Artikelen Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Iedereen wil beats by Esko
20 APR 2018 • Door Rick van Veluw • Beeld: Rick van Veluw • Meer blogs over Muziek

Iedereen wil beats by Esko

B-b-b-beats by Esko…. Als je dat hoort, weet je dat er een harde hiphoptrack aan komt. Producer Stacey Walroud voorziet als Esko heel rappend Nederland van beats én runt met Van Klasse een succesvol hiphoplabel. ‘Vroeger deed ik geen flikker, nu heb ik geen vrije tijd meer.’

Tussen een autoschadebedrijf en een groentehandel in staat een onopvallend kantoor. Binnen is de muur bezaaid met gouden en platina platen. Welkom bij Van Klasse, een hiphoplabel uit Almere. Esko (Stacey Walroud) stond met Bart van Houten aan de wieg van dit succesverhaal. Esko komt van ver: vroeger hing hij dagenlang rond op straat en bracht hij jaren door in een gesloten inrichting. Nu is hij een van de grootste hiphopproducers van Nederland met hits als Ride or Die (Josylvio), Westside (Josylvio) en Cocaina (Kempi & The Blockparty). Debuutalbum Beats by Esko komt vandaag uit en daarom deden wij een spelletje Herken De Beat met de hitproducer.

J Dilla – So Far To Go

CJP: Weet je ‘m?
Esko: ‘Ja, ik herken dit wel. Maar de artiest weet ik niet. The Alchemist?
Klinkt als iets in zijn straatje, maar dit is oldschool J Dilla. Wanneer maakte jij je allereerste beat?
‘Pff dat weet ik echt niet meer. Ik was elf jaar toen ik wat begon te kloten met dingen. Als er een kick in zat op de maat, was ik al heel blij.’
Wanneer werd het serieus?
‘Op mijn zeventiende gaf ik een beat aan Rasskulz voor de track Hood Nigguh Remix. Daar was ik wel trots op. Toen voelde ik dat er iets ging gebeuren.’
Wat vind je belangrijk aan je beats, wat moet er sowieso in zitten?
‘Het moet een Esko-saus hebben. Bas niet te hard, vocalen niet te zacht, zeker niet schel. Veel producers focussen op de beat zelf. Het moet per se heel hard zijn. Terwijl de vocalen wat mij betreft belangrijker zijn. Als die slecht zijn, wil je niet eens naar die track luisteren.’
Wat is die Esko-saus dan precies?
‘Pfffff… Heel moeilijke vraag. Ik kan dat niet onder woorden brengen. Toen ik hierheen reed, luisterde ik een EP waarvoor ik onlangs een productie deed. Mijn beat kwam langs en ik hoorde gelijk verschil. Niet per se beter of slechter, maar echt iets anders.’

A$AP Rocky – Wild For The Night (prod. Skrillex & Birdy Nam Nam)

‘Deze is van Skrillex, superharde beat.’
Check! Je eerste EP heette Probleemkind. Je dealde op straat, je zat in een gesloten inrichting. Wat was het omslagpunt?
‘Muziek heeft me gered. Zonder muziek zat ik nog steeds in de put. Ik zag dat er een kans voor me lag en die heb ik gegrepen. Soms denk ik weleens na over wat ik nu gedaan zou hebben, als dit niet was gelukt. Waarschijnlijk nog steeds op straat hangen. Ik vind het heel erg om te zeggen, maar stiekem ben ik er ook een beetje trots op: ik heb nog nooit gewerkt in het leven.’
Hoe bedoel je?
‘Ik heb nog nooit voor een baas gewerkt. Nog nooit. Wat moet ik mijn kinderen later vertellen? Je vader heeft tot zijn eenentwintigste niet gewerkt. Aan de ene kant vind ik dat heel erg beschamend, aan de andere kant heb ik nu een goedlopend eigen bedrijf en verdien ik met muziek. Het is dubbel.

Wat vind je er zo beschamend aan?
‘Ja, het hoort gewoon toch? Als je een jaar of zestien bent, ga je wat doen. Een krantenwijk lopen ofzo. Leren dat je voor jezelf moet zorgen. Je hoort op een gegeven moment voor je eigen financiën te zorgen. Ik heb voor mijn eenentwintigste geen flikker gedaan, behalve muziek gemaakt. Lag altijd op bed. Deed geen flikker, was superlui. Dat vind ik beschamend. Ik ben van de grond naar de top gegaan, zowel qua instelling als werk. Ik heb inmiddels geen vrije tijd meer. Het is bij mij of heel slecht of heel goed. Nu ben ik heel trots dat ik dit doe.’
Je bent een dankbaar mens.
‘Zeker man. Twee jaar geleden zat ik nog de hele dag op een kamer te hangen, super verrot en skeer. Kijk waar ik nu ben. Ik ben heel erg dankbaar.’
Ik vind het altijd zo bizar hoe snel zoiets kan gaan: van een k*tsituatie naar de top.
‘Het is ook gek. En een beetje eng. Het kan even snel weer voorbijgaan. Maar dat geeft me ook de kracht om harder te werken, om me dubbel zo hard te bewijzen.’

Dat harde werken neem je serieus: je zult zelden klakkeloos een beat opsturen, maar zit bijna altijd met een artiest in de studio om samen aan een track te werken aan een track. Is dat belangrijk voor je?
'Heel belangrijk. Ik doe zelfs meer dan een producer: als labeleigenaar denk ik ook na over de teksten en de marketing. Alles in één dus. Iedere producer hoort dat te doen, vind ik. Je maakt beats, je bent een creatief mens, dus dan kun je dat ook. Er ontstaan ook betere tracks uit. Ooit kwam Josylvio (red: rapper voor wie Esko veel werkt) hier binnenlopen en schreeuwde hij de hele tijd ‘Westsiiiiiiiiiiide’. Ik zei: ‘Bro, dat moet je op een track doen man’. Toen werd het een hit.’
Hoe zien die studiosessies met jou eruit? Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen opnemen met rapper Josylvio of rapper Sevn Alias?
‘Oh, dat is een groot verschil. Sowieso zitten zij op mijn nek en ik op hun nek. We boksen veel met elkaar. Sevn is rustig en duidelijk, Joost enorm chaotisch. Met Joost ben ik al lang bevriend, dus dat is ook anders. We zijn 100% eerlijk tegen elkaar. Tegenwoordig doen we lang over een track, zitten we urenlang te praten in de studio.’

Drake – Legend (prod. Partynextdoor)

‘Is dit geproduceerd door Partynextdoor? Ik wist niet eens dat hij beats maakte, vet.’
Tijdens de 101 Barz-Megasessie, die jij organiseerde, werd je omringd door legends uit de Nederlandse hiphopscene. (Check de video hieronder) Hoe kijk je daarop terug.
‘Ik ben er ongelofelijk trots op. Ik wil niemand disrespecten, maar iedereen forceert pop tegenwoordig. Ze willen het geld, de cijfers. Dat snap ik. Ik doe het zelf af en toe ook, het hoort erbij. Nu haalt die megasessie met échte rap en hiphop die commerciële cijfers. Dat maakt me heel blij.’
Jouw hart ligt echt bij rauwe straatrap?
 ‘Daar sta ik voor. Op mijn album hoor je vooral traptracks, naast een commerciële track en iets voor de club. Ik wil een diverse producer zijn die alles aan kan pakken. Maar ik wil niet vergeten waar ik vandaan kom en waar ik van hou. Hooptie Money was de eerste single van het album, echt straat, echte rap. Ik doe het voor de culture.’

Beats by Esko staat nu op Spotify, met onder andere gastbijdrages van Jonna Fraser, Ronnie Flex, Josylvio, Famke Louise, Hef, Sevn Alias, Jacin Trill, Mocromaniac en nog veeeel meeeer rappers.

Comments

We maken gebruik van cookies om jouw website-ervaring te optimaliseren. Door gebruik te maken van CJP.nl ga je hiermee akkoord.