Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
CJP tekent convenant culturele sector
23 nov 2011 • Persbericht

CJP tekent convenant culturele sector

Vanmiddag is door de gehele culturele sector en CJP een convenant getekend in verband met het voortzetten van de Cultuurkaart. In dit convenant spreken CJP en de culturele koepelorganisaties gezamenlijk af om zich in te zetten om zoveel mogelijk jongeren te betrekken bij cultuur. De branche- en koepelorganisaties stimuleren hun leden om medewerking te geven aan cultuureducatie aan jongeren via CJP en de Cultuurkaart.
De ondertekening vond vanmiddag plaats tijdens een feestelijke bijeenkomst in theater Frascati in Amsterdam, ter ere van CJP’s 50-jarig bestaan. Naast het ondertekenen van het convenant presenteerde CJP ook een nieuw mentaliteits- en waardenmodel: het Cultureel Jongeren Profiel.
 
CJP-directeur Walter Groenen is verheugd met de steun van de culturele sector: “Het is uniek dat de culturele sector zich gezamenlijk achter dit convenant schaart en dat ook staatssecretaris Zijlstra zich hierbij aansluit. Nu Zijlstra tijdens de behandeling van de cultuurbegroting 2012 heeft laten weten een BTW-vrijstelling te steunen op activiteiten die met de Cultuurkaart worden gedaan, lijkt de toekomst voor de Cultuurkaart weer de goede richting op te gaan.”
 
De koepels die meetekenden zijn Museumvereniging (Siebe Weide), Nederlandse Associatie van Podiumkunsten (Mirjam van Doothingh), Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals (Berend Schans), Bureau Promotie Podiumkunsten (Peter Joziasse), Vereniging van Schouwburgen en Concertgebouwdirecties (Martin van Ginkel), Vereniging Vrije Theaterproducenten (Anouk Kapel), Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (Ron Sterk) en Kunstconnectie (Jan Brands).
 
Tijdens de bijeenkomst is ook een nieuw segementatiemodel gepresenteerd: het Cultureel Jongeren Profiel. Dit profiel onderscheidt zich van andere onderzoeken doordat het niet alleen gebaseerd is op sociaal-demografische factoren of jongerenstijlen, maar zich richt op waardenoriëntaties. Door middel van groepsgesprekken en kwantitatief onderzoek onder ruim 1000 jongeren, blijkt dat cultuurdeelname op basis van 9 dimensies kan worden verklaard: intrinsieke interesse, drempelvrees, zelfexpressie en creatie, performanceangst, muziek als katalysator, sociale beleving, escapisme, algemene vorming en leergierigheid blijken onderscheidende variabelen, waarvan intrinsieke interesse en zelfcreatie en expressie de belangrijkste zijn. Op basis daarvan zijn vier jongerensegmenten samengesteld.
Met behulp van dit model kunnen culturele instellingen de samenstelling van hun huidige jongerenpubliek inventariseren en vaststellen welke types nog niet bereikt worden. Het duidelijk in kaart brengen van de verschillende types door gedrag en waardenoriëntaties, helpt om een goed aansluitend aanbod te creëren en communicatiestrategie te kiezen.