelijk keidruk in het Boijmans: grote groepen 65+-ers en middelbare scholieren krijgen een rondleiding. Iedereen neemt het er nog even goed van voor het Boijmans in mei sluit. ‘Oh, ik vind het zo’n volle tentoonstelling,’ verzucht Shalita. Ze was hier vorige week ook al. ‘Ik werk als persoonlijk begeleider voor mensen met een handicap. Heel chill, zo kom ik heel vaak in musea met cliënten.’ Arie zou graag wat vaker naar een museum gaan, maar vaak komt het er niet van. ‘Als het in Rotterdam is, denk ik altijd: ik kan morgen ook nog. Dan ga je dus nooit.’

Shalita & Arie nemen even de tijd om een filmpje te kijken.

Een lekkere functionele arbeiderswoning

Prenten, stoelen, lampen, servies: Bauhaus zag je niet alleen terug in architectuur, maar eigenlijk in bijna alles. Na een paar rondjes als een kip zonder kop te hebben rondgelopen, besluiten we het volgende: Arie en Shalita kiezen hun favoriete werk en daar gaan we het dan uitgebreid over hebben. Shalita is binnen vijf minuten klaar, Arie kiest na een kwartiertje rondneuzen voor een sobere maquette van een arbeiderswoning in de Rotterdamse wijk Kiefhoek.
Waarom kies je voor deze maquette Arie?
Arie: ‘Ik vind het mooi. En ik was er laatst nog, dit staat er nog steeds. Het mooie hiervan is dat het uit functionaliteit voortkomt. De keuken zit bijvoorbeeld naast de voordeur. Die begint met een plankje waar je je boodschappen op kunt leggen, daarna een spoelbak om groente af te spoelen en daarnaast een aanrechtblok waar je kunt snijden en daar weer naast een gasfornuis. Je werkt heel functioneel van links naar rechts.’
Wat vind je zo mooi aan dat functionele? Bauhaus kun je ook interpreteren als saai, strak & formeel.
Arie: ‘Ik denk dat er veel zelfvertrouwen uit spreekt. Dat je zegt: dit heeft helemaal geen opsmuk nodig. Geen versierinkjes. Dat vind ik in muziek ook mooi. Niet meer er van maken dan nodig is.’
Shalita: ‘Precies. Waarom moet er nog een gitaarlijn bij? Misschien juist wel eentje minder.’
Arie: ‘Er is wel een verschil tussen een huis en muziek. Je zou muziek zo ver kunnen wegredeneren dat het gewoon helemaal niet meer hoeft te bestaan. In principe vind ik het ook niet nodig dat we muziek maken.’
Shalita: ‘Sommige mensen hebben ook geen huis nodig.’
Arie: ‘Dat is ook weer waar.’

Een slechte foto van Arie die de maquette in loert.

Rood, geel en blauw: De Unie

Een paar stappen verderop hangt een prent van De Unie aan de muur: een Rotterdams gebouw in de stijl van.. De Stijl. Het is Shalita’s favoriet.
Shalita: ‘Ik heb niet zo’n heel verhaal als Arie hoor. Ik vind het fijn om ergens wat bij te voelen. Ik ken dit gebouw en vind het heel mooi. Waarom weet ik niet. Als je naar het Centraal Station loopt, zie je het gelijk. Het is herkenbaar en iets van thuis. Nu is het een gaybar toch?’
Arie: ‘Nee, nu niet meer. Volgens mij zit er nu een café.’
Shalita: ‘Ah, oké. In het echt is ‘ie in ieder geval nog mooier.’
Arie: ‘Mooier dan een grachtenpand.’
Shalita: ‘Nou, ik vind die in Delfshaven ook mooi hoor.’
Arie: ‘Ja, maar als je dit ergens in het straatbeeld ziet, dan knalt het er uit.’
Shalita: ‘Ah ja, nu weet ik waarom ik ‘m zo mooi vind: hij springt eruit als je daar loopt. Het is totaal anders dan alle andere gebouwen.’

Shalita met een prent van De Unie (die overigens niet scheef hangt, dat is een optische illusie gecreëerd door de fotograaf).

Het eindoordeel

Na het bestuderen van vitrines met glaswerk en het verpesten van minstens 65 foto’s van museumsenioren, wijken we uit naar het terras voor een kop koffie. Arie verstopt zich achter een jas ‘want ik ben zelfs begin februari verbrand.’ Wat vonden ze van de Bauhaus-expo?
Arie: ‘Druk’.
Shalita: ‘Druk man.’
Maar kunnen jullie wat met de stroming Bauhaus?
Arie: ‘Ja, ik wel. Dat functionele en zakelijke past goed bij me. Zo benader ik dingen zelf ook.’
Shalita: ‘Ik heb er meer mee gemeen dan ik dacht. Ik zie ook wel raakvlakken met de band. Dat functionele en hoekige hebben wij ook. Sowieso ben ik altijd enorm geïnspireerd als ik een museum uitloop. Ik krijg gelijk zin iets te maken.’
Arie: ‘Ja, heb ik ook.’
Shalita: ‘Een tijdje terug was ik bij een hele minimalistische expo in Museum Voorlinden en toen had ik een visioen dat ik een heel minimalistisch kunstwerk moest maken. Niet gelukt, maar toch.’
Arie: ‘Eigenlijk vind ik het leukste van een museum luisteren wat andere mensen ervan zeggen. Dat twee bejaarden elkaar dingen staan wijs te maken ofzo. Het lijkt me wel lekker om naar een museum te kunnen gaan met de instelling ‘dingen die hier staan zijn mooi en ik moet ze mooi vinden’. Dan hoef je er verder niet bij na te denken.’
Dus wat jullie er ook van vinden: mensen moeten het zelf maar uitzoeken?
Arie: ‘Precies. Ga het zien.'

Nou, neem dat advies van Arie ter harte en haast je naar het Boijmans! Met CJP Weekly krijg je nu een exclusieve rondleiding door de expo.Wees er snel bij, want het Boijmans sluit op zondag 26 mei. Lewsberg zie je deze zomer o.a. op Best Kept Secret, Loose Ends en Into The Great Wide Open. 

Tik jij de 30 voorlopig niet aan en heb je nog geen CJP-pas? Je scoort er nu al eentje voor € 17,50 per jaar!

Comments

We maken gebruik van cookies om jouw website-ervaring te optimaliseren. Door gebruik te maken van CJP.nl ga je hiermee akkoord.