Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Koester de vrouw met de baard
18 OKT 2017 • Door Rick van Veluw • Beeld: Theater Utrecht, Rick van Veluw • Meer blogs over Theater

Koester de vrouw met de baard

Leve de freaks! In Casino Nonstop brengt Sanne den Hartogh een ode aan al het gekke en dat is nodig. ‘Alles wat afwijkt van de zogenaamde norm, wordt als gek en raar gezien. Toen en nu’.

De pet staat scheef op zijn hoofd, aan zijn ogen lees je de vermoeidheid af. Sanne den Hartogh is moe. Hij speelt momenteel in Casino Nonstop van Theater Utrecht, maar is alweer volop aan het repeteren voor een nieuw stuk. Is het allemaal niet teveel? ‘Ja, dat denk ik ook wel eens,’ grijnst hij terwijl hij door zijn ogen wrijft. Niet dat Sanne het rustiger aan zal doen. Als Oom Max vlucht hij door Europa in de wervelende voorstelling Casino Nonstop vol freaks en variété. In een Amsterdams café schotelen we hem zes vragen voor, maar wel zoals dat in een casino gaat: de dobbelsteen bepaalt de vraag.

Sanne rookt even een sigaretje voor een mooie rode bolide.

The show must go on 

CJP: Vier! Dan krijg je vraag vier: het personage van Max is zowel clownesk als diepzinnig. Hoe balanceer je die twee uitersten in Casino Nonstop?
Sanne: ‘Het gaat goed samen. De thematiek van het stuk is best verdrietig. De echte Max Lefko is in 1933 gevlucht uit Oostenrijk naar Oslo omdat hij wist: dat nazisme is een slechte zaak, ik moet wegwezen. De reis die hij door Europa maakt zie je in Casino Nonstop. Hij is nergens veilig, maar heeft wel de droom een prachtige variétéshow te maken. Hij stelt mensen met een afwijking centraal: de vrouw met de baard, de man met de drie benen. Voor veel mensen zijn dat freaks maar Max heeft het over wonderen. Hij voelt een enorme liefde voor alles wat anders is en wil dat laten zien aan de wereld. Max speelt in zijn shows grotesk, dus ik ook. Hij is een beetje een karikatuur. Maar juist in zijn vuur en vrolijkheid kan je het contrast laten zien met de de vlucht voor een oorlog. Die tegenstrijdigheid is interessant. Max wil tegen de klippen op zijn show laten zien: the show must go on!'

Normaal doen!

Oké, dobbelen maar weer. Twee! Max is een outcast en trekt ook outcasts aan. Het is gemakkelijk de parallel naar nu te trekken, met het VVD-motto van ‘Normaal. Doen.’ Wat vind jij van normaal doen?
‘Ik vind het een hele beperkte en oninspirerende gedachte. Voor kunst al helemaal: je wilt iets zien wat niet normaal is, daar waar beweging, spanning en ontwikkeling in zit. Ik denk dat een samenleving zich juist ontwikkelt omdat mensen bereid zijn buiten de kaders te denken en niet normaal te doen. Het is ook discutabel wat normaal zou zijn. Wie bepaalt dat?'
Hoe is dat voor Max in Casino Nonstop?
‘In het stuk zegt zijn vriendin ergens: ik wil een normaal leven. Dat vindt hij heel verdrietig. Voor Max is dat geen leven. Hij wil wonderen laten zien, je fantasie prikkelen. De grap is: hij is helemaal niet politiek. Hij heeft een fascinatie voor alles wat anders is, dat vindt hij gewoon geweldig. Max strijdt niet voor de goede zaak, maar voor zijn eigen fascinatie. Ik denk dat het publiek de link wel kan leggen naar de tijd van nu. Alles wat afwijkt van de zogenaamde norm, wordt als gek en raar gezien. Ik vind het zonde dat er zo weinig bereidheid is je in een ander te verplaatsen. Dat is juist een goede menselijke eigenschap: nieuwsgierigheid verrijkt. Max verwondert zich voortdurend over mensen die anders in elkaar zitten dan hij.’

Theater in tijden van Trump 

Nice, je gooit vijf, dan hoeven we vragen niet opnieuw te stellen. Casino Nonstop speelt zich volgens regisseur Espen Hjort af in ‘een koortsachtige wereld’. Nu lijkt de wereld ook weer gekker dan ooit. Is het lastig theater te maken als je in de media al de meest bizarre figuren voorbij ziet komen?
‘Het is een uitdaging om die gekte te duiden. Wat ligt er aan ten grondslag? Daar moet je het over hebben in het theater. Je kunt een voorstelling maken over Trump, maar niet door hem na te spelen. Hij is in het echt al bigger than life. Maar het is wel interessant te kijken naar zijn motivaties. Trump maakt van politiek een spel: winnen of verliezen. Hij is zó bang om te verliezen. Waar komt die angst vandaan? Kennelijk raakt Trump iets bij mensen, ook al verleidt hij ze met onwaarheden en heeft hij een gebrek aan realiteitszin. Analyseer dat, breng de gekte terug tot een menselijke maat.’
Die gekte is dus te vatten in een stuk?
‘Ik denk het wel, zolang je teruggaat naar de principes die aan bepaald gedrag ten grondslag liggen. Dat vind ik wel grappig om te zien in Amerika: satirische programma’s hebben een beter antwoord op Trump dan de journalistiek. Alleen maar verslag doen van wat hij zegt is ontoereikend, omdat hij zoveel absurde dingen zegt. Ik vind SNL bijvoorbeeld sterk in hun Trump-satire.

Laatste gok

Laten we nog één gokje wagen. Vraag 1, het begin is het einde! Regisseur Erik Whien zei ooit over jou: ‘Sanne staat bijna als zichzelf op het podium’. Wat schemert in deze voorstelling door van jezelf?
‘Sommige zinnen in dit stuk raken me wel. Vooral als Max het heeft over de drang en de noodzaak van fantaseren. Door verbeelding de wereld groter maken dan die is. Dit klinkt allemaal heel groot, blijkbaar zit ik in die vibe. Maar ik vind het een mooie drijfveer. Het is fijn om dat als acteur nog eens te mogen zeggen tegen het publiek.’

Casino Nonstop is tot en met 7 november te zien en toert onder andere langs Theater aan het Spui in Den Haag en Frascati Theater in Amsterdam. De CJP-korting verschilt per theater!

Comments

Gerelateerde kortingen

Theater Utrecht
Korting verschilt met CJP

Theater Utrecht

Filosofisch theater in de domstad