Artikelen Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Het eerste en laatste werk van… Antoni Gaudí
09 OKT 2018 • Door Rick van Veluw • Beeld: Antoni Gaudí • Meer blogs over Expo

Het eerste en laatste werk van… Antoni Gaudí

Tussen het eerste en laatste werk van een kunstenaar kan veel gebeuren. Neem kunstenaar en architect Antoni Gaudí: hij ging van twee lantaarnpalen naar een van de meest ambitieuze bouwwerken ter wereld. ‘Gaudí had het vermogen alles te maken wat hij verzon.’

De naam zegt het al: in de rubriek ‘Het eerste en laatste werk van…’ zetten we het eerste en laatste werk van een kunstenaar naast elkaar. Is het lelijke eendje een zwaan geworden? Of was het eerste werk al gelijk een kunststukje? In deze aflevering is Antoni Gaudí aan de beurt. De Spaanse architect maakte furore met de Sagrada Familia, maar drukte zijn stempel op nog veel meer iconische gebouwen in en rond Barcelona. In Museum het Schip worden er in de expo Gaudí en de Amsterdamse School parallellen getrokken tussen zijn werk en dat van zijn Amsterdamse vakgenoten. Wij belden met directeur Alice Roegholt en vroegen haar wat nou typisch Gaudí is. 

Gaudí’s eerste werk: lantaarnpalen op het Pla de Balau en Plaza Real in Barcelona (1879)

antonigaudí_barcelona_museumhetschip_deamsterdamseschool
De lantaarns van Gaudí in Barcelona.

Ha Alice! Waarin zie je in deze lantaarnpalen de hand van Gaudí?
Alice: ‘In de eerste plaats: een stukje symboliek. Daar hield hij van. Je ziet hier bijvoorbeeld een draak die zich om de paal kronkelt. Dat is een verwijzing naar Diada de Sant Jordi, een feestdag die in Barcelona wordt gevierd. In zijn latere werk zie je die draak overigens telkens weer terugkomen. Daarnaast is het ontwerp van deze lantaarnpaal enorm gestileerd. Daarmee zette Gaudí zich nadrukkelijk af tegen de art nouveau, de heersende kunststroming van dat moment. Art nouveau was druk en weelderig, maar Gaudí pakte het veel strakker en scherper aan. Wat ik zelf het mooiste vind aan deze lantaarn: de bovenrand van de lamp is diepblauw. Dat zorgt voor een hele interessante diepte in de lamp. Typisch Gaudí: een simpele maatregel die heel veel toevoegt.’

Hoe zou je Gaudí’s stijl omschrijven?
‘Hij hield van symbolisme, stilering en gemengde technieken. Gaudí was enorm divers in zijn werk en had het lef om het anders aan te pakken. Dat koppelde hij aan zijn enorme creativiteit en het vermogen allerlei materialen naar zijn hand te zetten. In zijn studententijd had Gaudí allerlei bijbaantjes in de ambachtensector, hele nuttige ervaring voor de rest van zijn carrière. En hij had experimenteerdrang. Gaudí ging bijvoorbeeld aan de slag met afvalmaterialen. Daar was 'ie zijn tijd ver mee vooruit.’

Gaudí’s laatste werk: de Sagrada Familia (1882 – heden)

sagradafamilia_antonigaudí_barcelona
De Sagrada Familia is misschien wel de meest iconische kathedraal van de wereld.

En dan zijn laatste werk, de Sagrada Familia. Hij werkte er aan tot zijn dood. Zie je hier de hand van Gaudí ook heel nadrukkelijk terug?
‘Ja, het was zijn levenswerk. Al zijn creativiteit heeft hij in dat project gestort. Een geweldige gift natuurlijk voor een kunstenaar, om je op zo’n grote klus te mogen storten. En uiteindelijk ook een cadeau voor ons, want de Sagrada Familia is prachtig. Neem alleen al de oude ingang, waar twee kolommen rusten op schildpadden. De één is een zeeschildpad, de andere een landschildpad: grapje van Gaudí. Ik moet daar altijd weer om lachen. Maar er is ook prachtige symboliek die vooral inhaakt op de natuur. Zoals een pilaar van stengels die in het plafond open bloeit met allerlei bloemen. De Sagrada Familia staat bol van dat soort dingen. Je raakt er nooit uitgekeken.’

De grote vergelijking

Als je zijn eerste werk vergelijkt met zijn laatste werk, wat voor ontwikkeling heeft hij dan doorgemaakt?
‘Een hele grote ontwikkeling. Hij begon bij twee lantaarnpalen en eindigde met een fabelachtig gebouw. Toen hij afstudeerde aan de opleiding architectuur, zei zijn docent: ik heb óf een dwaas óf een genie laten slagen. De tijd zal het leren.’ Hij is dat genie gebleken. Voor mij is Gaudí boven alles een groot kunstenaar. Hij had het vermogen zijn meest creatieve ideeën waar te maken. Gaudí bedacht het en hij maakte het. Daarin was hij een groot visionair: iets ongelofelijks verzinnen en dat vertalen naar een bouwkundig geheel. En dan altijd die elegantie bewaren, tot in de kleinste details.. Het is geweldig.’

Meer zien van Gaudí of zijn vakgenoten van de Amsterdamse School? Ga dan nu naar Museum het Schip waar je in de expo Gaudí en de Amsterdamse School ontwerpen, maquettes en zelfs meubels van het Spaanse genie ziet. Met CJP scoor je € 5,- korting. Ben jij in de leeftijd 18-30 jaar en heb je nog geen CJP-pas? Je scoort er nu al één voor € 13,50 per jaar!

Comments

We maken gebruik van cookies om jouw website-ervaring te optimaliseren. Door gebruik te maken van CJP.nl ga je hiermee akkoord.