Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Waarom doen jongeren aan cultuur?
17 apr 2012 • Persbericht

Waarom doen jongeren aan cultuur?

CJP PUBLICEERT CULTUREEL JONGEREN PROFIEL
 
CJP heeft samen met Motivaction en YoungWorks het Cultureel Jongeren Profiel (CJP-model) ontwikkeld. Dit segmentatiemodel geeft meer inzicht in de belevingswereld van jongeren van 12 tot 25 jaar en de uiteenlopende motivaties die zij hebben om iets met kunst en cultuur te doen. Uit het onderzoek blijkt dat tweederde van de jongeren interesse heeft in cultuur. Volgens het model zijn jongeren in te delen in vier cultuurgroepen, die elk een verschillende benadering nodig hebben. De resultaten zijn gebundeld in een publicatie die naar culturele instellingen in Nederland is verstuurd.
 
Het CJP-model onderscheidt zich van andere onderzoeken doordat het niet alleen gebaseerd is op sociaaldemografische factoren of jongerenstijlen, maar zich richt op waardenoriëntaties. Door middel van groepsgesprekken en kwantitatief onderzoek onder ruim 1000 jongeren, blijkt dat cultuurdeelname op basis van negen dimensies kan worden verklaard, waarvan intrinsieke interesse, zelfcreatie en expressie de belangrijkste zijn. Op basis daarvan zijn vier jongerensegmenten samengesteld: Creatieve Entertainer (25%), Honkvaste Cultuurmijder (32%), Geïnteresseerde Toeschouwer (21%) en Ondernemende Cultuurfan (22%).
 
Met behulp van dit model kunnen culturele instellingen de samenstelling van hun huidige jongerenpubliek inventariseren en vaststellen welke types nog niet bereikt worden. Het duidelijk in kaart brengen van de verschillende types door gedrag en waardenoriëntaties, helpt om een goed aansluitend aanbod te creëren en de juiste communicatiestrategie te kiezen. De onderzoekspublicatie biedt zowel de cultuursector als het (CKV-)onderwijs diverse handreikingen om de vier groepen te interesseren voor cultuur. Zo wordt de Ondernemende Cultuurfan graag uitgedaagd en geïnspireerd door kunst en cultuur. De Honkvaste Cultuurmijder daarentegen moet niet teveel om eigen inbreng worden gevraagd. Deze groep wordt het meest geboeid door te verwijzen naar dagelijkse dingen, feiten en weetjes.
 
Om de kennis over jongeren en cultuurparticipatie te vertalen naar de dagelijkse praktijk, organiseert CJP samen met YoungWorks een CJP Clinic voor de culturele sector. De eerstvolgende clinics staan gepland op 29 mei (Amsterdam) of 12 juni (Arnhem). Kosten zijn € 250,- p.p. incl. lunch.
 
Voor aanmeldingen of meer informatie over de CJP Clinic kijk op blog.youngworks.nl/training.
Een gratis exemplaar van de publicatie kan worden opgevraagd via ava@cjp.nl.
 
Het onderzoek is tot stand gekomen met steun van Fonds voor Cultuurparticipatie en VSBfonds.