Artikelen Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
C. Ontdekt met Gino Taytelbaum
20 SEP 2018 • Door Lisanne van Sadelhoff • Beeld: Marc Deurloo • Meer blogs over Theater Muziek

C. Ontdekt met Gino Taytelbaum

Hij danste in de musical Fiddler on the roof en in een stuk van de Nationale Opera Amsterdam. Nu werkt hij aan een choreografie van Isabelle Beernaert. Gino Taytelbaum (25) gaat dansend door het leven en dat bevalt hem goed.

Een rauwe danser. Dat is hoe Gino zichzelf zou omschrijven. ‘Ik ben heel geaard op het podium, maak veel vloeiende bewegingen op de grond, rol veel – dat past bij modern – en ben niet per se netjes, zoals ballet van je vergt.’

Toch danst hij het liefst op klassieke muziek. ‘Het contrast tussen die oude muziek en de vloeiende, emotionele bewegingen van moderne dans vind ik prachtig.’ Het eerste stuk waar hij op danste, was De Vier Jaargetijden van Vivaldi. 12 was-ie. Hij ging in de weekenden naar een acteerschool: schot in de roos. Zodra hij op dat podium danste op Vivaldi sprongen de tranen in zijn ogen. Dus dít is wat muziek en dans met mensen kan doen, besefte hij toen.

Gino is nooit meer gestopt met dansen. Hij speelde vanuit de Weekendschool in verschillende theaterproducties en ging na de middelbare school naar Codarts, de Hogeschool voor de Kunsten in Rotterdam. ‘Dat ik werd aangenomen, was een bevestiging dat ik het kon. Daar heb ik een tijdje aan getwijfeld: ben ik goed genoeg?’ Hij werkte na zijn opleiding onder andere met de beroemde Israëlische choreograaf Itzik Galili, voor de Nationale Opera Amsterdam. ‘We dansten door een veld van rozen, sprongen over palen, renden over het podium. Heel mooi, groots, met een orkest erachter. Alles viel op z’n plek.’

Droom

Hij staat op de planken om even niet zichzelf te hoeven zijn. Niet dat-ie een hekel heeft aan zichzelf, maar, even eerlijk: hoe lekker is het om soms een ander te zijn? ‘Dansen is als een bevrijding. Ik uit mijn woede, verdriet en blijdschap. Als ik me goed voel, sta ik als Michael Jackson op het podium. Voel ik me slecht, dan kruip ik óók uit mijn schulp. Dansen voor een groot publiek is fantastisch en het applaus een cadeau.’

As we speak is hij in Portugal, waar hij werkt aan een productie met Isabelle Beerneart, de Belgische choreograaf die bekend werd door So You Think You Can Dance. Veel mogelijkheden om te bellen met CJP had hij niet, want: oefenen, oefenen, oefenen. Geen telefoons, geen afleiding. ‘Isabelle heeft als tactiek om ons eerst te breken met oefeningen. Dan vormen je mede-dansers een tunnel waar je doorheen moet kruipen, maar terwijl je kruipt, proberen ze je tegen te houden. Dan kom je jezelf tegen. Van daaruit kun je vrij bewegen, iets opbouwen. Het was een droom om met haar te werken.’

De voorstelling zal vanaf het najaar in Nederland en België te zien zijn. De première is in Carré, er spelen 65 muzikanten in mee, in totaal zal Gino zestig keer op dat podium dansen. En huilen, misschien, af en toe, als de muziek hem weet te raken.

Dit verhaal komt uit C. magazine 11. Heb je het magazine niet gelezen? Niet getreurd: je vindt 'm hier online. Wil je straks Gino en de 64 andere muzikanten bewonderen op het podium? Met CJP krijg je 40% last-minute korting bij Carré

Comments

We maken gebruik van cookies om jouw website-ervaring te optimaliseren. Door gebruik te maken van CJP.nl ga je hiermee akkoord.