Artikelen Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Dit theaterstuk lijkt wel een uitnodiging voor een sm-avond
19 JUN 2018 • Door Zoë Heijke • Meer blogs over Theater

Dit theaterstuk lijkt wel een uitnodiging voor een sm-avond

Naakte mensen als meubelstuk?! De poster van de voorstelling Gesualdo roept vragen op. En die stelden we aan twee acteurs uit het stuk. Het werd een interview over nepbloed, naakt gaan en de motorzaagscène. 

Grote kans dat je nog nooit van de man Gesualdo gehoord hebt? Na het lezen van dit stuk vergeet je hem nooit meer. Gesualdo was een Italiaanse componist die (onder andere) zijn brood doopte in menstruatiebloed van heksen, dieren martelde en zijn eigen vrouw vermoordde nadat hij haar overspel ontdekte.

Theatergroep De Warme Winkel en het Nederlands Kamerkoor sloegen de handen ineen en maakten er een voorstelling over. Wij spraken met acteurs Florian Myjer en Marieke de Zwaan.

Ik moet toch even beginnen over die behoorlijk fascinerende poster…

Florian: 'Ja, Marieke staat er op. Zie je die billen?'
Marieke: 'Het idee voor de poster is ontstaan door mijn interesse in Human Furniture, waarbij mensen meubels zijn op een perverse manier. Een beetje sm-achtig.'

Ben je zelf ook weleens een halfnaakt meubelstuk?

M: 'Alleen voor deze poster heb ik mij 'verkleed' als naakte lamp. Verder doe ik het niet. Ik vind het er alleen mooi uitzien én het past goed bij Carlo Gesualdo, omdat hij ook bijzondere seksuele behoeftes had. Zoals dat hij zich liet geselen door zijn personeel.'

Over Gesualdo bestaan horrorverhalen. Zo zou hij een heel bos hebben laten kappen, omdat het ruisen van de bladeren hem stoorde bij het componeren en vermoordde hij zijn vrouw en diens minnaar, nadat hij hun overspel had ontdekt.

F: 'Ja, en dat was niet zomaar een moord. Hij stak haar behoorlijk vaak in haar edele delen. Ik geloof 29 keer?'

Het was dus best een gestoorde vent.

M: 'Die moord op zijn vrouw was inderdaad wel echt gestoord, maar ik weet niet of ik hem als persoon zo gestoord vind. Het was in die tijd, rond 1600, niet heel gek om je vrouw te vermoorden.' 
F: 'Daarbij is het zo lang geleden. Als het een recentelijke moord was geweest, dan was het een ander verhaal. Dan had ik er veel meer bij gevoeld.'

Dus, omdat Gesualdo al heel lang niet meer leeft, zijn zijn daden niet meer zo gevoelig en kan er een voorstelling over gemaakt worden?

F: 'Ja. En daarbij maken de mythes, die om hem heen hangen, hem nog fascinerender. Over die moord op zijn vrouw kunnen we zeker zijn. Maar er gaat ook een verhaal rond dat hij zijn brood doopte in menstruatiebloed van heksen die in zijn kasteel woonden.'
M: 'Juist doordat zijn levensverhaal al zo interessant is, vond ik het in het begin wel moeilijk om betrokkenheid te voelen bij het onderwerp. Meestal maak je een voorstelling vanuit een bepaalde thematiek. Nu deden we dat vanuit het levensverhaal van Gesualdo.'

© Sofie Knijff

Is de voorstelling echt een biografie over zijn leven?

F: 'Nee, maar we hebben ons wel flink laten inspireren door zijn leven.' 
M: 'Het is een grafisch stuk met weinig tekst en hier en daar wat biografische scenes. Zo spelen Florian en ik de liefdesscene tussen Maria, de vrouw van Gesualdo, en haar minnaar heel anekdotisch na.'
F: 'Alleen op het moment dat Gesualdo ons betrapt, komt hij in de voorstelling op ons af met een motorzaag in plaats van een mes.'

Een motorzaag?!

F: 'Op een theatrale manier beelden we uit hoe de zaag in de edele delen van Maria gaat.'
M: 'Hij gaat toch in jou, die zaag?'
F: 'Hij gaat toch ook in jou? Oh, nee. Je hebt gelijk: hij gaat vooral in mij.'
M: 'Het is nét echt. We zitten daarna ook onder het nepbloed. Mijn lichaam is nog steeds rood van alle repetities.'

Wie speelt eigenlijk Gesualdo?

M: 'We hebben niet echt een vast personage in de voorstelling. Iedere acteur speelt meerdere rollen. Maar als we iemand moeten aanwijzen die Gesualdo speelt, is dat Ward.'
F: 'Ja, ik speel in ieder geval nooit Gesualdo. Ik ben eigenlijk altijd de minnaar of de gemartelde: het slachtoffer.'
M: 'Ha, ik eigenlijk ook. Mijn moeder zegt weleens dat ze ons alleen hebben gekozen, omdat we jong zijn en daardoor makkelijk naakt gaan. Ik probeer haar dan altijd te overtuigen dat dat echt niet zo is, maar in het repetitieproces dacht ik wel: als mijn moeder dit zou zien, zou ze me niet meer geloven.'

 

Gaan jullie veel naakt in de voorstelling?

M: 'Nee, het valt wel mee. Alleen in het begin.'

Ik ben benieuwd naar de reactie van je moeder als ze tijdens de première op 22 juni in de zaal zit.

M: 'Gelukkig is ze op vakantie en kan ze de voorstelling niet zien!'

Scène uit Gesualdo op Holland Festival
Scène uit Gesualdo op Holland Festival

Hoe gaat de bezoeker de zaal uit, denken jullie?

M: 'Ik denk toch dat sommige mensen teleurgesteld zullen zijn, omdat er de verwachting is dat acteurs een standpunt innemen in een voorstelling. Maar dat hebben wij in Gesualdo niet.'
F: 'In het theater wordt altijd verwacht dat je een boodschap overbrengt, zeker bij een onderwerp waarin geweld en sensatie een grote rol spelen. Maar de voorstelling Gesualdo is meer een kijkje in de denk- en gevoelswereld van de Italiaanse componist.' 
M: 'Mét schitterende muziek, gespeeld door het Nederlands Kamerkoor! Dat is ook wat we willen overbrengen. Gesualdo was misschien een man met bijzondere behoeftes, maar hij maakte ook prachtige muziek. Mensen zijn meerdere mensen in één.'

Hebben jullie er zin in?

F: ‘Zeker! Ik heb niet eerder meegemaakt dat een voorstelling echt af is vóór de première. Dat is nu wel het geval.’
M: ‘Ja, we hebben elke dag een doorloop. Dat gebeurt normaal nooit! Maar bij Gesualdo moet dat wel, want de voorstelling zit behoorlijk technisch in elkaar door de samenwerking met het Nederlands Kamerkoor. Het draait in dit stuk niet alleen om de acteurs, maar ook om de muzikanten.’
F: ‘Ik vroeg gister aan Ward of hij nog acteertips had. Zijn antwoord: ‘geen fouten maken’.’
M: ‘Gesualdo moet strak gaan, anders is het geen goede voorstelling. Het is bijna een installatie.’

Gesualdo is van donderdag 21 juni t/m maandag 25 juni te zien in Stadsschouwburg Amsterdam tijdens Holland Festival. Als je even zwaait met je CJP-pas betaal je € 19,- in plaats van € 25,-.

Comments

We maken gebruik van cookies om jouw website-ervaring te optimaliseren. Door gebruik te maken van CJP.nl ga je hiermee akkoord.