Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
CJP bestaat 50 jaar
10 nov 2011 • Persbericht

CJP bestaat 50 jaar

CJP INTRODUCEERT NIEUW WAARDENMODEL OVER JONGEREN EN CULTUUR
 
CJP bestaat 50 jaar en dat wordt gevierd met een groot onderzoek naar jongeren en cultuur. De resultaten worden woensdag 23 november in theater Frascati in Amsterdam gepresenteerd. Speciale gast op deze feestelijke bijeenkomst is Eberhard van der Laan, burgemeester van Amsterdam. CJP is met meer dan 1 miljoen pashouders inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste Nederlandse jongerenorganisaties.
 
Nieuw waardenmodel: Profiel Jongeren en Cultuur
Ter gelegenheid van het 50 jarig bestaan presenteert CJP het ‘Profiel Jongeren en Cultuur’: een nieuw mentaliteits- en waardenmodel over jongeren en cultuur, dat op basis van uitgebreid onderzoek is ontwikkeld door YoungWorks en Motivaction. Nooit eerder is in Nederland op deze manier onderzoek uitgevoerd naar de motieven van jongeren om aan cultuur deel te nemen. De resultaten worden gepresenteerd tijdens een feestelijke bijeenkomst op woensdag 23 november waarbij Eberhard van der Laan, burgemeester van Amsterdam de pioniers van het eerste uur zal bedanken voor hun visionaire arbeid van 50 jaar geleden.
 
Directeur Walter Groenen: ‘CJP bestaat 50 jaar, en daar mogen we in heel Nederland trots op zijn. CJP daagt uit om cultuur te ontdekken door voorrang, voordeel en informatie te regelen. We prikkelen de nieuwsgierigheid om zelf op pad te gaan om te ontdekken wat kunst en cultuur voor jouw leven kan betekenen. Dat werk is behalve leuk ook nooit af omdat iedere generatie natuurlijk die ontdekkingstocht maakt, zeker nu we in een tijd leven waarin er veel meer concurrentie is als het gaat om vrijetijdsbesteding. Ook het huidige politieke klimaat speelt een rol. Nu er om meer ondernemerschap gevraagd wordt, zijn we een goede partner voor culturele instellingen om nieuwe publieksgroepen te bereiken en deskundigheid te delen. Daarom grijpen we onze verjaardag aan om een model te presenteren dat meteen gebruikt kan worden in de plannen om nieuw publiek te bereiken.’
 
50 jaar CJP
CJP werd in 1961 opgericht door de Amsterdamse Jeugdraad. Amsterdamse jongeren konden voor ƒ1,25 (= €0,57) een CJP-pas kopen die korting gaf op theater, films, ijsrevues, het circus, Artis, kappers, juweliers en wedstrijden van de voetbalclub Blauw-Wit. Het jaar daarna volgden andere grote steden zoals Den Haag en Enschede. In 1967 kreeg CJP landelijke dekking en snel erna werd het concept ook in andere Europese landen geïntroduceerd. Anno 2011 is CJP groter dan ooit. Meer dan 1 miljoen jongeren tussen de 12 en 30 jaar hebben een CJP-pas op zak waarmee ze korting krijgen in bijna alle culturele instellingen zoals bioscopen, theaters, musea, concerten, festivals. De CJP pas geeft ook korting in andere Europese landen. Tenslotte kun je CJP gebruiken voor voordeel op onder andere reizen, verzekeringen, kranten, tijdschriften, kleding, schoenen en sportartikelen.  
 
Jaren ‘60 - Oprichting CJP
Na de Tweede Wereldoorlog maakt men zich in Amsterdam, net als in de rest van Nederland, ernstige zorgen over de ‘verwildering van de jeugd’. Door de komst van de massacultuur zou de kunst met een grote K in het gedrang komen. Volgens de Amsterdamse Jeugdraad moest de jeugd “leren beseffen, dat het leven nog door iets anders gevuld kon worden, dan door een sigaret of door een goedkope film!” Dus wordt in 1961 een kortingskaart, het CJP, in het leven geroepen die jongeren duidelijk moest maken dat cultuur een leuke en boeiende vorm van tijdsbesteding was. Vooral de ‘arbeidersjongeren’, de jongeren die geen kunst en cultuur van huis uit meekregen, moesten dit weten. 
 
Jaren ‘70 – Zilveren CJP
In 1970 wordt de 100ste landelijke pas uitgereikt. Vijf jaar later vindt de uitreiking van de 300.000e pas plaats.
 
In 1977 krijgt Ramses Shaffy de Zilveren CJP. Deze prijs is ingesteld voor een Nederlandse of Belgische artiest die zich behalve door z’n artistieke prestaties ook verdienstelijk heeft gemaakt voor CJP. Shaffy kreeg deze prijs, omdat hij in 1968 in zijn theater in Amsterdam (Shaffy Theater), de houders van een CJP-pas voor half geld naar binnen liet.
 
Jaren ‘80 – CJP Magazine
Alle leden krijgen in 1987 het eerste CJP-magazine in de brievenbus. Een ‘keurig’ blad met veel informatie en weinig foto's. Want, schrijft directeur Annemiek Hagens in het eerste exemplaar: ‘Doorgewinterde CJP-houders weten de weg in de cultuurjungle’. 
 
Jaren ‘90 – Samenwerking
In 1997 wordt CJP gekoppeld aan de bankpas van jonge rekeninghouders van ABN AMRO.
 
In 1999 wordt een samenwerking gestart met Ministerie van OCW. Met de komst van het verplichte vak CKV (Culturele en Kunstzinnige Vorming) binnen het Studiehuis krijgen alle havo- en vwo-leerlingen in 1999 een gratis CJP.
 
 Jaren ‘00  tot heden – Cultuurkaart
Sinds 1 november 2008 ontvangen leerlingen uit het voortgezet onderwijs jaarlijks een Cultuurkaart met een cultureel tegoed van 15 euro. Dit bedrag kan klassikaal of individueel besteed worden aan bijvoorbeeld muziek- en dansworkshops, musea, erfgoed, bibliotheekprojecten, natuurparken of theater. De Cultuurkaart is de opvolger van de CKV-bonnen die sinds 1999 op scholen werden toegepast. Daarnaast is de Cultuurkaart een CJP-pas, waarmee jongeren korting krijgen bij culturele instellingen en winkels. CJP verspreidt de Cultuurkaart in opdracht van het Ministerie van OCW via de scholen.