Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
LUWTEN: altijd op zoek naar snoepjes
17 OKT 2017 • Door Rick van Veluw • Beeld: Eddo Hartmann • Meer blogs over Muziek

LUWTEN: altijd op zoek naar snoepjes

Verbouwde vogels en kerstbellen van de HEMA: op haar eerste plaat als LUWTEN heeft Tessa Douwstra allemaal kleine cadeautjes verstopt. ‘Snoepjes houden je bij de les.’

Op plaat klinkt ze als een introverte, fluisterzingende songwriter, maar hier op een Amsterdams terras is Tessa Douwstra een vrolijke wervelwind. 'Als ik lange verhalen houd zonder punt, moet je nog maar een vraag stellen,' verontschuldigt ze zich voor haar van hot naar her vliegende verhaal. Douwstra is geen nieuwkomer in de Nederlandse muziekwereld: ze speelde in Orlando en Wooden Saints en is te horen op de nieuwe Happy Camper-plaat. LUWTEN is haar nieuwe alias, eentje waaronder ze heel veel platen hoopt te maken. ‘Dat ik over tien jaar een discografie heb, dat lijkt me wel wat,’ glundert ze bij het vooruitzicht. Haar solodebuut is een rijke songwriterplaat vol dubbele bodems waar ze jarenlang aan sleutelde. CJP neemt daarom voor de verandering geen vragen, maar geluiden mee naar een interview.

Zoete vogeltjes 

CJP: Op track 1, Difference, hoor ik… mechanisch vogelgefluit?
Tessa: ‘Ja, klopt! De demoversie voor Difference nam ik op toen ik in een oude school woonde in Bos en Lommer. ’s Avonds zaten daar op het pleintje vogels te kwetteren. Ik wist gelijk: dit wil ik erin houden en wordt het begin van mijn plaat. Alsof je wakker wordt. Fluitende vogels zijn verder best wel zoet, dus we hebben er een paar verbouwd.’

Hoe lang werk je aan een track?
‘Dat verschilt. Vaak gaat een liedje door zes stadia: een demo maken, dat uitwerken, een bandopname maken, ernaar kijken met Frank Wienk (alias Binkbeats, red.), de mix maken en dan nog de mastering. Een liedje kan lang rijpen. Dat is heel prettig: ik kan er telkens kleine dingetjes aan toevoegen.’
Precies, het klinkt heel rijk.
‘Ja! Deze manier van werken past goed bij me. Ik vind het fijn alleen te werken en lang te sleutelen aan een liedje. Die puzzel is heel leuk, klooien aan iets totdat het klopt. Ik heb geleerd dat een opname best gek of crappy mag klinken: het hoeft niet altijd door een ander opnieuw ingespeeld te worden. Er zit heel veel moois in mijn opnames en dat ben ik meer gaan waarderen. Tegenwoordig werk ik ze veel verder uit zodat ik met een gevorderd idee bij iemand anders kom. Daarom voelt deze plaat meer dan ooit als iets dat voortkomt uit mijn ideeën.’

Akelig instrument 

Het melodietje in Go Honey dan. Dat moet wel een speeldoos zijn toch?
‘Nee! Alle muziekblogs die erover schreven hadden dat ook fout. Het is een guitaret. Ken je dat? Een typisch sixties-instrument. Er zijn maar weinig van gemaakt, want het is een beetje een geflopt instrument. De guitaret zou eigenlijk de slaggitaar moeten vervangen. Het instrument is best prijzig, dus gelukkig kan ik er een lenen. Het heeft van die stalen pinnetjes waar je op kunt spelen, als een duimpiano. Dat is zó leuk. Eigenlijk is het een heel akelig instrument, je wilt er de hele tijd op spelen.’

Op Go Honey zing je ‘No one tells you no, no, go honey, go, go’ Zing je dat tegen jezelf of tegen iemand anders?
‘Het kan allebei. Ik had het in eerste instantie op een kaartje geschreven voor een vriendin die in Zuid-Afrika ging wonen. Voor mij is vriendschap ook elkaar de ruimte gunnen om soms weg te gaan. Ga maar, als je daar zin in hebt. Dat is voor mij de essentie van Go Honey. Maar ja, je kunt het ook in je hoofd tegen jezelf zeggen, als een aanmoediging.’

Bedankt HEMA!

Pinball heeft klingelende bellen. Waar komen die vandaan?
‘Van de HEMA. Het zijn eigenlijk kerstbellen. Je kunt daar zo’n lange draad met bellen kopen. Als je die in het stopcontact doet, kun je er vijf liedjes op spelen. Het zijn allemaal kerstliedjes, maar die hebben we achterstevoren afgespeeld zodat je dat niet hoort.’
Dit antwoord had ik nóóit verwacht. Hoe kom je daar in hemelsnaam op?
‘De studio is een speeltuin. Dit was samen met Frank. De demo van Pinball was alleen maar gitaar en zang. Dan duiken we de studio in en zetten we zonder te praten allerlei geluiden aan. Waarschijnlijk ziet dat er echt belachelijk uit: twee mensen die supergeconcentreerd in de weer zijn met een kerstbel van de HEMA.’

Ben je altijd op zoek naar gekke geluiden?
‘Ik denk het wel. Je bent voortdurend op zoek naar snoepjes. Het zit in alle muziek die ik tof vind. Popmuziek is herhaling: je weet wat je kunt verwachten. Dat kan saai zijn. Je blijft bij de les als er iets geks gebeurt of er een interessant geluid voorbijkomt. Snoepjes houden je bij de les. Dat kan ook in tekst zijn: op het liedje New York gebruikt St. Vincent het woord ‘motherfucker’ om je wakker te schudden.’
Heb je in die zoektocht nog meer ontdekkingen gedaan?
‘Ja: de website Freesounds.org is te gek. Op de demo van Difference hoor je Arabische muziek uit een auto komen. Op Freesounds.org hebben we er nog wat stadsgeluiden aan toegevoegd. Je kunt heel specifiek zoeken, zelfs op autogeluiden uit een straat in Amsterdam. Op deze manier zoek je het toeval in je opnames een beetje op. Jammer dat ik geen walvisgeluiden op de plaat heb gezet, dát is pas een snoepje.’

Ga op zoek naar nóg meer snoepjes en luister de plaat van LUWTEN nu op Spotify of koop de LP of CD. Eind dit jaar gaat Tessa met haar project op tour langs Merleyn, Paradiso en Rotown.  

Comments

Gerelateerde kortingen

Rotown
€ 2,50 korting met CJP

Rotown

Duik in de bruisende muziekscene van Roffa

Poppodium Doornroosje

Poptempel met pioniersrol

20% last-minute