Critical Mass ontwikkelt tentoonstellingen, installaties, workshops en games die ogen openen en mensen laten reflecteren op hun eigen houding en gedrag. Zo brengen we gesprekken op gang en activeren we mensen om zich in te zetten voor een inclusieve samenleving.
Met behulp van acht dilemmagames en vijftien opdrachten gaan docenten met hun klas in gesprek over de thema’s (cyber)pesten, buitensluiten, ingrijpen, kansenongelijkheid, mentaal welzijn en sociale druk. Ieder thema wordt op een speelse en vaak confronterende wijze behandeld. Docenten bepalen zelf wanneer ze welke game inzetten. Jongeren spelen de games op hun laptop. Bij de games horen verschillende opdrachten en (dialogische) werkvormen ter verdieping en verbreding van de onderwerpen. VRIEND&VIJAND wordt ingezet binnen mentorlessen en/ of burgerschapsprogramma’s
De games zijn opgebouwd naar het principe van ervaringsleer. Leren staat voor ons gelijk aan het opdoen van ervaringen plus het reflecteren op die ervaringen. Het (na)gesprek is net zo belangrijk als het spelen van de game zelf. In dit gesprek maak je een koppeling met de eigen, concrete situaties en ervaringen van de jongeren zelf. Het nagesprek kan in de kring gevoerd worden of aan de hand van opdrachten en (dialogische) werkvormen. Leerlingen leren zo hun eigen standpunt te verwoorden, vragen te stellen aan anderen en met elkaar in gesprek te gaan. We zetten jongeren in de actiestand: hoe ga je nu verder? Wat ga je veranderen? Hoe pak je dit aan? Wie/ wat heb je hierbij nodig? De stem van de leerlingen staat hierbij centraal.
Dit levert het op
Na het indienen van je aanvraag zal de organisatie contact met je opnemen.