Artikelen Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Zo maak je een goede portretfoto
28 MRT 2018 • Door Zoë Heijke • Beeld: Robin de Puy • Meer blogs over Expo

Zo maak je een goede portretfoto

Fotograaf des Vaderlands Robin de Puy (32) heeft haar camera alleen gericht op gezichten. Wij vroegen haar naar het geheim van een goed portret.

Drie jaar geleden doorkruiste portretfotograaf Robin de Puy de Verenigde Staten op haar motor. Overal in de wereld fotografeerde ze mensen. Maar Randy, die ze ontmoette in een klein dorpje in Nevada, kreeg ze niet uit haar hoofd. Ze keerde terug om honderden foto's van de tiener te maken. Deze zijn nu te zien in een expositie in het Bonnefantenmuseum in Maastricht.

Hi Robin, wat is eigenlijk een goed portret?
'Een goed portret is een foto waarbij je zowel iets van de fotograaf als van de geportretteerde ziet. Het hoeft niet per se mooi te zijn. Een goed portret mag juist wankelen of kietelen, maar moet niet schreeuwen.'
Wat bedoel je met schreeuwen?
'Ik ben altijd op zoek naar onaangepastheid bij mensen, zowel fysiek als mentaal. Het is dan heel makkelijk om over de grens te gaan: om sensatiebeeld te schieten. Maar het is veel móóier om die onaangepastheid tot een schoonheid te maken. Daarmee laat je de liefde voor de mens zien.'
Die liefde is duidelijk te zien in de portrettenreeks van Randy. De foto’s zijn ontzettend intiem: je neemt echt een kijkje in zijn leven. Hoe kom je als fotograaf zo dicht bij iemand?
'Dat gaat om herkenning en vertrouwen tussen de fotograaf en de geportretteerde. Dat heb ik bij Randy heel sterk. Ik begrijp hoe hij communiceert en kan makkelijk bij hem zijn. Andersom is dat ook zo. We zijn onszelf bij elkaar. Dat zie je ook in de video-installatie in het Bonnefantenmuseum. Je ziet daar beelden van de shoot die ik met hem deed. De communicatie tussen ons is vrij direct. Het laat echt zien hoe wij samen zijn.'
Waarom is Randy zo’n geschikte kandidaat om te portretteren?
'Randy durft naar zich te laten kijken. Ook als ik met mijn camera bovenop hem kruip. Je kunt heel dichtbij komen, zonder dat hij zich gaat aanpassen. Dat is best bijzonder. Want in de meeste gevallen verandert iemand als je een camera op zijn of haar gezicht richt.'

Je zag Randy voorbij fietsen in Amerika en toen ben je achter hem aangerend om te vragen of je hem mocht fotograferen. Gaat dat altijd zo als je iemand wil fotograferen?
'Meestal wel. Ik krijg een heel sterk onderbuikgevoel als ik iemand wil fotograferen. Daar moet ik dan iets mee. In het geval van Randy rende ik dus achter hem aan. Ik vertelde hem dat ik een boek aan het maken was en dat ik hem graag wilde fotograferen. Dat vond hij interessant. Randy was op dat moment nog 15 jaar, dus ik moest wel toestemming aan zijn moeder vragen.'
Je maakt dus nooit zomaar een foto?
‘Nee, ik ben er echt voor om samen een beeld maken. Het is voor mij belangrijk dat de ander zich ook bewust is van de foto. Je maakt namelijk meer dan alleen een plaatje waar iemand knap op staat: dat beseffen veel mensen zich niet. Hoe vaak ik wel niet heb gehoord: ‘nee, dit vind ik geen mooie foto van mezelf.’ Maar wie heeft ooit gezegd dat een portret alleen over jou gaat? Het is wat kort door de bocht om te zeggen dat een portret alleen over de geportretteerde gaat. De fotograaf kiest het onderwerp, het klik-moment en het uiteindelijke beeld dat hem of haar het meest raakt. Een portretfoto gaat echt over het spel tussen de fotograaf en de geportretteerde. En daarnaast: op je knapst op een foto staan, betekent niet per se op je sterkst.’
Dus een portretfoto gaat niet alleen over de geportretteerde, maar ook over de fotograaf. Wat zegt de portrettenreeks van Randy dan over jou?
'Randy fascineert en intrigeert me. Ik voel me een soort grote zus bij hem en wil dat iedereen hem ziet voor wie hij is, zonder medelijden. Men is geneigd om 'ahhh' te zeggen, terwijl je in mijn ogen bij Randy vooral 'wow' moet denken. Ik zoek in de foto's naar erkenning en acceptatie van de buitenwereld voor Randy, maar dus ook voor mijzelf. Ik denk dat je dat ook terugziet in de manier waarop ik hem heb gefotografeerd.'

Heeft een goed portret ook iets te maken met de camera die je gebruikt?
'In de essentie niet. Je kunt ook met je Iphone een goed portret maken, maar goede apparatuur helpt wel om een sterker beeld neer te zetten. Ik ben gefascineerd door emotie, vorm en huid. Zelf werk ik veel met een middenformaat met een digitale achterwand: een Mamiya. Snelle snapshots schiet ik het liefst met mijn Nikon. Dat is een makkelijk ding dat je overal mee naartoe kunt nemen.'
Wordt een goed portret beter door de tijd die je erin steekt?
'Nee, daar geloof ik niet in. Sterker nog: bij veel mensen neemt de fascinatie voor die persoon af, naarmate je hem of haar langer fotografeert. Soms is het de charme van een korte ontmoeting die een portret goed maakt.'
Wat is dan kort?
'Dat kan vijf minuten zijn of een half uur. Een foto maken duurt nou eenmaal niet zo lang. Maar als ik aan mijn reis door Amerika denk, dan zijn er wel momenten waarbij het juist fijner was om langer bezig te zijn. Dat had dan voornamelijk te maken met de ontmoeting. Vaak is de ontmoeting bijna belangrijker dan de foto. De foto is het bewijs van wat ik zag.'
Wat is jouw favoriete foto van Randy?
'De foto waar Randy voorover op het paard zit. Dat is een prachtig beeld, maar ook een beetje klungelig: hij heeft hetzelfde haar als het paard. Ik zou zo honderd mensen kunnen noemen, die niet op deze manier gefotografeerd zouden willen worden. Maar Randy vond het fantastisch. Hij zei zelfs: ‘dit is mijn lievelingsfoto.’ Dat is Randy.'

De expositie Randy is t/m 13 mei te zien in het Bonnefantenmuseum in Maastricht. Even zwaaien met je pas en je krijgt € 6,- CJP-korting. Wil je liever zelf een goede portretfoto schieten? Schrijf je dan in voor de workshop portretfotografie op 19 mei in Foam. Je krijgt een lekkere € 25,- korting met je CJP-pas.

Comments

We maken gebruik van cookies om jouw website-ervaring te optimaliseren. Door gebruik te maken van CJP.nl ga je hiermee akkoord.