Artikelen Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Lara wil geen voorbeeld zijn, maar gewoon een meisje
31 OKT 2018 • Door Rick van Veluw • Beeld: Rick van Veluw, Girl • Meer blogs over Film

Lara wil geen voorbeeld zijn, maar gewoon een meisje

Met Girl maakte regisseur Lukas Dhont (26) een veelbesproken én indrukwekkende film over een jong transmeisje dat een balletcarrière najaagt. Maar verwacht geen moralistische voorbeeldfilm over transseksuelen. ‘Deze film kan niet alle transverhalen tegelijk vertellen.’

Lukas Dhont smeert de keel nog maar eens met een slokje thee. De regisseur van Girl is een beetje ziekjes. Niet gek ook: al sinds mei is hij bezig met een perstour voor zijn film en vandaag heeft hij een ramvolle persdag in EYE Amsterdam. Maar je zult Dhont niet horen klagen. ‘Ik vind het nog altijd leuk,’ vertelt hij boven een dampend kopje. ‘Het is interessant om de diepte in te gaan met journalisten of het publiek bij Q&A’s. Als we snel tot de inhoud komen, ben ik blij.’

lukasdhont_girl
Lukas Dhont op het terras van EYE.

Je identiteit onder ogen komen

Er is ook heel wat te bespreken over Girl: hoofdpersoon Lara (Victor Polster) wil zo snel mogelijk het lichaam van een vrouw, maar de hormoonkuur gaat haar te langzaam. Intussen danst ze fanatiek op hoog niveau bij een balletgezelschap. Dat blijkt in Girl een explosieve combinatie te zijn. Dhont baseerde de film op het verhaal van balletdanseres Nora Monsecour die op haar 15e besloot als vrouw door het leven te gaan.
Is Nora de reden dat je deze film gemaakt hebt?
Lukas: ‘Jazeker. Toen ik over haar verhaal las, was ik nog niet uit de kast. Ik had er heel mijn middelbare schoolperiode alles aan gedaan om te passen in een hetero normatieve maatschappij. En toch was ik ongelukkig. Ik las over Nora, een 15-jarig meisje dat zei: ‘Ik ben transgender, ik wil ballerina worden en ik wil zijn wie ik ben’. Dat was voor mij een eyeopener: iemand die van jongs af aan voor zichzelf koos.’
Een held?
‘Ja en nee. Toen ik haar later ontmoette, bleek ze er alles aan te doen om haar transgender-zijn niet meer met de wereld te delen. Ze wilde perfect passen in de binaire balletwereld, keurig opgedeeld in jongens en meisjes. Nora wilde haar identiteit niet meer onder ogen komen. Daar is Girl begonnen: ik heb dat ook zo beleefd met mijn homoseksualiteit. Daarom was dit een verhaal dat ik kon vertellen. Over een jong transmeisje dat zich probeert te voegen in een binaire wereld van jongens en meisjes.’

Eén portret, één transmeisje

Nora was voor jou een voorbeeld. Lara zegt ergens in de film: ‘ik wil geen voorbeeld zijn, maar…’
‘Ik wil gewoon een meisje zijn. Dat is voor mij de belangrijkste zin in Girl.’
Waarom?
‘Ik had geen zin een voorbeeldfilm te maken voor alle transgenders in de wereld. Ik wilde één portret van één jong transmeisje uit de gemeenschap tonen. Als zij dan een voorbeeld kan zijn, dan is dat mooi. Maar Girl is niet bedoeld als dé film voor de transcommunity.’
Girl krijgt lovende recensies en won op het filmfestival van Cannes de Caméra d'Or, maar ook kritiek: de film zou zich teveel fixeren op de lichamelijke transitie van Lara. Kun je je vinden in die kritiek?
‘Wat ik in elk interview belangrijk vind om te onderstrepen: dit is één van de mogelijke ervaringen van een transgender. Girl is gebaseerd op Nora’s ervaring. Haar leven stond in het teken van aversie tegen haar lichaam. Een lichaam dat ze wilde ontkennen. Waar wij als makers door geïntrigeerd raakten: toch kiest ze er voor de fysieke arena van de danswereld in te stappen, waar juist alles draait om het lichaam. Dat levert explosieve cinema op. Ik hoop dat er nog veel meer films volgen over de ervaringen van transgenders. Maar ik vind het onredelijk om op Girl de druk te leggen al deze verhalen tegelijk te vertellen. Hoe is dat nu mogelijk?’

Bloedende voeten

Lara is vastberaden en fanatiek als het op ballet aankomt. Is dat voor haar de ultieme manier om vrouw te zijn?
‘We gebruiken het ballet in de film als metafoor. Een ballerina is het toonbeeld van elegantie, het clichébeeld van de hoogste vorm van vrouwelijkheid. Voor Lara is het een droom om zo’n vrouw te zijn. Ze doet er alles aan om dat ideaal te bereiken.’
Maar het dansen is voor haar ook destructief. Ze tapet haar geslachtsdeel af en stopt haar voeten tot bloedens toe in smalle pointes. Pookt ballet het vuurtje niet alleen maar hoger op voor Lara?
‘Zeker. Ze wil beantwoorden aan dat klassieke idee van vrouwelijkheid, maar dat is een explosief spanningsveld. De dansscènes hebben we geschreven met de mythe van Daedalus en Icarus in het achterhoofd. Icarus wil steeds hoger en dichter bij de zon vliegen, hij is overmoedig. Lara is dat ook: ze wil die ultieme vorm van vrouwelijkheid gelijk bereiken. Daarom duwt ze haar voeten in de vorm van vrouwelijke pointes, een letterlijk symbool voor de manipulatie van het lichaam en de vorm die ze probeert aan te nemen. Die drang naar perfectie bij Lara heeft iets destructiefs in zich. Ze gaat harder dan ze kan. Bovendien wordt ze continu geconfronteerd met haar eigen lichaam. Dat weet ze natuurlijk ook, maar toch doet ze het. Dat heeft iets masochistisch.’

Een still uit Girl: Lara met haar balletvriendinnen.

Empathie

Wat hoop je dat mensen meenemen als ze na het zien van Girl de bioscoop uitlopen?
Girl is geen pamflet. De film is niet bedoeld om mensen iets bij te brengen. Maar het draagt wel iets uit. Ik hoor mensen na het zien van de film zeggen: ‘ik had de worsteling van een transmeisje nooit zo begrepen’. Daar ligt voor mij de kracht van wat film kan doen en dat hoop ik met mijn films te bereiken. Daarin is empathie wat mij betreft het belangrijkst. We leven in 2018 en er zijn nog altijd politieke leiders die transgenders ontkennen. Zoals recentelijk bewezen met meneer Trump. Op dat soort moment is de urgentie van Girl weer wat hoger. Het is geen voorbeeldfilm, maar wel een film die empathie kan opwekken voor een personage dat bekend is in iemands omgeving. Want het is voor een jonge transpersoon op dit moment écht niet makkelijk.’

Girl is nu te zien in filmhuizen door heel Nederland. Met CJP scoor je bijna overal wel korting op je filmticket: bij het Louis Hartlooper Complex in Utrecht, het Ketelhuis in Amsterdam, KINO en Rotterdam en op nog veel meer plekken. 

Ben je tussen de 18 en de 30 en heb je nog geen pas? Je scoort er nu al eentje voor € 13,50 per jaar!

Comments

Gerelateerde kortingen

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined property: stdClass::$weekly

Filename: discount/discount_item_stacked_home_partial.php

Line Number: 69

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined property: stdClass::$weekly

Filename: discount/discount_item_stacked_home_partial.php

Line Number: 69

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined property: stdClass::$weekly

Filename: discount/discount_item_stacked_home_partial.php

Line Number: 69

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined property: stdClass::$weekly

Filename: discount/discount_item_stacked_home_partial.php

Line Number: 69

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined property: stdClass::$weekly

Filename: discount/discount_item_stacked_home_partial.php

Line Number: 69

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined property: stdClass::$weekly

Filename: discount/discount_item_stacked_home_partial.php

Line Number: 69

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined property: stdClass::$weekly

Filename: discount/discount_item_stacked_home_partial.php

Line Number: 69

Bekijk alle kortingen
We maken gebruik van cookies om jouw website-ervaring te optimaliseren. Door gebruik te maken van CJP.nl ga je hiermee akkoord.