EpexMind is een trainingsinstituut voor de mentale gezondheid van jongeren. EpexMind werkt landelijk samen met scholen, mbo-instellingen, gemeenten en maatschappelijke organisaties. Onze interactieve programma’s dragen bij aan betere leerprestaties, meer motivatie en een veiligere groepsdynamiek in de klas. Daarbij richten we ons niet alleen op het voorkomen van problemen, maar vooral op het versterken van kwaliteiten en het ontwikkelen van veerkrachtige, gemotiveerde en bewuste jongeren.
EpexMind is een trainingsinstituut voor de mentale gezondheid van jongeren en ontwikkelt interactieve programma’s die hen inzicht geven in hun eigen motivatie, stress en welzijn. Met onze trainingen Het Dopamine Effect en Van Stress naar Focus combineren we wetenschap, storytelling en beleving tot een leerervaring die direct toepasbaar is in het dagelijks leven.
Het Dopamine Effect
Oneindig scrollen, notificaties checken, bingewatchen, vapen, roken of snacken: veel jongeren leven van dopamineshot naar dopamineshot. Het kortstondige genot is overal, maar de gevolgen zijn groot. Het dopaminesysteem raakt overprikkeld, motivatie neemt af, uitstelgedrag groeit, de spanningsboog wordt korter en het gewone leven voelt saai of zelfs depressief. In deze training leren jongeren in drie stappen hoe zij hun dopaminesysteem kunnen resetten en dopamine vóór in plaats van tégen zich laten werken. Het resultaat: meer focus, energie en creativiteit.
Van Stress naar Focus
Steeds meer jongeren ervaren stress door schooldruk, sociale verwachtingen en digitale afleidingen. Dit leidt tot paniek, verminderde prestaties en lichamelijke klachten. In deze training ontdekken leerlingen wat stress is, hoe het ontstaat en welke invloed het heeft op hun lichaam en geest. Ze leren stresssignalen herkennen, praktische technieken toepassen en spanning omzetten in focus en veerkracht. Zo staan zij sterker in hun schoenen, met meer zelfvertrouwen en productieve energie.
Onze programma’s zijn laagdrempelig, energiek en sluiten naadloos aan bij de leefwereld van jongeren. Door interactieve oefeningen en korte experimenten worden leerlingen actief betrokken en uitgedaagd kritisch na te denken over hun eigen gedrag. Scholen ervaren hierdoor meer motivatie, rust en een betere groepsdynamiek in de klas.
Na het indienen van je aanvraag zal de organisatie contact met je opnemen.