Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Dit zagen we deze week op Imagine
21 APR 2017 • Door Elize Kerseboom & Sara Madou • Meer blogs over Film Festival

Dit zagen we deze week op Imagine

Sci-fi, horror en fantasy: Imagine Film Festival 2017 is in volle gang. CJP zag onder meer The Death and Life of Otto Bloom, Loop én Kaleidoscope. Over tijdreizen, tijdreizen en moeders.

Tijdens Imagine genieten we met volle teugen van de spannendste festivalhits. Mocht je dat als CJP’er ook willen: met je pas krijg je € 2,50 korting per film.

'Ja, haha, grappig he? Het concept tijd?'

Titel: The Death and Life of Otto Bloom
Details: Cris Jones, 85 min., Verenigde Staten
Waar gaat het over? Alles gebeurt overal tegelijkertijd, want tijd is non-lineair. Zo zagen we het in sci-fi-sensatie Arrival en lazen we het ruim daarvoor al in Kurt Vonneguts Slaughterhouse Five. In The Life and Death of Otto Bloom is het niet veel anders: een neuropsycholoog krijgt Otto in haar behandelkamer. De verstrooide jonge man zegt niet veel en kan zich niks herinneren van zijn verleden. Zelfs de eerder uitgewisselde woorden tijdens een therapeutisch gesprek vergeet hij abrupt. Wat hij bijvoorbeeld wél kan, is zeggen dat iemand thee de kamer in komt brengen, ruim voordat diegene arriveert. Otto beleeft tijd andersom: zijn verleden is de toekomst en zijn toekomst is het verleden. Een soort tijdreiziger dus, met altijd de beste scoops van wat voor ons de toekomst is. Zoals een van de hoofdpersonen slash talking heads daar in eerste instantie op zegt: ‘Total fucking bullshit’. Tot zij, samen met ons als kijker, Otto beter leert kennen. Aan de hand van interviews en ‘nagespeelde scènes’ wordt Otto’s leven in deze fictieve documentaire gereconstrueerd.
Wat vonden we ervan? Dit is een echt festival-pareltje, dat je zomaar eens kan ontgaan als je hem niet op een dergelijk niche festival als Imagine ziet. We zijn fan van dit concept, dat al gauw wollig en verwarrend kan uitpakken, wat in dit geval níet is gebeurd. Erg tof is de vorm waarin het verhaal verteld wordt: documentair, op z’n Errol Morris’- grootmeester van de docu. Met verhalende interviews als basis voor de reconstructiescènes die daarop volgen. Bij vlagen werkt het hilarisch, omdat de reconstructies natuurlijk fictieve waarheden zijn. Zo kan de regisseur dezelfde waarheid precies zo neerzetten als gewenst. Het is het soort film dat met z’n premisse in het festivalboekje terecht alle aandacht opeist. Geen diepgaande docu waarin het concept tijd op intellectueel niveau wordt uitgeplozen, wel een luchtige, bij vlagen geestige sci-fi-film die zichzelf niet al te serieus neemt.
Cijfer: 8
Nog te zien: Niet meer op Imagine. Hopelijk ooit op Netflix?

'Pas maar op, ik schiet je zo tien keer dood.'

Titel: Loop
Details: Isti Madarász, 95 min., Hongarije
Waar gaat het over? Wederom een film die gretig gebruik maakt van het concept tijd, maar nu meer in de lijn van Groundhog Day, waarin de personages hetzelfde moment steeds opnieuw meemaken. Loop vertelt het verhaal van een drugsdealend koppel dat uit het web van hun baas probeert te vluchten door een reis naar het buitenland te plannen. Anna blijkt onverwacht zwanger, dus dat idee gaat lastminute niet door. Adam besluit alleen te gaan en zijn vriendin achter te laten, maar door die egoïstische keuze komen Anna én Adam te overlijden. De gebeurtenis herhaalt zichzelf heel vaak, tot er meerdere Anna’s en Adams in elkaars tijdloop rondlopen, waarbij Adam steeds opnieuw de kans krijgt om de juiste keuze te maken.
Wat vonden we ervan? Stilistisch een spannend vormgegeven film, maar inhoudelijk vrij oppervlakkig en onnodig hysterisch. Over total fucking bullshit gesproken. Het is lastig om te rooten voor een hoofdpersoon die zó kil uit de hoek komt dat het je om het even is of-ie het allemaal overleeft of niet. Adam verpest ’t keer op keer op keer, maar krijgt kans op kans op kans om het goed te doen, tot-ie (nogal geforceerd) de meest morele keuze maakt. Lekker makkelijk. Willen we meer of minder Adams? Nou, minder graag.
Cijfer: 5,3. Scoort wél hoog op het Imagine Silver Screen-scorebord, dus wie weet is het een kwestie van smaak.
Nog te zien: Tijdens Best of Imagine op zaterdag 22 april.

CJP Kaleidoscope Imagine Toby Jones
Carl (Toby Jones) heeft zin in het leven.

Titel: Kaleidoscope.
Details: Rupert Jones, 100 min., Groot Brittannië
Waar gaat het over? De nogal trieste Carl (Toby Jones, droopy als altijd) sjokt door zijn leven in een nog triestere buitenwijk. Hij doorbreekt zijn eenzaamheid met een online geregelde date, maar ontdekt haar in de ochtend dood in zijn huis, zonder herinneringen aan wat er gebeurd is. Ondertussen laat een oudere vrouw boodschappen achter op zijn antwoordapparaat. Moederlief, zo blijkt. Maar wat speelt er allemaal tussen die twee? En als de herinneringen van Carl aan Die Avond terugkomen, zijn ze wel betrouwbaar?
Wat vonden we ervan? Freud zou met deze film willen trouwen. Carl heeft zoveel issues rondom zijn ouders dat een klas psychologie-studenten al hun lesstof op Kaleidoscope toe kan passen. De film speelt met wat je weet en denkt als kijker, wat voor de controlfreaks onder ons soms een tikje frustrerend kan zijn, maar ook wel weer stiekem prettig is. Wat daaraan bijdraagt is het geweldige production design. Sfeervolle sets, perfect passend bij het verhaal, en de mensen van het licht wisten ook heel goed waar ze mee bezig waren. Voeg daaraan toe het solide acteerwerk van Toby Jones en Anne Reid (De Moeder), plus het understated gevoel voor humor -zéker in het begin- en je hebt een fijne hersenbreker. Direct na viewing denk je wellicht even 'mwoah', maar vervolgens nestelt Kaleidoscope zich gemoedelijk in je brein, om daar nog een tijdje in rond te spoken.
Cijfer: 7,2. 
Nog te zien: In een selectief aantal bioscopen.

Imagine is nog bezig tot en met zaterdag 22 april. Check het programma, grijp die € 2,50 CJP-korting per filmkaartje en geniet ervan. 

Comments

We maken gebruik van cookies om jouw website-ervaring te optimaliseren. Door gebruik te maken van CJP.nl ga je hiermee akkoord.