Artikelen Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Nadie Borggreve: 'Zeven modellen presenteerden haast in hun onderbroek'
17 NOV 2018 • Door Amy van Lammeren • Meer blogs over Expo

Nadie Borggreve: 'Zeven modellen presenteerden haast in hun onderbroek'

Dior, Alexander McQueen en Vivienne Westwood: allemaal modehuizen waar een vrouw de scepter zwaait. In de tentoonstelling Femmes Fatales - Sterke vrouwen in de mode in Gemeentemuseum Den Haag zie je een paar favorieten van modeontwerpster Nadie Borggreve. 

Breiwerken, moulage en kleur: dat is het werk van Nadie Borggreve (27). De ontwerpster is in 2016 afgestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Nu is ze vooral druk bezig met nieuw werk maken met breisels. We spraken met haar over haar werk en over wie zij sterke vrouwen in de mode vindt. 

Van helemaal niets naar iets 

Hoe ga jij te werk als je ontwerpen maakt?
‘Ik werk heel intuïtief. Ik kan niet vooraf een ontwerp vaststellen en het dan maken. Het ontstaat gewoon. Bij mijn afstudeerproject over hoarders - verzamelaars - heb ik oude handdoeken gepakt en ben ik daar mee gaan spelen. Toen werd het opeens een outfit. Sommige mensen denken heel technisch. Die denken: dit jasje moet zo, deze zak moet daar komen en deze rits wil ik gebruiken. Ik denk juist: hé ik heb deze rits, deze stof en wat kunnen we daarmee doen? Al hou ik zelf niet zo ritsen of knoopjes.’
Wat is meer jouw stijl dan?
‘Ik voel geen grenzen met kleuren en prints. Als ik rood en blauw heb qua kleur, mag er best een tegenhangende kleur bij. Vooral kleur, wol en mouleren is belangrijk in mijn werk. Bij mouleren wordt de stof gelijk op het lichaam gevormd, zonder dat je eerst een echt patroon maakt. In mijn collecties laat ik geen modellen zien die heel vrouwelijk of heel mannelijk zijn. Ik kom er steeds meer achter dat ik hou van een simpel design. Het liefst allemaal zo plat mogelijk. Geen riempjes bijvoorbeeld. Terwijl als ik naar andere ontwerpers kijk, ik weleens denk: wow, hoe heb je dit kunnen bedenken? Dat mis ik weleens, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik geen patronen maak.’

In het stof

Werkt die manier van werken weleens tegen je?
‘Ja, op school was het een probleem. De docenten wilde dan vijftig schetsen van een outfit voor en achter. Dan ging ik mouleren, printte vervolgens een foto uit en ging het daarna naschetsen. Mijn vriend zei laatst nog dat hij me soms plots met allemaal stof in de weer ziet en dat hij dan niet snapt wat ik aan het maken ben. Het eindresultaat ziet er dan toch heel professioneel uit en alles past. Mijn outfits zijn er gewoon opeens.’
En hoe ging dat met shows?
‘Mijn afstudeerproject was bijna niet draagbaar. Ik heb de collectie tijdens de Prague Fashion Week geshowd. Alle ontwerpers hadden een halfuur om tien modellen aan te kleden. Tijdens mijn presentatie hadden maar drie modellen hun kleding aan. Zij zaten in allemaal stoffen geknoopt. De overige zeven modellen presenteerden haast in hun onderbroek. Toen bedacht ik me wel dat het misschien handig was geweest als ik er een rits in had gezet.’
Zijn er meer ontwerpers die op jouw manier werken?
‘Er zijn best wel veel designers die niet schetsen. Ik geloof dat Raf Simons daar een van is.’

Nadie VS. 

Put jij inspiratie uit het werk van andere ontwerpers?
‘Eerlijk gezegd ben ik niet iemand die moodboards maakt van andere designers. Ik vraag mezelf ook af of ik wel een designer ben als ik een plaatje ga kopiëren. Je staat juist voor iets nieuws creëren. Ik weet niet of ik echt iets nieuws creëer, maar het is wel het doel. Ik vind het bizar hoeveel reproducties er zijn. Het ene jaar zie je een jurk met een strik van Viktor & Rolf en het jaar daarop zie je die bij Dior. Qua stijl ben ik echt fan van Balenciaga, maar uiteindelijk is dat best wel veel hergebruik van de jaren tachtig.’
Wat vind je van de jaren tachtig?
‘Ik houd heel erg van vintage. Qua vorm of hoe vrouwen zich kleedden in de jaren tachtig, prachtig. Het lijkt wel alsof iedere vrouw er in de jaren tachtig fashionable uitzag.’
Welke ontwerpers uit de jaren tachtig vind je goed?
‘Ik ben al mijn hele leven weg van Fong Leng. Mijn moeder naaide in de jaren zeventig of tachtig knopen aan bij Fong Leng. Ze was er altijd zo enthousiast over. Fong Leng was echt een it-girl en werkte veel met leer en prachtige jurken. Ik vind het fijn dat het zo glamour is.’

What about now

Welke modehuizen maken nu mooie dingen volgens jou?
‘Eckhause Latta uit LA van Mike Eckhaus en Zoe Latta is heel vet. Ik krijg een heel vrij gevoel van hun werk. Het is wel lastig voor me om te benoemen wat ik nu mooi vind. Wat ik bijvoorbeeld zo bijzonder vind aan de vrouwen van vroeger, zoals Madame Grès vooral, is dat ze met moulage werkten. Vroeger zat de kleding wel perfecter en strakker om het lichaam. Bij mijn werk is het enorm. Madame Grès staat er om bekend dat zij zo ontzettend goed kon mouleren. Zij kwam daar als vrouw mee naar buiten. Wat denk ik in die tijd heel bijzonder was. En waarom ze zeker nu nog steeds zo bewonderd wordt. Voor mijn gevoel was er vroeger meer ruimte voor vernieuwing.’

Wil je het werk van Fong Leng, Madame Grès en andere bijzondere, sterke vrouwen in de mode zien? In Gemeentemuseum Den Haag is de tentoonstelling Femmes Fatales – Sterke vrouwen in de mode te zien t/m 24 maart. Met je CJP-pas betaal je nog maar € 11,50 voor je kaartje.

Ben je tussen de 18 en de 30 en heb je nog geen pas? Je scoort er nu al eentje voor € 13,50 per jaar!

Comments

We maken gebruik van cookies om jouw website-ervaring te optimaliseren. Door gebruik te maken van CJP.nl ga je hiermee akkoord.