Artikelen Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Waarom zitten filmtrailers vol spoilers?
29 DEC 2017 • Door Rick van Veluw • Meer blogs over Film

Waarom zitten filmtrailers vol spoilers?

Ellenlange trailers barstensvol spoiler, CJP-redacteur Rick is het spuugzat. Waarom proppen filmproducenten die voorproefjes vol sleutelscènes?

Oh, de hoofdpersoon gaat dood aan het einde? Ah, dat is de moordenaar? Oeh, die geheimzinnige lover is eigenlijk haar broer? Normaal gesproken zijn dit soort vragen de absolute kroonjuwelen voor een film: bescherm ze zorgvuldig en je houdt de spanningsboog strak. Waarom worden die juwelen tegenwoordig al weggegeven voordat de film begint?

T-Rex van een spoiler

Ja, ik heb legio voorbeelden. Neem de trailer voor Jurassic World: Fallen Kingdom die volgend jaar uitkomt. Prima dat het plot even ferm wordt neergezet: het dinopark is naar de haaien en nu moet iemand de dino’s redden van een klimaatramp. Je ziet Chris Pratt en co. op het eiland in een benarde positie: een reusachtige T-Rex dreigt hen te verslinden. En cut! Zou je denken. Maar nee: je ziet al hoe en door wie ze worden gered en vervolgens ontvouwt zich een van de meest spectaculaire scènes van de film.

In wat oudere trailers maken ze zich net zo goed schuldig aan megaspoilers. Zou Gandalf nog leven na de eerste LOTR-film? De trailer voor Lord of the Rings: the Two Towers schreeuwt heel hard ‘JA HIJ LEEFT NOG EN DIT IS WAT HIJ GAAT DOEN IN DEZE FILM’. De trailer voor Goldeneye is al net zo’n irritant spoilerfestijn. 006 (Sean Bean) wordt neergeschoten en lijkt dood maar… hij blijkt toch te leven en ontpopt zich ook nog als de grote schurk van de film! Wauw bedankt jongens, dat is zo ongeveer de tofste verrassing van deze Bond-kraker. Ugh.

Onaangename gesprekken

Zelfs regisseurs ergeren zich eraan. Alan Taylor maakte Terminator Genisys en zag in de trailer ineens gigantische spoilers voorbijkomen. Hij was not amused en vertelde Uproxxx enkele ‘onaangename gesprekken’ te hebben gehad met de marketingafdeling. Matthew Vaughn van Kingsman 2 overkwam hetzelfde toen een dood gewaand personage werd ingezet in de marketingcampagne Hij noemde die keuze van het productiebedrijf domweg ‘stupidity’ en had hen zelfs nog ‘gesmeekt’ om de trailer aan te passen.

Gratis money shot

Kwistig strooien met spoilers lijkt iets van alle tijden. Er lijkt dus een idee achter te zitten. Waarom doen filmproducenten dit? En wordt het erger of is het altijd al zo geweest? In gesprek met MTV vertelt Jeff Dodson van productiebedrijf Rainfall over de trailertrends en spoilers. ‘Vroeger werden films geruïneerd omdat het plot werd uitgelegd, tegenwoordig worden de money shots getoond. Bijvoorbeeld een scene waarin de hoofdpersoon sterft. Producenten willen graag het spannendste of tofste gedeelte van een film alvast laten zien.’ Zijn collega Sam Balcomb heeft wel een verklaring voor het waarom. ‘De film moet niet alleen worden verkocht aan het publiek. Producenten willen dat investeerders alvast alle karakters en plotlijnen leren kennen, zodat ze kunnen inzetten op merchandise.’

Frustrerend, maar kennelijk waar: spoilerrijke trailers werken domweg goed. Dat claimt Dan Asma van trailerbedrijf Buddha Jones in een stuk van Entertainment Weekly. ‘Het liefst houden we het mysterieus. Dat is goede marketing. Maar uit focusgroepen en uitgebreide tests blijkt dat mensen eerder een ticket voor een film kopen als ze in de trailer al zoveel mogelijk gezien hebben.’ Het is dus onze eigen schuld! Al is er volgens trailermaker Mark Woollen een verschil tussen babyboomers en millennials. ‘Oudere focusgroepen wilden vaak meer van het plot weten na het zien van een trailer. Jongere focusgroepen zeiden gewoon: ‘wow, dit is cool, hier moet je niets meer aan veranderen’.’

Voorlopig zullen trailers waarschijnlijk vol blijven zitten met spoilers. Behalve als we het communisme als staatsvorm erkennen en alle babyboomers doodgaan: dan draait de trailer misschien alleen nog om het scheppen van een mysterie. Tot die tijd kijken we graag naar een van de beste trailers ooit.

Wat je ook kunt doen: lekker geen trailers kijken en op goed geluk naar de bioscoop. Met je CJP-pas krijg je korting op verschillende bioscopen of filmhuizen door heel Nederland!

Comments

Gerelateerde kortingen

Bekijk alle kortingen
We maken gebruik van cookies om jouw website-ervaring te optimaliseren. Door gebruik te maken van CJP.nl ga je hiermee akkoord.