Artikelen Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Van ‘dat naaistertje’ tot de baas van een modehuis
09 JAN 2019 • Door Lika Verploegen • Meer blogs over Expo Shoppen

Van ‘dat naaistertje’ tot de baas van een modehuis

Nooit eerder stonden er zoveel vrouwen aan de top van modehuizen als nu. Reden genoeg om meer te weten te komen over vrouwen als Coco Chanel en Vivienne Westwood. Waar waren we geweest zonder hen?

Hoewel wij minstens honderd redenen kunnen bedenken waarom we deze powervrouwen moeten eren, is er nog nooit een tentoonstelling aan hen gewijd. Femmes Fatales is de eerste waarin uitsluitend vrouwelijke ontwerpers worden uitgelicht. Wij geven je alvast een voorproefje, want deze vijf vrouwen verdienen even goed als Alexander McQueen en Yves Saint Laurent een spotlight.

1. Coco Chanel: het naaistertje dat vrouwen uit korsetten bevrijdde

Tijdgenoot en collega Paul Poiret refereerde ooit minachtend naar Coco Chanel als ‘dat naaistertje’ en hij noemde haar stijl misérable de luxe (vertaald: ellendige luxe). Redelijk denigrerend als je bedenkt dat Chanel een ongekende invloed heeft gehad op de modewereld: als zij er niet was geweest, liepen vrouwen vandaag nog steeds alleen in rokken en jurken. Chanel zorgde ervoor dat vrouwen zich niet meer als rollades in korsetten hoefden te proppen en comfortabeler door het leven mochten gaan. Ze wilde dat de elegantie van een vrouw niet bepaald werd door de kledingkeuze, maar door de vrouw zelf. Om dit te bereiken ontwierp ze zogenaamde casual kleding. Hiermee bleef haar invloed niet beperkt tot de mode: ze zorgde ervoor dat vrouwen in het algemeen meer vrijheid kregen. Vrijheid om kleren te dragen waar ze zich lekker in voelden en de vrijheid om deze helemaal zelf uit te kiezen.

2. Rei Kawakubo: startte een revolutie met haar androgyne stijl

De Japanse modeontwerpster Rei Kawakubo is misschien wel de meest bescheiden modeontwerpster die er bestaat. Kawakubo blijft bijna altijd achter de schermen en voor haar campagnes gebruikt ze zelden een bekend gezicht. Extra knap dus dat ze zo invloedrijk is geworden. Met haar eerste werk Comme des Garçons (‘net als de jongens’) introduceerde Kawakubo een anti-fashion beweging: een beweging waarin mode een statement met zich meedraagt. In een tijd waarin mode om glamour en seks draaide, startte Kawakubo een revolutie met haar androgyne stijl. Door middel van haar kleding stelt ze kritische vragen, vaak vanuit een feministisch oogpunt. Bijvoorbeeld door kleding van vrouwen niet ‘sexy’ te maken en op die manier het vrouwelijk ideaalbeeld te bevragen. Ook vecht ze hiermee voor de vrijheid van de vrouw. Ze wil dat vrouwen zich kleden voor zichzelf en niet voor anderen. Hoewel Kawakubo zelden enige uitleg geeft over de betekenis van haar kleding, zeggen haar ontwerpen meer dan genoeg.

3. Vivienne Westwood: zette haar kale kop in voor Climate Revolution

Vivienne Westwood wordt door velen bestempeld als de meest onconventionele en uitgesproken modeontwerper van de wereld. In haar carrière heeft ze niet alleen veel invloed gehad op de punkrockbeweging, maar ook op de rest van de wereld. Meerdere malen probeerde ze – al dan niet via haar shows – haar politieke opvattingen kenbaar te maken. Bijvoorbeeld toen ze gekleed als Margaret Thatcher op de voorkant van het modetijdschriftTatler stond. Dit deed ze, omdat ze naar eigen zeggen, vond dat Thatcher een hypocriet was en ze de wereld veel schade had toegebracht. Ook niet te vergeten: de modellen met gezichten vol blauwe plekken haar AW15 menswear show liepen. Hiermee streed ze voor Climate Revolution en riep ze eco-warriors op om de aarde te redden. Dit is slechts een kleine greep uit Westwoods activisme. Waar ze nog lang niet mee lijkt te stoppen: recentelijk scheerde ze haar hoofd kaal, als protest tegen klimaatverandering. Wat het verband was tussen een kale kop en het klimaat? Op deze manier bespaart ze chemicaliën die in shampoo zitten.

4. Maria Grazia Chiuri: de eerste vrouwelijke creatieve directeur van Dior

Voor het eerst in de geschiedenis van Dior staat er een vrouw aan de top: Maria Grazie Chiuri. Een vrouw die niet bang is haar mening te geven en te verwerken in haar werk. Tijdens haar eerste show als hoofd van Dior was haar meest opvallende werk een t-shirt met de slogan We should all be feminists. Daarnaast wist Chiuri afgelopen zomer haar feministische opvattingen in haar decor te verwerken: zowel de vloeren als muren waren bedekt met quotes over vrouwenrechten (Women’s rights are human rights). De herfstcollectie die later kwam, bevatte minder shirts met slogans, maar meer subtiele verwijzingen naar de jaren zestig zoals peacetekens, duiven en madeliefjes. Met deze verwijzingen refereerde Chiuri naar een van de belangrijkste revoluties van die tijd: het individu werd belangrijker dan genderverschillen en ongelijkheid in rechten. Wat deze veranderingen gaan doen voor het imago van Dior is nog even afwachten, maar bij ons valt het in ieder geval in de smaak.

5. Katharine Hamnett: pionier op het gebied van duurzame en eerlijke mode

Als we Katharine Hamnett moeten omschrijven in een paar woorden: duurzaam, rebels en gewoon fucking cool. Deze Engelse modeontwerpster gebruikte net als Chiuri quotes op T-shirts om haar politieke opvattingen uit te dragen. Je kent ze vast wel, de iconische T-shirts met Choose love, Cancel Brexit en Save the world. Hiermee probeerde ze mensen bewust te maken van alles wat er mis was in de wereld, zoals de vluchtelingencrisis en klimaatverandering. Haar invloed werd groter toen ze in 1989 onderzoek deed naar de sociale en milieu-impact van de modewereld. Hier schrok ze zo van, dat ze besloot uitsluitend duurzame en eerlijke producten te produceren. Ook streed ze voor minder gebruik van pesticiden en tegen uitbuiting in de modewereld. De meeste van haar ontwerpen zijn wat aan de prijzige kant. Maar als je daar geen geld voor hebt en tóch de idealen van Hamnett wilt uitdragen, kun je het Choose Life-shirt voor € 27,- op Asos bestellen.

Wil je nog meer weten over deze topwijven? Het Gemeentemuseum in Den Haag heeft een volledig tentoonstelling gewijd aan deze en nog veel meer modeontwerpsters met inspirerende verhalen. Femmes Fatales bezoek je als CJP'er voor maar € 11,50.

Ben je ergens tussen de 18 en de 30 en heb je nog geen pas? Je scoort er nu al eentje voor € 13,50 per jaar!

Comments

We maken gebruik van cookies om jouw website-ervaring te optimaliseren. Door gebruik te maken van CJP.nl ga je hiermee akkoord.