Artikelen Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Deze brutale kunstwerken maakten mensen woedend
22 MEI 2018 • Door Rick van Veluw • Beeld: Alain Pignon • Meer blogs over Theater Expo

Deze brutale kunstwerken maakten mensen woedend

Ben je ooit zó boos geworden van een kunstwerk dat je het te lijf wilde gaan? Dit zijn zes kunstwerken die mensen tot wanhoop dreven.

1. Nep bouwplaats op de Neude 

De Neude in Utrecht was tijdens theaterfestival SPRING één grote bouwplaats. ‘Wat zijn ze nu weer aan het bouwen?’, verzuchtte de halve stad. Nou, helemaal niets. De bouwplaats was een kunstwerk van Dries Verhoeven (Sic transit gloria mundi). Er werd ‘gewerkt’ aan een groot standbeeld van een gevallen man, als metafoor voor de westerse beschaving. De bouwplaats was te bezichtigen: acteurs herhaalden continu hun handelingen. Horeca-ondernemers natuurlijk boos: moeten onze terrassen hiér voor wijken?! Nee, niet alle kunst kan rekenen op een warm onthaal. 

driesverhoeven_spring_springutrecht_utrecht_theater
Zo ging het er aan toe op het Neude in Utrecht Foto: Willem Popelier

2. Gele bogen over eeuwenoude stadsmuur

Feestje! De Franse kasteelstad Carcasonne staat al 20 jaar op de UNESCO-werelderfgoedlijst. Om dat heuglijke feit te vieren werd kunstenaar Felice Varini losgelaten op de vestingmuren. Ter geruststelling: het is geen graffiti, maar dunne stroken aluminium die op de stenen zijn gelijmd. Vanuit de goede hoek een prachtige optische illusie. De inwoners van Carcassonne vinden er niets prachtigs aan: zij startten een handtekeningenactie om het werk per direct te verwijderen. Voorlopig blijft het tot september hangen.

carcassonnes_felicevarini_unesco_
En zo ziet dat er dan uit in Carcassonnes.

3. Megapenis op een flatgebouw

Knap lullig: steek je bloed, zweet en tranen in een giga-graffitiwerk, wordt het binnen de kortste keren weer overgespoten. Het overkwam de Zweedse kunstenaar Carolina Falkholt die een megapenis schilderde op de muur van een appartementencomplex in New York. De buurtbewoners hadden er na drie dagen schoon genoeg van en belden woest de landlord. Die schrok zich rot: hij had nooit toestemming gegeven voor het werk van Falkholt en liet het daarom direct weghalen.

carolinafalkholt_penis_newyork
Het is inderdaad best een hele grote penis.

4. Woeste mannen en een aanstootgevend beeld

Best wel kinderachtig als je zó boos wordt van een kunstwerk dat je dreigt het in elkaar te trappen. Toch gebeurde dat in 2015 op het Noorderzonfestival in Groningen. Noorderzon besloot het beeld Toys in the attic van Harma Heikens weg te halen nadat twee mannen gedreigd hadden het te vernielen. Want: het pornografische beeldje was volgens hen ‘aanstootgevend’. Ze beukten in op de behuizing van plexiglas, bedreigden een kioskmedewerker en zeiden later die middag terug te komen om alles in brand te steken. Noorderzon besloot het beeld daarna achter slot en grendel te zetten.

harmaheikens_toysintheattic_noorderzonfestival_noorderzon_festival_groningen
Toys in the attic door Harma Heikens.

5. Bussen verticaal geparkeerd 

Niet zomaar geparkeerde bussen, maar rechtopstaande bussen op een betonnen sokkel. Pal op de Altmarkt in Dresden, hét centrale plein van de stad. De bussen zijn het werk van de Syrisch-Duitse kunstenaar Manaf Halbouni. Met Monument wil hij aandacht vragen voor de burgeroorlog in Syrië: in Aleppo stond ooit een soortgelijke constructie om de inwoners te beschermen tegen sluipschutters. Het kunstwerk stond op een saillante plek: middenin het gerestaureerde centrum dat in WOII werd verwoest. Halbouni en de Dresdense gemeenteraad kregen dan ook veel kritiek te verduren. Vooral de rechtse partij AfD roerde zich en eiste een ‘waardige gedenkplek’ voor de gevallen in WOII.

dresden_manafhalbouni_altmarkt
Monument door Manaf Halbouni op de Altmarkt in Dresden.

6. Een iéts te seksueel getint gebouw

Hoe heftig moet een werk zijn dat zelfs het Louvre het niet voor de deur wil hebben? Nou, niet eens superheftig. Het Louvre is nogal preuts, vinden wij na het zien van Domestikator van Joop van Lieshout. Het werk met verschillende rode gebouwtjes lijkt op een man en vrouw die seks hebben. Het Louvre vond het ‘te seksueel getint’ en zo kwam Domestikator in de winter van 2017 voor het Centre Pompidou terecht.

domestikator_joopvanlieshout_centrepompidou_louvre
En, wat vind jij ervan?

Je kunt het werk van Dries Verhoeven helaas niet meer live op de Neude in Utrecht zien. Toch benieuwd? Check dan zijn website of de video

Comments

We maken gebruik van cookies om jouw website-ervaring te optimaliseren. Door gebruik te maken van CJP.nl ga je hiermee akkoord.