Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
CJP verleidt Fajah Lourens
13 NOV 2017 • Door Zoë Heijke • Meer blogs over Expo

CJP verleidt Fajah Lourens

Normaal gesproken laten we ons leiden door museumgidsen, nu wandelen we door Stedelijk Museum Schiedam met fitgirl en schrijfster van Killerbody dieet en Killerbody 2: Fajah Lourens.

Met bewonderende blik loopt Fajah de expositie binnen. Haar oog valt op het gigantische snoeplandschap van Pip & Pop. ‘Is echt alles hier gemaakt van suiker?’, vraagt ze verbaasd. Bijna alles. Sticky Business laat het werk van kunstenaars zien die zich op allerlei manieren door suiker lieten inspireren. Alles heeft dus met suiker te maken en bijna alles is van suiker gemaakt. Zo ook dit smakelijke landschap van bijna dertig vierkante meter. ‘Het ziet er echt prachtig uit. Zo kleurrijk! Ik heb gewoon zin om er een hapje van te nemen. Dat geeft wel aan dat suiker ontzettend verleidelijk is. Volgens mij is het de meest onderschatte verslaving van onze samenleving. Suiker maakt gelukkig en blij, maar is echt funest voor het lichaam. Alleen dat ziet niet iedereen.’

Likken aan een kunstwerk

Even verder komt een geur van cola, drop, Fanta en framboos ons tegemoet: de ingrediënten waar de naakte vrouwenbeelden van Joseph Marr van zijn gemaakt. Het is zelfs toegestaan om aan twee van hen, die van cola en drop, te likken, waardoor ze in de loop van de tentoonstelling een beetje van hun schoonheid zullen verliezen. Klinkt verleidelijk. Fajah kijkt gefascineerd naar het tafereeltje verderop. Een vrouw steekt haar tong uit en likt voorzichtig aan de voet van het beeld van cola, terwijl een andere vrouw er een foto van maakt. ‘Het water loopt in mijn mond als ik naar deze beeldschone lolly’s kijk, maar ik ben verslaafd aan suiker. Dus het is niet zo’n goed idee om aan de beelden te likken. Ik ben de hele dag bezig met het niet eten van suikers. Kun je je voorstellen hoe moeilijk dat is? Ik heb zelfs hypnotherapie gedaan om van mijn verslaving af te komen. Helaas heeft dat niet z'n vruchten afgeworpen, maar het heeft er wel voor gezorgd dat de Killerbody dieetboeken zo succesvol zijn geworden. Ik weet namelijk precies hoe het is om dagelijks een enorme drang naar suikers te hebben, maar zie ook dat de zoetmaker voor verval van het lichaam zorgt. Geraffineerde suikers dan. Het lichaam heeft namelijk wel natuurlijke suikers nodig.’

Een zure bijsmaak

Hoe verder we de expositie in lopen, hoe meer de tegenstellingen van suiker ons duidelijk worden. Een enorm roze lijf, zonder hoofd, ligt laveloos op de grond. Daarnaast draait een film over feeders: mensen die genot beleven aan het voeden of gevoed worden. We kijken een poosje naar een vrouw die golfbewegingen met haar buikvet maakt. Het werkt haast meditatief. ‘Dit is dus wat er gebeurt als je je niet aan het Killerbody dieet houdt’, lacht Fajah. ‘Er zijn gewoon mensen op de wereld die echt zo dik zijn. Die niet meer kunnen lopen door al het vet dat ze met zich mee moeten zeulen. Ik ben zelf nooit dik geweest, maar weet wel hoe het is om je niet gelukkig in je lijf te voelen. Veel sporten en weinig suikers eten heeft voor mij echt bijgedragen aan een gezond en gelukkig leven.’ De bijna twintig kunstenaars die aan Sticky Business hebben meegewerkt zijn niet voor of tegen suikers. Toch hebben de meeste van hen wel een zure bijsmaak. Zo ook Helmut Smits. Hij laat met zijn installatie zien hoeveel drinkwater er nodig is voor de productie van een flesje cola. Daarmee wijst Smits op het feit dat er in sommige landen meer cola beschikbaar is dan drinkwater. 'Dit bewijst maar weer dat suiker niet alleen slecht voor het lichaam is, maar ook voor de wereld', zegt Fajah. 

Met je billen op een taart

Naast de maatschappijkritische werken zijn sommige kunstwerken ook luchtig van aard, zoals de video van Bampas & Parr. Het Britse kunstenaarsduo filmde een nieuwe party-trend: sploshing. Een bijzonder tijdverdrijf waarbij feestgangers met hun blote, soms harige, billen op een taart gaan zitten. ‘Is dit een trend? Ik heb hier echt nog nooit van gehoord en ga toch best wel regelmatig naar feestjes. Zie je die harige billen? Wat is hier nou leuk aan? Sta je het hele feestje met taart tussen je bilnaad.’

Behalve kunst bevat de expositie ook snoepgoed en koek uit de hele wereld, die iets vertellen over het gebruik van suiker in verschillende culturen. Hoe zijn Oreo koekjes ontstaan? Waarom wordt er in sommige Mexicaanse kerken cola gedronken? En hoe komt de Zeeuwse babbelaar aan z’n naam? ‘Je kunt gewoon hele mooie dingen van suiker maken', zegt Fajah. Onvoorstelbaar. Toch denk ik dat we ons meer bewust moeten zijn van de nadelen die suiker met zich meebrengt. Niet alleen voor ons lijf, maar ook voor de aarde.' Sticky Business doet wat het belooft en daagt ons uit om verder te denken over suiker als maatschappelijk thema. Alleen hebben wij door die zoetzure bril alleen nog maar meer zin om aan de vrouwenbeelden van Joseph Marr te likken. Een klein likje kan geen kwaad, toch?

Haast je naar Schiedam, want dit moet je zien. De expositie Sticky Business is nog tot en met 18 februari 2018 te zien in Stedelijk Museum Schiedam. Voor CJP’ers extra voordelig: met je blauwe pas krijg je € 4,50 korting op een entreekaartje!

Comments

Gerelateerde kortingen

Stedelijk Museum Schiedam
€ 4,50 CJP-korting

Stedelijk Museum Schiedam

Hele dikke korting op de modernste kunst van Schiedam