Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Jongeren conservatiever dan gedacht
4 jul 2012 • Persbericht

Jongeren conservatiever dan gedacht

CJP GEEFT INZICHT IN BELEVINGSWERELD JONGEREN EN CULTUUR
 
Mag ik mijn jas aanhouden in de zaal? Waarom is het hier zo donker als ik kom om plezier te hebben? Wat voor film kan ik verwachten? Als het aankomt op jongeren en cultuur zijn veel jongeren een stuk minder avontuurlijk dan vaak wordt gedacht. Dat blijkt uit de onlangs verschenen publicatie ‘Hoe versla ik de Playstation?’ van CJP i.s.m. YoungWorks en VSBfonds. Dit boekje is het resultaat van nieuw onderzoek en al eerder opgebouwde kennis naar de voorkeuren en ervaringen van jongeren op het gebied van cultuur. De publicatie heeft als doel culturele instellingen een steuntje in de rug te geven in hun doelstellingen om jongeren te bereiken en te helpen bij het afstemmen van het aanbod op deze - ogenschijnlijk - ongrijpbare groep.
 
CJP slaat met onderzoek en ondersteuning een brug tussen culturele instellingen en jongeren. Samen met YoungWorks, een Amsterdams jongerencommunicatiebureau, deed CJP afgelopen jaar onderzoek naar de vraag wat culturele instellingen kunnen doen om meer jongeren te trekken en hoe ze aansluiting kunnen vinden met de leefwereld van jonge mensen. CJP en YoungWorks interviewden jongeren tussen 12 en 25 jaar, vroegen ze als mystery guests naar cultuurinstellingen te gaan en organiseerden een clinic voor medewerkers van culturele instellingen.
 
Uit het onderzoek blijkt dat jongeren – of ze nou 12 of 18 zijn -  van duidelijkheid houden en graag bevestigd worden. Ze willen graag weten of ze wel op de goede plek zijn, of het aanbod wel voor hun bestemd is en of er andere leeftijdsgenoten komen. De inrichting en sfeer van een culturele instelling kan jongeren onzeker maken en ze het gevoel geven niet welkom te zijn. Naomi (17 jaar): “Ik was nog niet eerder in een theater geweest. Bij een bioscoop, waar ik al vaker geweest ben, voel ik me gewoon sneller thuis.’
 
Hetzelfde geldt voor het aanbod en de informatievoorziening van culturele instellingen. Het idee dat alle jonge mensen zouden houden van een vernieuwende of experimentele vormgeving is een hardnekkig misverstand. Jongeren hebben meer dan andere doelgroepen handvatten nodig om van abstracte kunstvormen te genieten. De boodschap en structuur moeten helder en overzichtelijk zijn, anders haken jongeren af. Bovendien willen jongeren geholpen worden in het maken van keuzes. Het aanbod van een museum of instelling is al snel overweldigend. Door verschillende routes en hoogtepunten aan te geven, wordt een museum overzichtelijk en dus aantrekkelijker voor jonge mensen.

Culturele instellingen die een jonger publiek willen aantrekken moeten vooral naar jongeren luisteren. Ze moeten bereid zijn de inrichting en de communicatie af te stemmen op deze doelgroep. Daarvoor is kennis over de behoeften van de doelgroep essentieel. CJP biedt culturele instellingen de mogelijkheid om hier met collega’s dieper op in te gaan tijdens de CJP Clinic. De vier uur durende clinic bevat naast informatieve presentaties ook interactieve onderdelen zoals werken aan cases, opdrachten en een kennisquiz.
 
De publicatie is on-line te lezen op cultuurkaart.nl
Voor  meer informatie over de CJP clinic, mail anneke@cjp.nl