Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Wat je vindt mag je kunst noemen
20 OKT 2017 • Door Lika Verploegen en Rick van Veluw • Beeld: Rick van Veluw • Meer blogs over Expo

Wat je vindt mag je kunst noemen

Wat nou museum? Kunst ligt op straat! CJP ging een blokje om en vond acht internationale topstukken in de achtertuin. 

Natuurlijk geïnspireerd door de expositie Finders Keepers in Het Nieuwe Instituut in Rotterdam, waar je de gekste verzamelingen tegenkomt: van scheermesjes tot spijkerbroeken en van touwen tot trappen. Check wat wij op straat vonden:

Vanitas in vaas (2017)

Voor een stilleven als dat van Jan Davidszoon de Heem of Rachel Ruysch hoef je tegenwoordig niet meer naar het Rijksmuseum. Dit pareltje vonden we gewoon in de Jordaan. De bloemen verwijzen naar de vergankelijkheid van aardse zaken.

Swiffer (2000)

Kunstleken zullen zeggen dat dit een Swiffer is. Hetzelfde type dat in het museum opmerkt: 'dit kan mijn kleine broertje ook'. Echte kenners zien hier een vroeg hoogtepunt uit het Amsterdamse dadaïsme, waar de draak wordt gestoken met het postmoderne vooruitgangsdenken van Zwitserse ex-conservatoren begin 2001.

Muziek op de rand (2017)

Deze LP heeft veel weg van De Golf van LP’s van Jean Shin. Net als bij Shin representeert dit kunstwerk de technologische revolutie. Door de opkomst van internet worden verschillende media overbodig, zoals CDs en LPs. De stoeprand doet denken aan een afgrond, alsof de LP op het randje van uitsterven balanceert.

Riet op straat (2017)

De compositie lijkt Escheriaans, maar wordt ruw doorbroken door een natuurlijk object. Wat wil de onbekende kunstenaar hiermee zeggen? Het natuurlijke gaat boven het kunstmatige? Klassiek boven modern? Platteland boven stad? Riet op straat laat ons achter met louter vraagtekens.

Onwerkelijke schoonheid (2017)

Dit mascaraborsteltje uit kritiek op de cosmetische industrie. De radicale ontologische en epistemologische twijfel aan waarheid komt in dit postmodernistische kunstwerk sterk naar voren. Want als er geen ultieme werkelijkheid bestaat, waarom doen we dan zo ons best die te verhullen achter lagen make-up?

Welkom (1951)

Weinig mensen weten dat de popart-beweging zijn oorsprong had in de hoofdstad; ras-Amsterdammer Piet Opart zette in de jaren vijftig de stad op stelten met zijn confronterende kunst. Kunstenaars als Andy Warhol en Roy Liechtenstein voegden later de felle kleuren toe. Opart deed het destijds met bruintinten, zoals hier te zien in zijn werk Welkom.

Het echtpaar (1989)

Als Willem Hendrik Gispen en Kho Lian Ie liefdesbaby’s hadden gekregen, dan waren dat deze stoelen. Invloeden van De Stijl zijn te herkennen, voornamelijk in vorm. Al bespeuren we hier en daar ook wat vloeiende lijnen. Daarnaast nemen we ook verschillende industriële kenmerken waar, zoals het metaal waar de stoelen van gemaakt zijn. Het slot waarmee de twee aan elkaar vast zitten, staat voor de behoefte van de mens om te zoeken naar onvoorwaardelijke verbintenis.

Geknakt (2017)

De vergankelijkheid van het leven, wie staat er niet bij stil? Dit werk van de Griekse kunstenaar Micardis – altijd prominent te zien aan zijn handtekening – schotelt de mensheid een spiegel voor. De weerspiegeling is niet iets om blij van worden. Het leven is als een paraplu in de wind: op een gegeven moment moet iedereen het hoofd buigen en blijf je geknakt op straat achter.

Meer zien? Ga dan naar Finders Keepers in het Nieuwe Instituut in Rotterdam waar ruim 5.000 voorwerpen uit meer dan 40 verzamelingen tentoon worden gesteld! Met je CJP-pas krijg je daar mooi € 3,50 CJP-korting. 

Comments

Gerelateerde kortingen

Finders Keepers
€ 3,50 CJP-korting

Finders Keepers

Prullaria wordt kunst