Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Backstage bij de opera
25 MRT 2017 • Door Elize Kerseboom • Beeld: Elize Kerseboom • Meer blogs over Theater

Backstage bij de opera

Opera Forward Festival is in volle gang. Hét moment om eens te kijken hoe het er backstage aan toegaat bij een van de meest besproken voorstellingen.

Cabliban is een eigentijdse opera over de monsters van onze tijd. Érgens in de foyer van een Amsterdams theater repeteren cast en crew er vlak voor de première nog even op los. Wij stappen naar binnen.

Dus ehh, wat gebeurt er allemaal?

Er hangt in elke hoek van de foyer bij het Amsterdamse Compagnietheater wel een plukje mens rond. Een man zit bij een bladmuziekhouder. Twee meisjes achter een knus klein tafeltje, bezaaid met scripts en notitieboekjes. Meerdere mensen op het geïmproviseerde toneel (waaronder een knalgele jas met een vrouw erin) én er zit een man op de vloer. Die krullenbol kennen we van een backstage-video over Caliban, dat moet hoofdrolspeler Michaël Wilmering zijn. Verder lopen er technici langs en in de hoek zit nog een vrij oud uitziende toeschouwer. Slaapt-ie nou? Tijd om in kaart te brengen wie precies wie is.

Klein gezelschap
'In Caliban spelen maar vier acteurs, waarvan er drie zingen en één spreekt. Twee van de zangers hebben meerdere rollen, Michaël speelt alleen Caliban', klaart een van de meisjes achter het tafeltje alvast op. ‘Alexandra speelt drie personages’, vult ze aan, wijzend naar De Gele Regenjas. ‘En Tim, daar achter, ook.’ We zien een man met een plastic watertank over het toneel lopen. Achter de bladmuziekhouder zit de assistent-dirigent: ‘De hoofddirigent is nu bij een muziekrepetitie met het orkest’. En die knappe vent náást de dirigent? ‘Componist Moritz Eggert. Dé Moritz Eggert.’ Mannen: hide your wives!

Meet De Gele Regenjas

Assistent van de assistent van de assistent van de…
Onze informant heet Kenza. Ze is tweede regie-assistent en vandaag de rechterhand van assistent nummer één: Lisenka. Lisenka is nu in charge omdat ‘hoofdregisseur’ Lotte de Beer bij de repetitie van haar andere opera (The Little Prince) is. Volg je het nog? Onder wat geroezemoes zet de één na de andere acteur een keel op. Zuivere zang vult de ruimte. Iemand zet pianomuziek aan, maar de regisseurs zijn nog met elkaar in gesprek en kijken niet op. Het lijkt wel een speeltuin vol operazangers. Moeten we ingrijpen?! Kenza: ‘Nee hoor, als we een scène een tijd niet gerepeteerd hebben, doen we hem eerst muzikaal. Zo zit alles weer in ieders hoofd. Hierna doen we het toneel-technische deel.’

Woord van de dag
Als we dan toch eens goed kijken, zien we een piano. Inclusief pianospeler. De muziek werd helemaal niet ‘aangezet’. ‘Dat is de repetitor’, zegt Kenza. Re-pe-ti-tor. Moet zij dan niet net als de hoofddirigent bij de orkest-re-pe-ti-tie zijn?! ‘Nee, zij is er speciaal voor dit moment en doet niet mee aan de opvoering zelf.’ Uit het niets maakt ook de allerminst slapende man zich hoorbaar. ‘Dat is Alexander Oliver, de sprekende rol. Hij heeft in alle grote opera’s gezongen. Fantastisch dat-ie nu dit voor ons doet!’

Zang-attack
Terwijl we de vele gezichten aan de rollen koppelen, beginnen de acteurs aan het speltechnische gedeelte. Een hoop gezang én door acteur Tim woest heen en weer gezwaai met de mysterieuze plastic watertank. Zingend slash acterend valt-ie tegenspeler Alexandra met het ding aan. Ondertussen worden wij aangevallen door een script. ‘Hier, lees maar mee!’ Regisseur Lisanka dropt een met muzieknoten doordrenkt boek in de schoot van ondergetekende. Die probeert mee te lezen, maar wordt al gauw opgezogen door het impressive staaltje zanggeweld op de vloer. Waar zijn de Mickey Mouse-oortjes boven de tekst als je ze nodig hebt?

Jongens, rustig nou...

Tomb Raider: The Opera
Na wat volledig doorgespeelde scènes, waarbij Alexandra inmiddels diep verstrikt in de gele regenjas over de vloer rolt, is het tijd voor pauze. 'I look like Lara Croft on a rainy day', merkt de actrice op. Ze draagt onder haar jas een setje kniebeschermers. Op haar hoofd heeft ze eveneens een geel regenhoedje. Tegenspeler Tim heeft een rode. Dit is toch een opera? What's up met de kleurrijke hoofddeksels? Verderop staat een rek vol kleding. Lange jurken en chique pakken: nergens te bekennen. Flashy eigentijdse kleding wél. ‘Tim en Alexandra hebben veel onderscheidende kostuums om de rollen herkenbaar te maken. Michaël moet het doen met een groezelige onesie’, vertelt Lisenka.

Is dat een clownspak?

Niks kameropera!
Nu we de regisseur toch aan d’r mouw hebben getrokken: voor aankomst lazen we online over Caliban dat het een kameropera zou zijn, klopt dat? Lisanka: ‘Muziektheater, zou ik zeggen. Het is geen musical, maar ook geen klassieke opera. Daar is het te speels voor.’ Kenza beaamt dat. Volgens haar is het actueel, door het thema, wat slaat op de huidige polarisatie en het terrorisme in de wereld, maar ook op het overtuigende acteerwerk: ‘Vroeger had je geen regisseur, alleen een dirigent. De operazangers mochten zelf bepalen hoe ze erbij stonden.’ Al die nieuwe elementen, is dit wel waar het operapubliek van houdt? ‘Hardcore operafans zeggen misschien dat dit niet kan, maar ik denk dat het goed is om de gevestigde orde eens stevig aan te pakken. Het moet schuren, daar krijg je betere dingen van!’

Het gezelschap heeft nog een paar uur repeteren in het verschiet. Terwijl een bed de ruimte in wordt geduwd, duwen wij onszelf weer naar buiten. Het valt met bakken uit de lucht. Een regenjas zou nu wel van pas komen. Liefst zo’n gele.

Caliban is op 25, 26 en 27 maart te zien tijdens Opera Forward Festival in Amsterdam. Uiteraard krijg je korting als CJP’er: voor maar € 15,- zit je in de zaal.

Comments

Gerelateerde kortingen

Compagnietheater
€ 5,- CJP-korting

Compagnietheater

Van opera tot cabaret: het kost je hier bijna niets

Nationale Opera & Ballet

Nationale Opera en Ballet is het huis voor de mooiste klassieke kunsten

Tot €10,-