Artikelen Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Tips voor examenprogramma CKV
27 aug 2018

Tips voor examenprogramma CKV

Sinds 1 augustus 2017 geldt het nieuwe examenprogramma CKV op havo en vwo. Dit heeft ook invloed op het aanbod voor de culturele instellingen. Verschillende instellingen zijn actief bezig met dit nieuwe examenprogramma en delen graag hun ervaringen.

Jeroen Jesse van Impresariaat Uit de Kunst, Valentijn Rambonnet van het Rijksmuseum en Judith Vorwerk van TENT hebben tien bruikbare tips op een rij gezet, zodat jij ook aan de slag kunt.

• TIP 1: Kijk welk succesvol aanbod al goed aansluit bij het nieuwe vak. Hoewel de culturele activiteiten niet meer verplicht zijn in het nieuwe programma wordt er nog steeds veel waarde gehecht aan het beleven van nieuwe kunstervaringen in een professionele omgeving. Als instelling heb je veel ervaring en kennis in huis. Gebruik dit.

• TIP 2: Zoek verbinding met scholen en instellingen in de buurt. Leer van elkaar. Van een stevig netwerk heeft iedereen profijt. Ook de leerlingen.

• TIP 3: Luister naar de docent. Het programma staat weliswaar op papier maar laat ook nu weer veel ruimte aan de docent om hier een eigen aanvulling aan te geven. Mooi dat de docent deze autonomie behoudt, maar dat betekent ook dat elke docent weer een eigen programma maakt. Het is daarom heel belangrijk om steeds in contact met leraren te blijven om zicht te behouden op hoe ze invulling geven aan het vak. Soms kunnen er al snelle winsten te behalen zijn door goed te luisteren naar hun behoefte.

• TIP 4: Help de docent. Het nieuwe examenprogramma vergt veel kennis van de docenten. Zorg dat je hierop aansluit met je programma.

• TIP 5: Zoek hulp. Als ‘maker’ zonder educatieve afdeling heb je misschien niet de competenties om te zien of de activiteit bij het eindexamenprogramma aansluit. Het creatieve proces moet overeind blijven! Vraag als maker dus advies bij een kunsteducatie-specialist over de aansluiting bij CKV havo/vwo.

• TIP 6: Maak individueel bezoek aantrekkelijk  Er is in het nieuwe vak, door de nadruk op (individueel) onderzoek doen, waarschijnlijk meer behoefte om individueel culturele activiteiten te ondernemen. Ontwikkel hiervoor een geschikte manier. Een mooi voorbeeld is natuurlijk de ‘SnapGuide’ van het Rijksmuseum. Leerlingen kiezen op hun eigen telefoon een bekende YouTuber die hen door het museum zal leiden. Middels verschillende ‘challenges’ van onder andere Ronnie Flex en Teske ontdekken leerlingen zelfstandig het museum en maken creatieve content. Die content kan weer naar de docent gestuurd worden.

• TIP 7: Koppel de thematiek van de voorstellingen op een logische manier aan de kerndoelen. Vermijd vergezochte verbanden tussen kerndoelen cq. de te beschouwen CKV-dimensies en de voorstelling.

• TIP 8: Laat ‘verbreding’ tot zijn recht komen door diverse invalshoeken te gebruiken. Het lesmateriaal kan culturele, historische, maar ook ‘natuur en milieu’-invalshoeken hebben. Denk discipline overstijgend.

• TIP 9: Werk gericht aan de ‘verbreding’. Leerlingen gaan voorstellingen bekijken aan de hand van de 11 te beschouwen dimensies. Geef in het materiaal zelf een suggestie aan voor één of meerdere dimensies (bijv. ‘feit en fictie’ of ‘amusement en engagement’).

• TIP 10: Blijf prediken: bij de instellingen gebeurt het! Zorg dat je programma de leerlingen en docenten uit de scholen trekt. Het doen van artistiek onderzoek gaat een belangrijke component zijn binnen het vak CKV. Sluit hier met je programma’s bij aan.

Meer weten over het nieuwe CKV? We hebben hier alle informatie voor je op een rij gezet.

We maken gebruik van cookies om jouw website-ervaring te optimaliseren. Door gebruik te maken van CJP.nl ga je hiermee akkoord.