Artikelen Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
‘Wereldmuziek’ staat eindelijk in de spotlights
31 JUL 2018 • Door Rick van Veluw • Beeld: Los Pirañas • Meer blogs over Muziek

‘Wereldmuziek’ staat eindelijk in de spotlights

Pak ‘m beet 10 jaar geleden zette Lowlands ‘wereldmuziek’ nog weg in een tipi achter op het terrein, tegenwoordig spelen niet-westerse acts de mainstage kapot op grote Nederlandse festivals. Wordt niet-westerse muziek eindelijk serieus genomen? ‘Het imago van een djembé-band verdwijnt langzaam.’

We zijn voorbij de tijd dat platenmaatschappijen cd'tjes maakten met 'De Mooiste Muziek uit Afrika' en mensen dachten dat ze voorbij de landsgrenzen geen gitaren hebben, maar op een trommel slaan. Neem de zegetocht van Junun, een bont collectief met Israëlische (Shye Ben Tzur) en Indiase muzikanten (The Rajasthan Express). Samen met Radiohead-gitarist Jonny Greenwood maakten ze een euforische plaat en speelden die muziek nóg uitbundiger op grote Nederlandse festivals als Le Guess Who? en Best Kept Secret. 

Niet alleen Junun scoort op Nederlandse festivals: acts als Selda, Elza Soares, Sudan Archives, Nadah El Shazly, Los Pirañas en Deena Abdelwahed zijn graag geziene gasten op festivals als Strange Sounds From Beyond, Best Kept Secret, Festival Mundial of Le Guess Who? Is niet-westerse muziek ein-de-lijk af van dat geitenwollensokkenimago en wordt het serieus genomen door programmeurs en publiek?

Niet alleen maar djembé’s

Doe een belrondje met de programmeurs van bovengenoemde festivals en je hoort een volmondig ‘ja’. ‘Door de overkill aan festivals is er meer ruimte en behoefte aan nieuwe muziek,’ zegt Quintin van der Spek van Strange Sounds From Beyond. ‘Daarnaast is het referentiekader van mensen veel groter. Je komt via YouTube en andere social media eenvoudig in contact met voor jou onbekende muziek uit de hele wereld.’ Volgens Roel Coppen van Best Kept Secret zit het publiek hier ook echt op te wachten. ‘Zoveel geweldige niet-westerse platen zijn nog nooit doorgedrongen tot de westerse wereld. De maatschappij is zoveel meer divers dan pakweg tien jaar geleden, er zijn meer geluiden. Logisch dat je dat terugziet op festivals. Dit is geen trend die overwaait.’

PR-probleem 

Festival Mundial is een festival dat niet-westerse muziek altijd een warm hart heeft toegedragen. Het Tilburgse festival heeft niet-westerse muziek in het DNA zitten. Voor Mundial-programmeur Sophieke Gremmen is het dan ook niet zozeer een kwestie van ‘serieus nemen’, maar het oplossen van een PR-probleem. ‘Het publiek praat over wereldmuziek. Die denken dan aan een djembé-band. Dat imago verdwijnt langzaam: programmeurs durven buiten hun comfort zone te boeken en festivalgangers zien dat er zoveel meer is dan een band met gitaren.’ Dat kun je als festival ook steeds beter laten zien door het aanbod, vindt Roel Coppen (BKS). ‘Wij boekten dit jaar bijvoorbeeld Los Pirañas, een Colombiaanse band die cumbia mixt met psychrock. Of Nadah El Shazly uit Cairo, die zich vanuit Egyptische folk op electro stort. Dat is enorm inspirerend.’

Goede muziek vind je overal

Een Braziliaanse diva programmeren op primetime of een 68-jarige Turkse zangeres je festival laten afsluiten: Le Guess Who? vervult in Nederland een voortrekkersrol als het gaat om boeken van internationale namen. De afgelopen vijf jaar werd het programma steeds veelkleuriger en kwamen acts als de Japanse geluidskunstenaar Keiji Haino, de Nigerese Tuareg-muzikanten Les Filles de Illighadad en de Braziliaanse diva Elza Soares naar Utrecht. Bovendien durven ze ook: in 2014 zetten ze de in Nederland vrijwel onbekende Selda neer als afsluitende act in de grootste zaal van TivoliVredenburg.  ‘Dat was een gok ja,’ zegt programmeur Johan Gijsen van LGW. ‘Maar het pakte wel goed uit. Het past binnen onze visie: we maken geen onderscheid tussen bands en muzikanten. Niet-westerse acts zetten we niet ’s nachts weg in kleinere zalen zoals De Helling of de EKKO, maar we geven ze een prominente plek op het festival.’

Daar kan Quintin van der Spek zich goed in vinden. ‘Bij Strange Sounds From Beyond draait het niet om de bekende namen, maar juist om lokaal relatief onbekende muziek. Daar zit heel veel moois tussen: goede muziek wordt natuurlijk overal ter wereld gemaakt, dus dat geven we graag een platform.’

Wereldmuziek = geen genre

Beetje jammer als je liefst alleen maar witte mannen met gitaren ziet spelen op festivals, want deze trend zet voorlopig nog wel even door. ‘De festivalmarkt is bijna verzadigd,’ zegt Sophieke Gremmen (Mundial). ‘Het is lastig om op te vallen. Die concurrentie daagt programmeurs uit om verder te kijken dan hun neus lang is.’ Johan Gijsen (LGW) ziet dat niet alleen de Nederlandse festivalwereld hiermee bezig is. ‘Boekers van grote zomerfestivals als Roskilde en Primavera komen ook bij ons over de vloer. Selda heeft intussen ook al op Primavera gespeeld.’

O ja, en dan nog even dit: noem voor jou onbekende muziek alsjeblieft geen wereldmuziek meer. ‘Echt een rare term,’ aldus Gijsen. ‘Het is namelijk geen genre. Buitenlandse acts die horen dat wij dat in Nederland zeggen, vinden dat ook heel gek. ‘Wereldmuziek? Maar wij komen uit het noorden van Mali! ‘Niet-westerse muziek’ vind ik al net zo gek. Misschien moeten we stoppen met het te willen bundelen.’ 

Bij CJP kijken we ook graag verder dan onze witte neus lang is: je kreeg dit festivalseizoen al korting op Festival Mundial en Strange Sounds From Beyond en er zitten nog heel veel meer toffe festivals aan te komen!

Comments

We maken gebruik van cookies om jouw website-ervaring te optimaliseren. Door gebruik te maken van CJP.nl ga je hiermee akkoord.