Artikelen Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Zo maak je het in de producerswereld
12 OKT 2018 • Door Rick van Veluw • Beeld: Rick van Veluw • Meer blogs over Muziek

Zo maak je het in de producerswereld

Met zijn beats scoren rappers in Argentinië, Frankrijk en Italië monsterhits. Maar waarschijnlijk heb je nog nooit van Teun de Kruif (25) gehoord. Als Tantu maakt hij al negen jaar beats vanaf een zolderkamertje en kan hij er prima van rondkomen. ‘Van royalties krijg ik hoofdpijn.’

Het gasfornuis is bekleed met aluminium, onder het bed liggen twee lichtgewicht halters en je struikelt er over de schoenen. Yep: dit studentenhuis is het onderkomen van topproducer Teun de Kruif (25) maakt hier vanaf zijn eigen kamertje al jaren beats voor de meest uiteenlopende artiesten. Als Tantu leverde hij de beats voor artiesten als de Puerto Ricaanse rapper Cosculluela (4,9 miljoen streams met Sigo Rico) of zijn Argentijnse collega Paulo Londra (36 miljoen streams met Relax). Dat vonden wij nogal sick, dus daarom zitten we hier op Teuns kamertje in Utrecht-Zuilen.

tantubeats_tantu_producer
Teun voor de plaatselijke hoge boom in Utrecht-Zuilen.

Hee meneer, beatje kopen? 

Teun! Hoe komen al die artiesten bij jou terecht?
Teun: ‘Via internet. Ik heb een YouTube-kanaal met op en rond de 90.000 subscribers en je kunt beats kopen op mijn website.’
Je website ziet er uit als een snoepwinkel, alleen dan voor beats. Doe je dat al lang zo?
‘Ja, sinds 2009 al. Toen begon ik met beats maken. Die zette ik destijds op YouTube. Daar kreeg ik best veel views op, omdat er nog niet zoveel mensen waren die dat deden. Ook kreeg ik langzaamaan steeds meer mails binnen van mensen die beats van me wilden kopen. Toen dacht ik: 'hee, hier valt geld aan te verdienen'. Samen met een vriend heb ik een webshop gebouwd en dat werkte.’
Dus iedereen kan in principe beats bij jou kopen?
‘Yes, je koopt in feite een licentie om die beat te kunnen gebruiken. Op mijn website staan allemaal non-exclusieve licenties, die kan ik zo vaak verkopen als ik wil. Maar er zijn ook labels die bij me komen en een beat helemaal kopen. Dan moet ‘ie uit mijn webshop. De prijs ligt dan ook een stuk hoger, meestal op en rond de 1.000 dollar.’

Hoofdpijn

Stel: ik koop een beat in jouw webshop en scoor daarmee een gigantische hit met miljoenen streams. Wat dan?
‘Ja, ik krijg altijd 50% publishing. Dat is het geld dat je via Buma/Stemra ontvangt als je tracks worden gespeeld op de radio of tijdens concerten. Labels benaderen me ook weleens met een andere deal: dat ik bijvoorbeeld een percentage van de masterrechten krijgen.’
Ik las laatst een stuk over problemen met publishingrechten in de Verenigde Staten. Grote producers die beats maakten voor Migos en Drake wachten nog steeds op geld. Heb jij daar ook last van?
‘Ja. Ik heb een aantal grote tracks gehad in Argentinië, Italië en Frankrijk. Vooraf heb ik daar een bedrag voor gekregen. Vervolgens heb ik recht op een publishing-percentage, de royalties, als mijn tracks ergens worden gespeeld of gedraaid. Die royalties gaan via Buma/Stemra en ik krijg er vaak hoofdpijn van omdat het zo stroef gaat. Als voorbeeld: ik was gisteren nog aan het mailen met Buma/Stemra. Ik wacht op geld uit Frankrijk: een rapgroep heeft daar een hit met een beat van mij. De tracks die ik voor hen heb geproduceerd zijn de afgelopen tijd honderden keren live gespeeld en op de radio gedraaid. Dat gaat om een paar miljoen streams, dus daar moet sowieso geld voor mij tussen zitten. Buma moet dan eigenlijk de Buma/Stemra van Frankrijk contacten en ervoor zorgen dat ik mijn geld krijg. Maar dat gaat allemaal superstroef. Het is geen geautomatiseerd proces: het is letterlijk zo dat via de mail iemand van Buma/Stemra contact opneemt met iemand in Frankrijk.’
Maar hoe weet je dan waar je recht op hebt?
‘Dat is het frustrerende: dat weet ik niet. Buma/Stemra mailt mij: heb jij alle data en tijden van wanneer de tracks zijn gedraaid op de radio? En de keren dat de tracks live zijn gespeeld? Ja hallo, ik zit hier in mijn eentje op mijn slaapkamer! Ik heb niemand in Frankrijk die dat voor me kan checken. Nu heb ik maar contact opgenomen met het Franse label in de hoop dat zij die data hebben. Maar goed, het is superlastig om hier financieel van afhankelijk te zijn. Het levert je vooral hoofdpijn op.’

Op de bank met Veras en Joost

Hoe zorg je ervoor dat je ondanks dat royalty-gedoe toch rondkomt?
‘Via de webshop op mijn website. Die manier van geld verdienen wordt steeds populairder onder producers. Dat komt voornamelijk door de ongelofelijke inefficiëntie van het royalty-verdienmodel.’
Wat voor rol speelt YouTube daarin?
‘Het is mijn grootste acquisitie-platform. Ik post sinds het begin al mijn beats op YouTube en werd al vroeg partner. Zo verdiende ik geld met advertenties. YouTube zette je dan vaak in ‘gerelateerde video’s’, waardoor mijn kanaal snel groeide. De laatste twee jaar zijn mijn views naar beneden gegaan. De concurrentie is steviger. Ondanks dat zijn mijn inkomsten gegroeid. Ik heb een super steady klantenkring en een vaste fanbase.’
Maak je ook custom beats, dat je samen met een artiest het hele creatieve proces in gaat?
‘Yes. Dan gaan ze hier lekker op de bank zitten en maken we samen muziek. Ik werk de laatste tijd veel samen met Veras Fawaz en ook met Joost. Dat zijn leuke gasten om mee te werken: ze hebben niet zo’n grote muzikale rugtas en daarom staan ze open voor allerlei gekke dingen.’

Vind je het niet jammer dat je als producer altijd in de schaduw staat? Mensen zullen bij een hit van Joost niet snel aan jou denken.
‘Nee, dat vind ik wel prima. Ik ben niet iemand voor de spotlights. Het is juist vet om iemand anders in die spotlight te helpen, om een bijdrage te leveren aan het succes. Dat is ook gelijk een tip voor producers die nu net beginnen: werk met mensen waar je vrienden mee bent of potentieel vrienden mee kunt worden. Kijk niet op naar grote rappers die er al zijn, maar kijk om je heen naar talent met potentie. Ga daar mee aan de slag en probeer samen iets op te bouwen. Als zoiets lukt, dan ben je écht binnen.’ 

Op ADE Beats vertelt Teun meer over zijn producersbestaan en de onlinebeatmarkt tijdens een panel. Hongerig naar meer? Wij geven 2 kaarten weg!

Comments

We maken gebruik van cookies om jouw website-ervaring te optimaliseren. Door gebruik te maken van CJP.nl ga je hiermee akkoord.