Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Filmflop gemaakt? Verkoop 'm aan Netflix!
16 MRT 2018 • Door Rick van Veluw • Beeld: Annihilation • Meer blogs over Film

Filmflop gemaakt? Verkoop 'm aan Netflix!

Het gebeurt steeds vaker: filmstudio’s komen er tijdens het schieten van een film achter dat ‘ie geheid gaat floppen. Met Netflix is er nu een solide vangnet. 

Nee, het gaat niet zo lekker met de Amerikaanse filmindustrie. De ene na de andere blockbuster flopt: The Mummy, Justice League en Geostorm gingen allemaal nat, zowel qua recensies als kaartverkoop. Filmstudio Paramount voelde het al aankomen met sci-fi film The Cloverfield: Paradox: dit wordt een mislukking. Wat nu?

Verkocht!

Netflix to the rescue. Naar verluidt kocht de videodienst de film voor 50 miljoen dollar, terwijl de productiekosten vermoedelijk rond 40 miljoen dollar lagen. Netflix knalde er een slim spotje tijdens de Superbowl tegenaan en zo keken miljoenen Amerikanen de film direct na de wedstrijd. Niet omdat ‘ie zo goed was – The Cloverfield: Paradox grossiert in eensterrenrecensies – maar omdat ze toch niets beters te doen hadden na Amerika’s grootste sportevent. Well played, Netflix.

In het geval van The Cloverfield: Paradox is het misschien beter dat ‘ie nooit te zien was op het witte doek, maar bij Annihilation ligt dat anders. Deze sci-fi film van regisseur Alex Garland (Ex Machina) met Natalie Portman in de hoofdrol werd óók door Paramount aan Netflix verkocht. De filmstudio vond het einde te ingewikkeld en Portman te afstandelijk. Garland wilde niets aan zijn film veranderen en dus deed Paramount hem van de hand. Doodzonde, want het is een uitdagende film met een onheilspellende soundtrack die je juist in de bioscoop wilt zien. Is Netflix nu een plek geworden waar je flops kunt dumpen of is het juist een vrijhaven voor uitdagende cinema?

Casinologica

Jan de Vries had Annihilation maar wat graag vertoond. De programmeur van de Rotterdamse bioscoop KINO heeft het nog geprobeerd bij Netflix, maar zij waren onvermurwbaar. ‘Ja, dat is jammer,’ zo zegt De Vries. ‘Ik heb hem deze week gekeken en vond het een sterke film. Ik kan me voorstellen dat Annihilation was geflopt in grote Nederlandse bioscopen, maar in KINO had ‘ie het goed gedaan denk ik.’

De Vries snapt de keuze van Paramount heel goed. ‘Zij hoeven nu geen marketingcampagne meer te voeren voor een film waar ze toch al van weten dat ‘ie ging floppen. Nu krijgen ze van Netflix tenminste nog een zak geld.’ ‘Casinologica’, noemt filmjournalist Coen van Zwol (NRC) dat. ‘Ze kiezen eieren voor hun geld,’ aldus van Zwol. ‘Zo’n studio heeft een budget voor het maken van een film en een budget voor de marketing. Dat marketinggeld kunnen ze nu mooi in de zak houden.’

Hele diepe zakken

Netflix beschikt over hele diepe zakken. De videodienst heeft jaarlijks een budget van bijna 8 miljard dollar om films te maken. ‘Daar kunnen studio’s niet tegenop,’ aldus De Vries. ‘Ze hebben dat geld ook nodig om die gigantische hoeveelheid content aan te bieden. Helaas is de kwaliteit soms onderhevig aan de kwantiteit. Maar het geeft ze ook de mogelijkheid om een gokje te wagen met een riskante titel. Het risico is minder groot dan een film uitbrengen in de bioscoop.’ Volgens Van Zwol is dat alleen maar positief. ‘We mogen blij zijn met een videodienst die zoveel geld uitstrooit. Daar profiteren filmmakers en regisseurs alleen maar van.’

Beauty and the Beast voor de honderdste keer

De Vries is heel benieuwd hoe Netflix zich de komende jaren ontwikkelt. ‘Het is nu zowel een vrijhaven als een dienst waar je filmflops kunt dumpen. Ik vind het vooral interessant hoe filmstudio’s zich gaan afzetten tegen Netflix. Het risico is dat filmstudio’s steeds voorzichtiger worden en dat op Netflix alles kan.’ Van Zwol ziet de rol van Netflix in de filmindustrie vooral als een zegen. ‘Die rol van de vrijhaven hebben ze nu al en dat kan alleen maar beter worden. Kijk naar Annihilation: jammer dat die film niet in de bioscoop draait, maar er zit ook een positieve kant aan. Er is niet meer aan gesleuteld. Hij had ook met een simpeler plot en een zoetsappig einde in de bioscoop kunnen draaien.’

Van Zwol denkt juist dat filmstudio’s in de toekomst meer risico gaan nemen. ‘Netflix kan fungeren als een vangnet: daar kun je een riskante film altijd nog kwijt als je denkt dat het een flop wordt. Op dit moment zie ik Netflix meer experimenteren dan de filmindustrie. Wat heb je aan de honderdste remake van Beauty and the Beast met een budget van 200 miljoen dollar? Netflix is meer een hoop dan een bedreiging.’

Wil je Annihilation toch in de bioscoop zien? Dan moet je naar de VS, China of Canada, want daar krijgt de film wel een kleine release. Liever naar een Nederlandse bioscoop? Je krijgt met je CJP-pas korting op filmhuizen en bioscopen door heel het land, waaronder KINO.

Comments

We maken gebruik van cookies om jouw website-ervaring te optimaliseren. Door gebruik te maken van CJP.nl ga je hiermee akkoord.