Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
The festivalfuture is female
14 AUG 2017 • Door Rick van Veluw • Beeld: Beyoncé • Meer blogs over Festival

The festivalfuture is female

Eigenlijk zou er niet wéér zo’n stuk geschreven moeten worden, maar CJP-redacteur Rick doet het toch, want het is nodig. ‘Het festivalpodium is een sausage fest.’

Het leek me wel geinig om met typex alle mannelijke artiesten of bands met louter mannen uit te wissen op de eerste lading namen voor Pinkpop, Best Kept Secret en Down The Rabbit Hole 2017. De uitvoering bleek pure horror. Ik heb twee keer op en neer naar de Xenos moeten fietsen voor een nieuwe lading van die witte troep. En dan ben ik nog lief geweest: bands met een vrouw in de geledingen heb ik niet doorgekrast. 

Woestijn

Ik voeg me met dit verhaal bij de groep roepende mensen in de woestijn. Zoals Klaas Knooihuizen, die al sinds 2015 schrijft over het gebrek aan diversiteit op de festivalposter. Annelotte de Graaf van Amber Arcades, die dapper kritiek levert op het gebrek aan vrouwen op festivals. Of Rufus Kain die voor De Correspondent blogt over de muziekindustrie. Vorig jaar rond deze tijd publiceerde VICE kille cijfers over het aantal vrouwen op festivals: Magneet Festival scoorde maar liefst een percentage van 17,58% vrouwen op de line-up en was daarmee koploper.

Voor de slechte verstaander: dat ‘maar liefst’ is sarcastisch. De line-ups van festivals zijn overwegend wit, mannelijk en voorspelbaar. Kings of Leon en Green Day hebben een tien-rittenkaart voor Pinkpop en op Best Kept Secret speelde nog nooit een vrouwelijke headliner. Dat is raar en jammer. Het publiek is namelijk juist wel enorm divers: wit, zwart, man, vrouw, gay, hetero, etc. Waarom lukt het niet dat te weerspiegelen in de line-up?

Lorde op Pinkpop

Is er een gebrek aan relevante vrouwelijke acts? Nee, dat is bullshit. Dit jaar verschenen stuk voor stuk sterke albums van vrouwelijke artiesten als Hand Habits, Laura Marling, Molly Burch, Jay Som, Hurray For The Riff Raff, Lorde, Sevdaliza, Marika Hackman, Japanese Breakfast en Amber Coffman. Dan hebben we het nog niet eens gehad over female fronted bands als Haim, TOPS, Chastity Belt, Big Thief en The xx. Allemaal acts en artiesten die ik supergraag zou zien op een Nederlands festival.

‘Ja, maar in dat rijtje zie ik niet per se geschikte headliners staan voor pak ‘m beet Pinkpop of Lowlands,’, hoor ik je zeggen. Nou, dan kijk je niet goed, sukkel. (sorry als ik dacht dat ik je dit hoorde zeggen maar je eigenlijk niets zei). Lorde zou een geweldige naam zijn voor Pinkpop en The xx is verdorie dit jaar al headliner op Lowlands (thumbs up!). Daarnaast hebben Adele, Beyoncé en Rihanna nog nooit op een groot Nederlands festival gespeeld. Ga me nou niet vertellen dat die namen te groot gegrepen zijn of het qua tourschema allemaal lastig is, want Pinkpop boekte dit jaar lachend Justin Bieber.

Muziekindustrie

De vraag is waarom dit dan niet gebeurd. Schrijver en journalist Wiegertje Postma gaf ooit in gesprek met Trouw het antwoord: ‘Festivals staan aan het eind van de keten, daar is het zichtbaar.’ Het begint allemaal met een muziekindustrie die overwegend mannelijk is, met mannelijke popjournalisten, programmeurs en labelbazen. Zolang daar niets verandert, zal de festivalposter een saai sausage fest blijven en zullen dit soort stukken nodig blijven.

Eens met Rick? Of maakt het geen klap uit of er vrouwen of mannen op het podium staan? Laat je horen in de comments! Plan hierrrr gelijk je volgende festival met dikke CJP-korting.

Comments