Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Kwart van de VO-scholen maakt geen geld vrij voor culturele activiteiten
17 jun 2011 • Persbericht

Kwart van de VO-scholen maakt geen geld vrij voor culturele activiteiten

Een kwart van de VO-scholen gaat geen geld vrij maken voor culturele activiteiten als Zijlstra de Cultuurkaart opheft. Directieleden in het voortgezet onderwijs verwachten dat slechts 3% van de scholen de financiering van culturele activiteiten die nu via de Cultuurkaart loopt, volledig vanuit eigen budget zullen gaan financieren als deze kaart wordt opgeheven. De verwachting is dat de rest van de scholen dit budget hier maar gedeeltelijk (71%) of helemaal niet voor zal inzetten (26%). Om het ontstane gat in het budget voor culturele activiteiten aan te vullen, denken scholen o.a. aan het verhogen van de ouderbijdrage of het zoeken van sponsors. Tweederde van de ouders geeft echter aan niet bereid te zijn hier aan mee te betalen. Ruim driekwart van de schooldirecties verwacht dat het afschaffen van de Cultuurkaart nadelige gevolgen zal hebben voor het cultuuronderwijs binnen het voortgezet onderwijs. Dit blijkt uit een onderzoek dat TNS NIPO heeft gehouden in opdracht van CJP onder schooldirecties, docenten cultuuronderwijs, culturele instellingen en ouders naar het draagvlak en de effecten van de Cultuurkaart en de mogelijke afschaffing daarvan, een van de plannen binnen het nieuwe cultuurbeleid van staatssecretaris Zijlstra.
 
De Cultuurkaart kan op grote steun rekenen binnen het onderwijs. Docenten en directies vinden in overgrote mate dat de Cultuurkaart heeft geleid tot beter cultuurbeleid op school, en dat de kaart aanzet tot meer culturele activiteiten. Bijna alle CKV/KCV-docenten geven aan dat het praktijkgedeelte essentieel is om echt in aanraking te komen met kunst en cultuur.
 
De nadelige gevolgen van de maatregel worden ook gedeeld door culturele instellingen. Zo’n 81% van de deelnemende culturele instellingen verwacht negatieve effecten. Tweederde van de respondenten verwacht daarbij een omzetdaling van gemiddeld 25%. Ook geeft 20% van de instellingen aan dat ze verwachten dat ze educatieve medewerkers zouden moeten gaan ontslaan.
 
Veel ouders zijn volgens TNS NIPO niet goed geïnformeerd over de rol van cultuuronderwijs binnen het schoolcurriculum. Slechts 55% weet dat cultuuronderwijs een verplicht vak is. Cultuuronderwijs wordt overigens net zo belangrijk gevonden als lichamelijke opvoeding. Als het aankomt op het ondernemen van culturele activiteiten zijn ouders van VMBO-leerlingen minder ondernemend van aard en qua omvang van activiteiten. Naar verwachting zullen dan ook de gevolgen voor VMBO-scholieren het grootst zijn. 
 
Walter Groenen, directeur CJP: ‘De cijfers van TNS NIPO bevestigen het beeld dat al naar voren kwam uit eerdere onderzoeken: de financiering vanuit de Cultuurkaart is essentieel om het praktijkgedeelte van cultuuronderwijs te kunnen betalen. Het zijn met name de VMBO leerlingen en leerlingen uit plattelandsgebieden die het meest getroffen worden door de maatregel, omdat zij van huis uit minder mogelijkheden hebben voor culturele activiteiten’.