Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Verslag MBO Card bijeenkomst 26 mei
2 jun 2016

Verslag MBO Card bijeenkomst 26 mei

Met de komst van de MBO Card is een eerste stap gemaakt, maar cultuureducatie in het mbo-onderwijs staat nog steeds in de kinderschoenen. Daarom organiseerden Cultureel Jongeren Paspoort (CJP) en het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA) op 26 mei een bijeenkomst over de huidige stand van zaken en de plannen voor de toekomst. Dit onder leiding van CJP-directeur Walter Groenen en hoofd cultuureducatie bij LKCA Ronald Kox.

MBO Card
De MBO Card werd afgelopen 1 januari gelanceerd, om cultuur toegankelijker te maken voor leerlingen in het mbo-onderwijs. Een initiatief van CJP in samenwerking met Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB), ondersteund door het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap. Mbo-scholen kunnen deze gratis kortingspas aanvragen voor al hun leerlingen, waarmee ze CJP-korting krijgen bij meer dan 1.000 locaties in Nederland. Op dit moment doet 85% van de mbo-scholen mee, wat betekent dat 417.950 mbo-leerlingen een pas hebben gekregen.

Hoe nu verder?
De MBO Card is er nu, met een buitengewoon hoog percentage deelnemers; een goed begin. Maar hoe nu verder? Walter Groenen, directeur van CJP, vindt het belangrijk dat cultuur een plek gaat innemen in het curriculum van de scholen. Samen met het LKCA gaat CJP onderzoek doen naar de culturele vraag van de mbo-scholen; waar hebben de leerlingen behoefte aan? Ook wordt er gekeken naar het reeds bestaande culturele aanbod en gaat CJP meten hoeveel leerlingen actief hun pas gebruiken. Daarom worden de kassa’s bij culturele instellingen gereed gemaakt om het gebruik te meten.

Rozemarijn Schouwenaar van het LKCA benadrukt hoe belangrijk cultuur is voor de persoonlijke vorming van jongeren. Daarom maakt het LKCA zich hard voor het stimuleren van binnen schoolse cultuureducatie in het mbo-onderwijs. Ze spoort scholen en instellingen om op regionaal niveau te zoeken, wat ze elkaar te bieden hebben. Om meer inzicht te krijgen in de problemen en behoeftes van cultuureducatie in het mbo zal het LKCA onderzoek doen, kennis opbouwen en deze delen d.m.v. publicaties. Naast wil het LKCA praktijkvoorbeelden zichtbaar maken als leidraad voor scholen en instellingen.

Cultuur is een onmisbaar element in de ontwikkeling van jongeren, vindt Anne Marie van Rooijen van MBO Utrecht. Cultuur activeert een ander deel van de hersenen en doet beroep op de creativiteit, beleving en emotie van jongeren. Volgens van Rooijen zit de meeste mogelijkheid om cultuur in het curriculum te implementeren in de keuzedelen of in het vak burgerschap, waar jongeren leren omgaan met morele dilemma’s.

Voorbeelden uit de praktijk
Na een korte pauze, vertellen drie sprekers van culturele organisaties over hun samenwerking met mbo-scholen.

Lucas Westerbeek van De Frisse Blik stelt dat jongeren heel erg visueel ingesteld zijn; er wordt steeds minder gelezen. Vaak wordt ‘begrijpend lezen’ wel opgenomen in het curriculum, maar van ‘begrijpend kijken’ is nog weinig sprake. Door samen met studenten films te maken en deze te analyseren, leert hij studenten kritischer kijken.

Herkenbaarheid speelt een belangrijke rol in de projecten van Theatergroep Playback. Oprichtster Kim Zonneveld wil dicht bij de belevingswereld van de jongeren blijven. Onderwerpen die worden aangekaart, zijn o.a. geld, ambitie, alcohol, seks en drugs:  Na de voorstelling gaan de acteurs het gesprek aan met de studenten. Wat vonden ze herkenbaar? Wat zouden ze zelf hebben gedaan in een bepaalde situatie? Ook heeft Playback van te voren goed contact met de school, om de voorstelling zo goed mogelijk bij het lesprogramma te laten aansluiten.

Tonko Grever van het Museum van Loon ontwikkelde in samenwerking met het Hout- en Meubileringscollege Amsterdam een educatief programma voor mbo’ers. Hierbij werd vooral rekening gehouden met de behoefte van de studenten; je aanbod moet wel relevant zijn. Ook benadrukte Grever dat interactie een belangrijk onderdeel is van het programma, om de studenten zoveel mogelijk te prikkelen en te stimuleren.

Aanspreekpunt binnen de school
De grootste hindernis voor culturele organisaties blijkt het in contact komen met de mbo-scholen, die vaak zo groot zijn dat het bijna onmogelijk is om bij de juiste persoon terecht te komen. Er is dus grote behoefte aan een centraal aanspreekpunt voor (culturele) activiteiten binnen de scholen. Elianne Beukelaar van het Grafisch Lyceum Utrecht, waar de bijeenkomst gehouden wordt, nam voorheen ook altijd snel tussendoor de verantwoording van evenementen op zich. Nu is zij Manager Events, en is hiermee aanspreekpunt voor alle activiteiten in en rond de school. ‘Handig, want nu ben ik veel makkelijker te vinden voor culturele instellingen’, vertelt ze aan het einde van de dag.

De dag eindigde met een gezellige kennismakingsborrel waar vraag en aanbod samen konden komen en ideeën konden worden uitgewisseld. Mogelijkheden genoeg, maar het is nu belangrijk dat alle betrokken partijen, zowel mbo-docenten als culturele instellingen zich volledig gaan inzetten om cultuureducatie in het mbo-onderwijs mogelijk te gaan maken. Het LCKA zal in de tweede helft van 2016 weer een kleine bijeenkomst organiseren om de ontwikkelingen te bespreken.