Artikelen Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Deze kunstwerken zijn perfect
15 AUG 2018 • Door Rick van Veluw • Meer blogs over Expo

Deze kunstwerken zijn perfect

Jawel, perfectie bestaat! Als je aanbelt bij de Hermitage in ieder geval. Daar zie je nu de expo Classic Beauties met werk van kunstenaars die hun hele leven zochten naar perfectie.

Perfectie wordt zo halverwege de achttiende eeuw geboren. Dan worden in Italië kunstschatten uit de klassieke oudheid opgegraven. Italiaanse schilders en beeldhouwers worden he-le-maal gek: wat een toegankelijke en prachtige werken zijn dit! Ze grijpen in hun werk massaal terug op de schoonheidsidealen van de Grieken en Romeinen en zo wordt het neoclassicisme geboren. In de Hermitage zie je nu een serie werken die volgens grootheden als Antonio Canova, Bertel Thorvaldsen en Anton Raphael Mengs volledig volmaakt is:

Allegorie van de wellust (1747) – Pompeo Batoni

Wie en wat? Wil je een goed portret, dan ga je naar Pompeo Batoni. De Italiaanse schilder was in zijn tijd de absolute grootmeester als het aankwam op foutloze en glorieuze portretten. Halverwege de achttiende eeuw waren niet alleen de Italianen dolenthousiast over de klassieke oudheid, ook veel kunstenaars van andere nationaliteiten reisden kriskras door Italië om inspiratie op te doen.
Waarom is het perfect? Als je bij Batoni terechtkwam, had je het getroffen: hij schilderde je als een staatsman/vrouw, met grandeur en oog voor detail. In de Hermitage zie je Batoni’s andere specialisme, het schilderen van mythes en allegorieën. Zo glorieus, fijnzinnig en... perfect.

Allegorie van de wellust (1747) – Pompeo Batoni

Hebe (1800 – 1805) – Antonio Canova

Wie en wat? Er kan maar één de perfectste zijn en dat is Antonio Canova. Een absolute beeldhouw-god die levensechte sculpturen maakte. Geef hem een blok marmer en hij maakt er iets magisch van. In de Hermitage zie je onder andere Hebe, een werk gebaseerd op de gelijknamige godin. De dochter van Zeus en Hera verpersoonlijkt de jeugd en heft daarom een kelk nectar de lucht in.
Waarom is het perfect? Door Canova’s vakmanschap lijkt het net alsof haar jurk rondzwiert en ze ieder moment weg kan vliegen. Zo'n beweging uit een blok marmer houwen: dan moet je van goede huize komen. Ofwel, perfecte huize. 

Hebe (1800 – 1805) – Antonio Canova

Het oordeel van Paris (ca. 1757)  – Anton Raphael Mengs

Wie en wat? Bij de geboorte van Anton Raphael Mengs wist iedereen al dat hij een groot schilder zou worden. Wat ga je anders doen als je vader en beide zussen óók schilderen? Uiteindelijk overvleugelde de Duitser al zijn familieleden: hij ontwikkelde een geweldige rivaliteit met Batoni en werd door de koning van Spanje uitgenodigd om aan het hof te komen schilderen.
Waarom is het perfect? Mengs werd het bekendst om zijn portretten: de manier waarop hij met licht en donker werkte is ongekend en inspireerde o.a. een groot schilder als Francisco Goya. Kijk dan naar Het oordeel van Paris hieronder. Dat is toch een volmaakt schilderij? 

Het oordeel van Paris (ca. 1757) – Anton Raphael Mengs

Vergilius leest de Aeneïs voor aan Octavia en Augustus (1788) -  Angelika Kauffmann

Wie en wat? Tussen al dit mannelijke neoclassicistische geweld is er gelukkig ook nog een vrouw te ontdekken. De Zwitserse Angelike Kauffmann maakte eind achttiende eeuw furore met haar schilderijen van historische gebeurtenissen. Kauffmann was een echt wonderkind: ze reisde mee met haar schilderende vader, sprak al snel vloeiend Duits, Italiaans, Frans en Engels en werd schilder op haar 12e. Ze was overigens ook muzikante, maar koos liever voor het canvas dan de opera. Goede keuze, want Kauffmann was een schilder die erin slaagde stoffige geschiedenis tot leven te wekken.
Waarom is het perfect? In Kauffmann's schilderijen spatten de kleuren van het doek en is alles in volmaakte harmonie. Bovendien lijkt het wel alsof een historische scène voor je ogen wordt afgespeeld. Kun jij een foutje ontdekken op onderstaand werk?

Vergilius leest de Aeneïs voor aan Octavia en Augustus (1788) - Angelika Kauffmann

De Drie Gratiën (1812 - 1816) – Antonio Canova

Wie en wat? Ja ja, we hebben Canova al gehad, maar dit is het absolute topstuk van deze expositie en eigenlijk ook wel het meest perfecte werk in dit lijstje. Zie De Drie Gratiën en je mond valt open van zoveel vakmanschap. Drie godinnen omhelzen elkaar op een sokkel, in glimmend, fluweel marmer. Canova kon soms wel maanden bezig zijn met het gladwrijven van het marmer, zodat de overgangen op de lichamen zo vloeiend mogelijk zouden zijn.
Waarom is het perfect? In De Drie Gratiën legde Canova al zijn ziel en zaligheid: het moest en zou prachtig, verbluffend en perfect worden. Dat is aardig gelukt, toch?

Een close-up van De Drie Gratiën (1812 - 1816) – Antonio Canova

Wil je deze werken in het echt zien? Haast je dan naar de Hermitage: met CJP krijg je € 3,60 korting op de expo Classic Beauties.

Comments

We maken gebruik van cookies om jouw website-ervaring te optimaliseren. Door gebruik te maken van CJP.nl ga je hiermee akkoord.