Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Zo maak je het in de museumwereld
16 OKT 2017 • Door Zoë Heijke • Meer blogs over Expo Lifestyle

Zo maak je het in de museumwereld

Imara Limon (28), curator van het Amsterdam Museum, won deze maand de prijs voor Museumtalent 2017. Bewonderingswaardig, want eigenlijk vindt ze musea helemaal niet zo belangrijk.

Imara komt net kijken in de museumwereld: ze maakte eind vorig jaar haar eerste tentoonstelling Zwart Amsterdam, over zwarte rolmodellen in de stad, als gastcurator bij het Amsterdam Museum. Nu is ze uitgeroepen tot Museumtalent van het jaar. Wij vroegen haar naar het geheim van haar succes. ‘Ik ben best een stoffig museummens, maar soms moet je ook gewoon een beetje stof doen opwaaien om iets te bereiken.’

Waarom zijn musea belangrijk volgens jou?
‘Eigenlijk moet je mij de vraag stellen: is een museum belangrijk?’
Goed. Is een museum belangrijk?
‘Nee, een museum is niet belangrijk. Kunst als vorm en het erfgoed zijn belangrijk. Het gaat om de verhalen, de gevoelens en geschiedenissen, niet om het museum.’
Dus musea zijn overbodig?
‘Ja, eigenlijk wel. Ze zijn er nou eenmaal, dus delen we kunst en cultuur in een museum. Ik ben het niet eens met mensen die zeggen: ‘Jongeren moeten meer naar musea gaan.’ Iedereen is namelijk op zijn eigen manier met kunst en cultuur bezig. Je kunt dat ook ervaren op een festival of tijdens een concert.’
Dat antwoord had ik niet verwacht van het Museumtalent 2017. Wat betekent die prijs voor jou?
‘Door die prijs heb ik erkenning gekregen voor mijn werk. Ik kan mij nu met meer zelfvertrouwen blijven ontwikkelen en verder werken aan mooie projecten, samenwerkingen en tentoonstellingen.’

De genomineerden van Museumtalent 2017

Je werd door de jury vooral geprezen om je bijdrage als gastcurator aan de tentoonstelling Zwart Amsterdam. Hoe ben je daar terechtgekomen?
‘Ik werkte als freelancer mee aan de eerste Black Achievement Month, een event waarbij het talent van zwart Nederland centraal staat. Zwarte rolmodellen was het thema van die maand, dus ik heb allerlei Nederlandse instituten gevraagd of ze iets wilden doen met dit thema. Daar reageerde het Amsterdam Museum erg enthousiast op.’
En toen ben je uitgenodigd als gastcurator?
‘Ha, dat klinkt wel heel makkelijk. Het Amsterdam Museum wilde op haar eigen manier een tentoonstelling maken rondom het thema zwarte rolmodellen: met inwoners van Amsterdam. Ze zaten met één probleem. Het museum had alleen maar witte conservatoren. Zodoende werd ik aangewezen als gastcurator. Zoals je ziet: een goed netwerk is een belangrijke opstap naar de museumwereld.’

Je bent nu curator bij het Amsterdam Museum én bezig met een nieuwe tentoonstelling in samenwerking met The Black Archieves. Wat kunnen we verwachten van die tentoonstelling?
‘Tijdens de voorbereidingen van de tentoonstelling Zwart Amsterdam stuitte ik op een persoon die meerdere keren werd genoemd als zwart rolmodel: Otto Huiswoud. Ik had nog nooit van zijn naam gehoord, maar kreeg het gevoel dat er een verhaal achter zat. Dus ik ging langs bij Vereniging Ons Suriname om meer informatie over hem te verzamelen.'
En? Zat er een verhaal achter?
'Ja, een gigantisch verhaal. De man had een rijke geschiedenis waar eigenlijk niemand van af wist: hij was een van de grondleggers van de communistische partij in Amerika, had internationaal gewerkt aan de zwarte emancipatie en was voorzitter geweest van Vereniging Ons Suriname.'
Dus jij dacht: deze man wil ik in de tentoonstelling Zwart Amsterdam?
‘Ja, maar toen zei de Vereniging Ons Suriname: ‘Dit is ons verhaal, onze geschiedenis'. Ze wilden het verhaal wel naar buiten brengen, maar niet met een wit instituut als het Amsterdam Museum.'
Snapte je dat?
‘Absoluut. Het gaat over een tentoonstelling met het koloniale verleden als onderwerp. Daar moet met bepaalde kennis en gevoeligheid aan worden gewerkt.'
Maar je liet het er niet bij zitten?
‘Dat klopt. Uiteindelijk wilden ze wel een tentoonstelling met mij maken, maar niet direct met het Amsterdam Museum. Dus nu werk ik in samenwerking met The Black Archieves aan de tentoonstelling, namens het Amsterdam Museum.'
Hoe krijg je dat toch allemaal voor elkaar op zo'n jonge leeftijd?
'Ik ben eigenlijk ook maar een stoffig museummens.'
Een stoffig museummens? Zo klink je anders niet.
‘Mijn werk is veelzijdig en ik doe veel leuke dingen, maar af en toe zit ik dagenlang in het archief en daar komt een hoop stof bij kijken.’
Hoe is het om als jong museummens in een wereld te bivakkeren waar ouderen domineren?
‘Zolang je je niet vasthoudt aan het beeld waarin de oude witte man domineert, kun je er makkelijker mee om gaan. Volgens mij moet je er gewoon niet te veel bij stil staan en geloven in je eigen kracht.'
Heb je nog een tip voor ons om het te maken in de museumwereld?
'Ik kreeg laatst een mooie tip van mijn collega Marijke: als je ergens naar op zoek bent, kun je het altijd ergens vinden. Ze bedoelt daarmee dat je niet hoeft te roeien met de riemen die je hebt, er zijn namelijk genoeg mensen die je willen helpen. Samen bereik je altijd meer dan alleen.’

De nieuwe tentoonstelling, in samenwerking met The Black Achievement, is vanaf 25 november te zien in Hugo Olijfveldhuis in Amsterdam, het pand van Vereniging Ons Suriname. Kun je niet zo lang wachten? Schrijf je dan in voor de New Narratives Tour in het Amsterdam Museum. Op vertoon van je CJP-pas betaal je maar € 10,- in plaats van € 12,50. Volgens onze hoofdrekenencapaciteiten scheelt dat je dus € 2,50.

Comments

Gerelateerde kortingen

Amsterdam Museum
€ 2,50 CJP-korting

Amsterdam Museum

Hier leer je de hoofdstad pas écht goed kennen