Artikelen Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Falen doe je zo
28 FEB 2018 • Door Marike Wouters • Beeld: New Girl • Meer blogs over Festival

Falen doe je zo

Pieker jij altijd eindeloos na een domme fout? Geen stress! Je bent niet de enige. Wij presenteren: het handboek voor falen, om voor eens en altijd af te rekenen met dat peinzende gedoe.

Tijdens het Faal Festival op 3 maart in Tivoli Vredenburg leren bekende artiesten, wetenschappers en journalisten je alles over falen. De belangrijkste vraag is natuurlijk: Hoe faal je, zonder meteen in huilen uit te barsten en te grijpen naar een bak ijs? Wij vroegen het aan faalmeester Remko van der Drift, initiatiefnemer van het festival en directeur van het Instituut voor Faalkunde. En hij gaf ons wijze raad: falen voor dummies in 11 stappen. 

Les 1: Besef dat ‘succes hebben’ niet betekent: geen fouten maken

Remko: 'Dat denken we vaak, maar dat klopt niet. We leven in een over de top prestatiemaatschappij. We moeten presteren, presteren, presteren. Succes lijkt het enige dat telt. Niet dat ik iets tegen succes heb, integendeel. Maar naast successen, maak je ook wel eens fouten. De weg naar succes zit vol hobbels. Die moet je eerst afleggen, voordat iets perfect gaat. Succes en falen horen dus bij elkaar.'

Les 2: Een fout is eigenlijk een feit, waar je een negatief oordeel op plakt

'Oordeel niet over je fout. Een voorbeeld: je wilt een bepaald recept koken. Na het doen van de boodschappen kom je erachter dat je de verkeerde ingrediënten hebt gekocht. Dat kun je zien als fout. Maar probeer eens om die fout te zien als een feit, iets dat gebeurd is. Daardoor ontstress je. Misschien is het veel minder erg dan je denkt. En kun je er zelfs een nieuw creatief gerecht mee maken. Als je je eigen fouten gaat ontleden, zul je merken dat veel fouten niet zo erg zijn als je in eerste instantie dacht.'

Les 3: Probeer met een vriendelijke blik naar jezelf te kijken

'We hebben in Nederland last van heel veel zelfkritiek. Dat is op zich prima, het houdt je scherp. Maar het is niet altijd goed voor je. Je herkent het misschien wel: zo’n duiveltje op je schouder die over alles oordeelt wat je doet. De innerlijke zelfcriticus, die soms onnodig hard is. Een persoonlijk voorbeeld: ik had de afgelopen week een radio-interview middenin de nacht. Toen ik daarna in bed lag, kwam dat stemmetje: was je wel duidelijk genoeg Remko? Was je wel wakker genoeg? En voor ik het weet zie ik het hele interview als een mislukt interview. Ik vraag mezelf dan af: is het nodig om nu zo kritisch te zijn? Als je je niet bewust bent van die negatieve gedachten, slaat je hoofd op hol! Probeer wat vriendelijker voor jezelf te zijn.'

En hij zei...

Les 4: Wees bewust van zelfkritiek

'Realiseer je dat je negatief denkt over jezelf. Waarom heb ik deze gedachte? Ben ik misschien ergens onzeker over en is dat nodig?'

Les 5: Bedenk wat een goede vriend tegen je zou zeggen

'Mijn beste vriend heet Frank. Wat zou Frank tegen me zeggen? 'Goh Remko, wat ben jij streng voor jezelf, zeg. Je bent ook maar een mens, het is toch niet gek dat je misschien wat slaperig bent tijdens een nachtelijk interview. Laten we eens rustig kijken wat er precies goed ging en wat beter kon.'

Les 6: Stel je voor dat de innerlijke zelfcriticus voor je staat

'Stel je voor: de zelfcriticus in jou staat opeens voor je neus als een ander persoon. Pik je nu die harde kritiek van deze persoon ook? Vaak accepteer je die kritiek wel van jezelf, maar niet van een ander. Soms is het ook belangrijk om even te lachen om jezelf: kijk mij eens kritisch zijn op mezelf. Oftewel: relativeer het!'

Het is een klein beetje heel erg glad.

Les 7: Relativeren is niet hetzelfde als onverschilligheid

'Als je wat vriendelijker naar jezelf bent, neem je jezelf juist heel serieus. Mensen denken vaak dat je meer leert van zelfkritiek en hard zijn voor jezelf. Aardig zijn voor jezelf wordt gezien als soft. Maar met die houding kun je juist veel beter je eigen fouten omarmen. Uiteindelijk leer je daar veel meer van.
Dat geldt ook voor fouten die anderen maken. Stel je voor: iemand heeft de afwas niet gedaan. Je wordt boos! Boe, dit is fout! Maar zie de fout als een gebeurtenis en probeer nieuwsgierig te zijn naar de gebeurtenis. Waarom heeft hij de afwas niet gedaan? Probeer in gesprek te gaan met de ander en minder hard te oordelen.'

Les 8: Als je een fout maakt, betekent dat niet dat je zelf ook fout bent

'Koppel jezelf los van je fout. Het is niet zo dat als je een fout maakt op werk, je ook direct een slechte werknemer bent.'  

Les 9: Maak fouten bespreekbaar 

'Vaak hangt er schaamte en schuld rond een fout en dat weerhoudt men ervan om erover te praten. Maar praten lucht op. Je kan samen een oplossing vinden en dichter bij elkaar komen.'

Oeps... Er zat nog wat glas tussen.

Les 10: Zie het leven als een cursus en niet als een test

'Als het leven een test is, ben je je constant aan het bewijzen en moet je alles goed doen. In een cursus weet je dat je iets nieuws aan het leren ben en daar horen fouten maken bij.

Les 11: Wees blij met de mislukking!

'Ja dat klinkt raar. Je hoeft ook niet blij te zijn met de fout zelf, maar kunt dat wel zijn met het ontdekken ervan. ‘Hee, wat mooi dat ik ontdekt heb dat ik dit niet goed doe, daar kan ik van leren.’ Ik maak bijvoorbeeld heel veel fouten in m’n liefdesleven. Daar lig ik soms wakker van. De realisatie dat het eigenlijk heel fijn is dat ik me bewust ben van deze fouten, maakt dat ik me kan ontspannen. En het helpt me te focussen op leren.'

Ben je na deze wijze lessen nog steeds ijs aan het eten? Ga dan naar Remko's faalfitness op het Faal Festival of check de andere talks, zangers en theatervoorstellingen. Neem wel je CJP-pas mee, want je krijgt een lekkere € 4 euro korting op het Faal Festival

Comments

We maken gebruik van cookies om jouw website-ervaring te optimaliseren. Door gebruik te maken van CJP.nl ga je hiermee akkoord.