Artikelen Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Zwart Licht wil tijdloos zijn
22 FEB 2018 • Door Lika Verploegen • Meer blogs over Muziek

Zwart Licht wil tijdloos zijn

Driemaal is geen scheepsrecht, want met een vierde album komen de heren nóg harder terug. 'Wat wij doen, doen niet zoveel mensen in Nederland: muziek met inhoud maken.'

Ongeveer tien jaar geleden stormden ze zonder pardon de hiphopscene binnen en al gauw werd Bliksemschicht benoemd tot één van de beste debuutalbums in de Nederlandse hiphopgeschiedenis. Na vervolgalbums No Juju en Leeroy Draait Door werd het angstvallig stil. Hoewel ze individueel nog steeds hard aan de weg timmerden – Akwasi kwam met een soloalbum, Leeroy bracht eigen tracks uit en Hayzee produceerde er in zijn eentje op los –, was Zwart Licht even niet meer. Tot december 2016. Geen Manieren schudde Nederland wakker en was opnieuw rijkelijk gevuld met rake punchlines. Precies zoals we het van de jongens gewend zijn. Zwart Licht vertolkt, geïnspireerd door helden als Malcom X, Martin Luther King en The Black Panters, een eigen verhaal: alles wat zwart is in het juiste daglicht zetten. Leeroy: 'De jongeren die na ons komen, moeten trots kunnen zijn op hun kleur en geloven in al het moois dat zwart is.'

Bliksem

Nu is het vierde album uit, genaamd Bliksem. Volgens Akwasi het eerste album dat uitsluitend is gericht op hiphop én waar ze echt met z'n drieën aan hebben gewerkt. Bliksemschicht was vooral een compilatie van zíjn werk met verschillende producers, No JuJu was ook een samenwerking met z'n drieën, maar meer gericht op grime en dubstep en bij het daaropvolgende album Leeroy Draait Door lag de focus vooral op Leeroy. Ook qua inhoud is Bliksem anders. Akwasi: ‘De boodschap is sterker dan ooit. Het gaat meer over zelfontplooiing, identiteit en bewustzijn creëren op het gebied van identiteit. Maar wel met betrekking op onszelf: we spreken vanuit het oogpunt van een zwart iemand in een wit landschap.’

Tijdloos

Een album met zo’n verhaal maak je niet zonder beoogd effect, dat doe je om iets teweeg te brengen: ‘Iedere muzikant wil dat zijn muziek zoveel mogelijk gehoord wordt. Wat wij doen, doen niet zoveel mensen in Nederland: muziek met inhoud maken. Ons werk moet ervoor zorgen dat mensen weten dat dit soort inhoudelijke muziek er ook is,’ vertelt Akwasi. Leeroy vult hem onmiddellijk aan: ‘De top tien hiphoptracks die nu in Nederland in roulatie zijn, zijn erg oppervlakkig. Waar gaan ze nou eigenlijk over? Deze artiesten maken precies wat de massa wil horen. De grootste doelgroep op Spotify bestaat uit jongeren onder de achttien jaar. Toen ik achttien was, wilde ik ook niet super diepe nummers horen. Ik wilde nummers horen over vrouwen en uitgaan. Naarmate ik ouder werd, ging ik pas nadenken over waar ik vandaan kwam en wat mijn plaats in de maatschappij was.'

Dat is ook precies wat de jongens met hun muziek willen bereiken. Leeroy: 'Onze muziek moet je aan het denken zetten. Dit klinkt misschien vaag en hypothetisch, maar zie het als een steun in de rug naar volwassenheid. Daarnaast willen we tijdloze muziek maken, zodat je het over twintig jaar nog steeds kunt luisteren. Zelf ben ik jaren met deze plaat bezig geweest en nog altijd heb ik er geen genoeg van. Ik heb het zelfs onderweg naar dit interview geluisterd.’ Toch hechten de heren ook veel waarde aan het nostalgische effect van hun muziek. Leeroy wil dat het fijne herinneringen aanwakkert: 'Elke keer als ik Overly Dedicated van Kendrick Lamar hoor, moet ik denken aan mijn eerste auto. Dat effect wil ik ook met onze muziek creëren: dat jongeren Spirit horen en terugdenken aan hun examens op school bijvoorbeeld.’

Gevoelsmuziek

Voor de mensen die geen zin hebben om na te denken over de boodschap van Zwart Licht, heeft Hayzee een simpele oplossing: ‘Dan skip je die track. Maar onze muziek is niet zo moeilijk verteerbaar, hoor. Het is best toegankelijk.’ Akwasi houdt zich niet zo bezig met wat de luisteraar wil: ‘Als ik dat zou doen zou ik heel andere muziek maken. Dan zou ik me focussen op wat de rest doet. Nu maak ik muziek over onderwerpen die me inspireren. Wij zijn alle drie gevoelsmensen die gevoelsmuziek maken. Het is dan ook een gevoelsalbum. We praten met je en doen verder niet hoogdravend of intellectueel. Als je iets hoort wat niet bevalt, is die muziek niet voor jou.’ ‘Of juist wel,' merkt Leeroy op. 'Misschien is die persoon dan over een jaar bereid om over onze teksten na te denken.’

Groeispurt

In de vijf jaar dat de jongens zich als Zwart Licht hebben teruggetrokken, heeft de hiphopwereld niet stil gestaan. In Nederland heeft het genre een onwijze groeispurt. Toen Akwasi en Leeroy in 2015 geïnterviewd werden door Puna, had Leeroy een sterke mening over het ondergewaardeerde karakter van hiphop in Nederland. Daar moet hij nu op terugkomen: ‘Hoewel hiphop nog steeds niet de waardering krijgt die het verdient, is het zeker positief veranderd de afgelopen jaren. Steeds meer hiphopartiesten scoren nummer 1-hits. Het is tof om te zien dat we nu ook onze sporen hebben verdiend en dat we naast Amerikaanse releases kunnen staan. Of daarboven zelfs. Al is er nog steeds een groot verschil tussen Nederland en Amerika. Wat nu in Nederland plaatsvindt, gebeurde in de nineties in Amerika: er komen nummer 1-hiphopalbums binnen en hiphopartiesten worden zelf groter dan het label. Voor mijn gevoel lopen we hier iets van tien à twintig jaar achter op Amerika. Qua acceptatie dan, niet qua niveau. Daar staat de commerciële top tien bijvoorbeeld vol met hiphoptracks, zowel inhoudelijke tracks – zoals die van Kendrick Lamar -  als niet-echt-inhoudelijke tracks – zoals Gucci Gang van Lil Pump. In Nederland is dat helaas anders: Ronnie Flex klapt Jett Rebel er tiendubbel uit qua streamings, maar hun gage is praktisch hetzelfde.' Akwasi: ‘Online leeft hiphop absoluut. Maar op de radio wordt het nog steeds niet gedraaid.’

Domineren

Maar als hiphop groeit, groeit ook de concurrentie, toch? Zo zien de heren dat niet. Hayzee: ‘Wat is concurrentie? Er is plek voor iedereen. Ik weet voor een feit dat niet iedereen kan maken wat ik maak, dus waarom zou ik stressen om wat anderen doen? Competitie kan handig zijn en mensen inspireren me zeker om harder te werken. Maar alleen op een gezonde manier, er is absoluut geen nijd.’ Ook Leeroy maakt zich niet druk om eventuele concurrentie: ‘Ik ben niet jaloers als iemand een nummer 1-hit heeft. Laten we met z'n allen in de top tien komen. Ik heb liever dat hiphop groeit dan dat wij als enige bekend zijn en er niemand is om ons succes mee te delen. Maar we gaan ongetwijfeld een stempel achterlaten, zoals we met de andere albums deden. We zullen de mensen opnieuw laten zien wat Zwart Licht is. Dat als we praten over goede livemuziek, inhoudelijke shit en harde bangers, we praten over Zwart Licht.’ 'Domination,' vult Akwasi hem aan. Zoveel grote plannen en alsnog geen f*ck geven om wat de mensen willen. Dat strookt toch niet? Daar heeft Leeroy direct een antwoord op: 'We pleasen niet. We creëren onze eigen lane en daarin willen we de beste zijn.'

Een nieuwe doelgroep

De tour moet nog beginnen, maar tijdens hun tot de nok volle ADE-show kregen ze al een klein voorproefje van het publiek waarmee ze in 2018 te maken zullen hebben. Leeroy: ‘Er zijn mensen die ons kennen van Tappen, er zijn mensen die Akwasi kennen van Daar Ergens, maar er zijn ook fans van back in the day met Bliksemschicht. Al deze doelgroepen vormen nu één doelgroep. We hopen er een hoop nieuwe mensen bij te betrekken, want het album is zowel voor de oude als de nieuwe fans.’

Wil je live meemaken of jij tot deze nieuwe doelgroep behoort? Met CJP krijg je korting op de volgende tourdata:
19 april: Melkweg, Amsterdam - € 11,35 met CJP
20 april: Burgerweeshuis, Deventer - € 2,- CJP-korting
21 april: Doornroosje, Nijmegen - 20% lastminute-korting
6 t/m 8 juli op We Are Electric: Velder Woods, Den Bosch - € 10,- CJP-korting

Comments

We maken gebruik van cookies om jouw website-ervaring te optimaliseren. Door gebruik te maken van CJP.nl ga je hiermee akkoord.