Artikelen Kortingen Win CJP events
Over CJP
Support
Word lid Mijn CJP
‘Alles ligt stil, maar gaan wij dan ook stilzitten? Nee!’
01 JAN 2018 • Door Rick van Veluw • Beeld: Rink Fotografie • Meer blogs over Lifestyle

‘Alles ligt stil, maar gaan wij dan ook stilzitten? Nee!’

Corona of niet: veel Cultuurkaart-acceptanten hebben de afgelopen maanden niet stilgezeten. Zelfs in crisistijd zagen ze hun boekingen weer toenemen. ‘De crisis heeft ons nieuwe inzichten gegeven.’

Veel culturele instellingen zagen de afgelopen weken rode kruizen gaan door cultuureducatieprojecten, workshops en CKV-dagen. Maar ook in coronatijd is er nog genoeg mogelijk. Wij belden met drie Cultuurkaart-acceptanten – Van Gogh Museum, Muziek-Werkplaats en Kunsteducatie Nederland – die op een inspirerende manier hun aanbod en manier van werken coronaproof hebben gemaakt.

Sarah Broekhoven, educator bij het Van Gogh Museum: maakte met haar collega's coronaproof rondleidingen en workshops, een multimediatour voor tieners en online lessen.

Ha Sarah, hoe waren de eerste weken corona voor jullie?
‘Het moest echt even doordringen. Toen het museum dichtging, dacht ik nog: misschien kunnen wij naar de scholen toe. Maar dat was met het openbaar vervoer ook niet echt verantwoord. Daarna gingen de scholen dicht en hebben we ons op digitale lessen gestort. Die maakten we al, maar dat hebben we nu verder uitgebouwd en de lessen geschikter gemaakt voor individuele leerlingen.’
Hoe zijn jullie verder in de weer geweest om je aanbod ondanks corona aan te blijven bieden?
‘In de eerste fase konden we ons alleen op online richten. We hebben de digitale lessen verbeterd en er nog meer gemaakt. Per 1 juni kwamen er wat versoepelingen en zijn we aan de slag gegaan met onze rondleidingen en workshops voor scholen. We hebben wat geëxperimenteerd en zijn met onze rondleiders en workshopdocenten in gesprek gegaan. Wat we van plan zijn: programma's met kleine groepjes, 7 leerlingen in plaats van 15. In augustus testen we dit eerst met een schoolklas.’
‘We waren al een tijdje bezig met de ontwikkeling van een multimediatour. Tieners gaven bij ons aan dat ze graag zelf rond willen lopen en keuzes willen maken in het museum. Met de multimediatour kan dat: groepen worden opgesplitst en iedereen start op een andere plek. Heel handig in coronatijd, want zo verdeel je de leerlingen over de zalen.’
‘Dat is allemaal op locatie, maar we starten ook met een outreach programma. Er zijn bijvoorbeeld scholen zich nog niet prettig voelen bij een excursie. Of scholen met een directie die heeft bepaald dat er niks extern gebeurt tot januari. In die gevallen kunnen wij een workshopdocent naar de scholen sturen. Bijvoorbeeld voor een workshop zelfportret maken of een les spoken word.’
Welke hindernissen zie jij op dit moment als je kijkt naar cultuureducatie?
‘Wij hebben veel contact met scholen en merken dat ze vooral kijken naar wat wel kan. Ik merk wel dat het digitale niet altijd voldoet. Menselijk contact of een fysiek kunstwerk voelt authentieker en voegt iets echt toe.’
Heb je nog een tip voor andere Cultuurkaart-acceptanten?
‘Vraag scholen wat je voor ze kunt betekenen, vooral in je nabije omgeving. Dan is het reizen een minder groot obstakel en kun je experimenteren met een nieuw of aangepast aanbod.’

In het atelier van het Van Gogh Museum wordt uitgebreid geëxperimenteerd met coronaproof workshops.

Jeroen Bouman, mede-eigenaar van Muziek-Werkplaats: geven samen met muziekprofessionals workshops op scholen met computers en studio-apparatuur.

Ha Jeroen, hoe was het begin van de coronacrisis voor jullie?
‘Het werd serieus toen de scholen sloten. Toen wisten we wel: hier moeten we op reageren, dit gaat wel even duren. In april hebben we keihard gewerkt om onze lessen ook online te kunnen gaan geven. Dat was een monsterklus. Normaliter komen we naar een school met apparatuur en muziekprofessionals en geven we aan meerdere klassen workshops. Dat moest nu allemaal anders.’
Hoe hebben jullie dat aangepakt?
‘We hebben alles op een rijtje gezet: wat willen we dat leerlingen maken en hoe gaan we dat bereiken? Ik wilde niet dat we scholen een pilot aanboden, maar gelijk iets dat getest is en goed werkt. In april hebben we daarom heel wat softwarepakketten getest. We werken nu met Soundtrap en Leerpodium, digitale omgevingen waarin je muziek kunt maken, chatten en de voortgang van iemands werk ziet.’
‘Neem bijvoorbeeld de dance workshop. Normaal gesproken komen we naar school met apparatuur en een professional en maken leerlingen een eigen dancetrack. Nu deden we dat online. Leerlingen krijgen een intro, de docent laat wat muziek horen en daarna gaat iedereen aan de slag met een stappenplan. Je begint met een beat, daarna synths, enzovoort. Tijdens het maken kan de docent meeluisteren en feedback geven. In die lessen is er altijd een goede respons, maar ik twijfelde of dat online ook zo zou zijn. Maar dat viel heel erg mee. Het biedt zelfs voordelen in interactie: wij kunnen bijvoorbeeld de track van een leerling delen en die laten horen aan de klas.'
Wat zijn wat jou betreft nog hindernissen in cultuureducatie op dit moment?
‘Wij gaan vol vertrouwen het nieuwe jaar in. We hebben ons ‘gewone’ aanbod en kunnen schakelen naar online als dat nodig is. De coronacrisis heeft ons nieuwe inzichten gegeven. Als scholen ons bijvoorbeeld niet meerdere dagen willen boeken, kunnen we ook online workshops aanbieden als alternatief.'
Heb je nog een tip voor andere Cultuurkaart-acceptanten?
‘Zorg dat je een alternatief aanbod hebt dat coronaproof is. Online lesgeven biedt enorm veel mogelijkheden. De uitdaging zit in de voorbereiding. Zorg dat je behapbare stappen hebt, zodat iedereen kan meekomen.’

Hoe leerlingen voor corona bezig waren met een workshop van Muziek-Werkplaats.

Sil Loeters, mede-eigenaar van Kunsteducatie Nederland: geven verschillende cultuurworkshops en lessen aan leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs.

Ha Sil, hoe hebben jullie de eerste weken corona beleefd?
‘Het was best een klap: ineens is je agenda leeg. Alles ligt stil. Maar gaan wij dan ook stilzitten? Met de lockdown hebben we eerst de kat uit de boom gekeken. Ik zag veel instellingen die hun aanbod gratis aanboden. Hartstikke sympathiek, maar als je dat blijft doen, gooi je je eigen glazen in. Wij zijn al snel overgestapt op het deels online maken van onze workshops en lessen.’
Hoe hebben jullie dat precies gedaan?
‘We hebben eenvoudige instructiemodellen en hand-outs gemaakt, zodat scholen en leerlingen er gemakkelijk mee aan de slag kunnen. Voorbeelden zijn onze workshops posterbeeld, game design en website bouwen. Dat zijn workshops die leerlingen stapsgewijs kunnen volgen op een online platform. Er zijn verschillende niveaus om in te stappen, dus het is voor iedereen leuk en uitdagend. We hebben ook eenvoudige instructievideo’s opgenomen voor de actievere workshops en van daaruit ontstond het idee om een eigen studio te bouwen. Dit zijn we nu aan het realiseren bij ons op kantoor. Van daaruit kunnen we dan van tevoren video’s opnemen of live streamen.'
‘Iets anders waar we hard aan werken, is een een online escaperoom, de online variant op onze Escape the Classroom die we al op locatie aanbieden. Nu willen we scholen en bedrijven een online, op maat gemaakte escape room bieden, die ook echt ‘plaatsvindt’ in een van de schoollokalen. In augustus doen we de eerste en ik hoop dat we dit in 2021 met meer scholen kunnen doen.’
Zie je nog hindernissen nu alles langzaam weer op gang komt?
‘Ik ben optimistisch. Ik zie wel dat het enorm verschilt per school hoe ze omgaan met de coronamaatregelen. Er zijn bijvoorbeeld scholen die besloten hebben in 2020 niets externs meer in te boeken. Wij deinen mee met de school, sluiten ons aanbod aan bij de vraag vanuit de school en anticiperen ook op een eventuele tweede lockdown.’
Heb je nog een tip voor andere Cultuurkaart-acceptanten?
‘Blijf in contact met je opdrachtgevers. Kijk goed naar wat ze willen en waar de behoefte ligt. Ga niet mee met elke hype, maar ga uit van je eigen kracht en visie. Als het financieel lastig is, snap ik dat je alles aanneemt wat langskomt. Maar als het kan, blijf dan vasthouden waar je in gelooft.’

Een workshop van Kunsteducatie Nederland, pre-corona.

De verhalen van het Van Gogh Museum, Muziek-Werkplaats en Kunsteducatie Nederland zijn goede voorbeelden van hoe het wél kan in deze coronatijd. Maar er zijn meer instellingen die ondanks de beperkingen door zijn gestoomd: hier lees je meer korte voorbeelden of het verhaal van Kleinkunstig, 4XM en Helder Theater.

Heeft jouw organisatie ook al corona-proof cultureel aanbod voor middelbare scholen en wil je jouw succesverhaal delen met andere culturele instellingen en scholen? Stuur dan een mailtje naar ckacceptanten@cjp.nl.

Comments

We maken gebruik van cookies om jouw website-ervaring te optimaliseren. Door gebruik te maken van CJP.nl ga je hiermee akkoord.