Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Favoriet voor de Oscars
23 DEC 2016 • Door Robbert Blokland • Meer blogs over Film

Favoriet voor de Oscars

De film La La Land - met Ryan Gosling en Emma Stone- gaat lekker in de buzz rondom het beroemde gouden beeldje. Meer dan genoeg reden voor een interview met regisseur Damien Chazelle!

Musicals zijn al lang minder populair in Hollywood. Toch is de 31-jarige regisseur Damien Chazelle (die doorbrak met drumfilm Whiplash) met zijn musical La La Land de grote favoriet voor de Oscars. Voor de hoofdrollen wist hij sterren Ryan Gosling en Emma Stone te strikken; CJP sprak met hem.

CJP La La Land Damien Chazelle Ryan Gosling Emma Stone
Damien Chazelle: net dertig en nu al een hit op zijn naam met La La Land.

Waar gaat La La Land over?
'Het is een film over een jonge jazzpianist en een jonge actrice, die allebei hopen de top van Hollywood te bereiken en die ondertussen verliefd op elkaar worden. Ik wilde een verhaal vertellen over dromers, over wat je moet doen om je dromen te verwezenlijken. En hoe dromen soms kunnen botsen met de realiteit, maar dat dat geen reden hoeft te zijn om ze meteen opzij te zetten. Ik dacht dat een musical de beste vorm zou zijn om dit verhaal te vertellen.' 

Dat Emma Stone kan zingen, wisten we wel. Maar van Ryan Gosling was het minder bekend. En kon hij al piano spelen?
'Ik heb gekozen voor Emma en Ryan omdat ik een liefdeskoppel wilde hebben dat dezelfde klasse heeft als de grote iconische duo's uit de gouden periode van Hollywood: Fred Astaire en Ginger Rogers, Humphrey Bogart en Lauren Bacall. Ik denk dat Ryan en Emma anno 2016 het dichtst in de buurt komen. Bovendien kunnen zij allebei goed acteren én zingen. Het piano spelen heeft Ryan in vier maanden tijd geleerd: hij speelt in alle scènes zelf, we hebben nooit een 'piano double' in hoeven zetten. Zelfs John Legend, die een belangrijke bijrol speelt, was diep onder de indruk van zijn pianospel.'

Ryan Gosling La La Land CJP
Ryan Gosling: multitalentje

Waarom durfde je het toch aan, ondanks alle kritiek op filmmusicals, om een productie te maken vol met zingende en dansende mensen?
'Bepaalde genres komen volgens mij altijd weer terug, het musicalgenre hoort daar ook bij. Veel mensen zeggen dat het gedateerd is, dat musicals bij de jaren veertig en vijftig horen. Maar ik denk juist dat ze heel tijdloos zijn. Soms is de tijd opeens rijp voor een nieuwe generatie om zijn of haar visie op een bepaald genre te geven. Het duurde lang voordat ik La La Land gefinancierd kon krijgen, maar dat heeft misschien ook te maken met het feit dat ik nog niet echt bekend was als regisseur. Pas na Whiplash kon ik mensen vinden die interesse hadden om met mij in zee te gaan.'

Het verhaal gaat over dromen, over liefde, over het volgen van je idealen zelfs als het tegen zit. Je zou een statement kunnen zien tegen het Amerika van Donald Trump.
'Ik heb het scenario zes jaar geleden geschreven, dus het is zeker geen reactie op de situatie in Amerika op dit moment. La La Land is in eerste instantie een liefdesverhaal en een liefdesverklaring aan de stad Los Angeles. Maar ik geloof wel dat er altijd mensen met dromen en idealen moeten zijn. En dat kunst een manier is om verschillende aan meningen en geluiden in een samenleving te tonen.'

Films zitten tegenwoordig vaak vol met knipogen naar het genre zelf. Wilde je dat met La La Land bewust niet doen?
'Nee, dat heb je goed gezien. Ik wilde mij nooit gaan verexcuseren naar het publiek toe, voor het maken van een musical. Het genre kent van zichzelf al een zekere lichtvoetigheid, dus er zijn geen knipogen nodig om iets van de zwaarte van het verhaal weg te nemen. Ik wilde tegelijkertijd ook niet de andere kant op schieten. Los Angeles komt prachtig in beeld, maar ik lette erop dat zowel de muziek als de beelden nooit extreem veel mooier en glossier waren dan de werkelijkheid is. Ik wilde niet de emoties van de kijker te veel manipuleren, zoals veel musicals wel doen. De emoties liggen er vaak erg dik bovenop.'

Er zit een aantal virtuoze dansscènes in de film. Wat was de moeilijkste om te draaien?
'De openingsscène, een dansnummer van vijf minuten, gedraaid op een afgesloten stuk snelweg. Wat in het script werd omschreven met twee zinnen - 'er is een file, er wordt gedanst' - werd uiteindelijk een massascène met zestig auto's, dertig dansers en honderd figuranten. We hebben het een keer of twintig gedraaid. Het is me niet gelukt één shot in zijn geheel te gebruiken, er zitten stiekem een paar 'cuts' in het nummer. Maar het is wel een lied geworden dat het publiek meteen meesleurt in het verhaal.”

In allebei je films is een grote rol weggelegd voor jazz. Wat heb jij met dat muziekgenre?
'Mijn vader is een enorme jazz-fan, ik ben opgegroeid met die muziek. En vooral met de verhalen erover. Als geen andere muziekvorm is jazz vergeven van de mythes en legendes. De grote namen beginnen klein en die verhalen worden dan heel lang doorverteld, voordat iemand ze een keer opschrijft. Niemand weet meer of het waar is. Veel verhalen van grote jazz-iconen kennen  vernedering voordat ze doorbreken: denk aan Charlie Parker. Jazz is bij uitstek een kunstvorm die draait om lijden.'

Emma Stone La La Land CJP
Emma Stone: multitalentje

Net als Whiplash is ook La La Land gebaseerd op je eigen ervaringen in Hollywood. Was het voor jou lastig om je dromen te verwezenlijken?
'Er was maar één ding dat ik al van jongs af aan wilde, en dat was films maken. Ik had niet eens een backupplan. Al had ik mijn debuut op mijn 90e pas gemaakt: dit is altijd mijn enige pad geweest. Het kostte wel bloed, zweet en tranen om te komen waar ik nu ben. Jarenlang ben ik afgewezen, heb ik mijn ideeën aan mensen laten lezen die zeiden: ga maar iets anders doen. Dat hoort een beetje bij het leven hier in Hollywood. Je moet tegen de druk en teleurstelling hier kunnen.'

En nu word je genoemd als de grote favoriet bij de Oscars.
'Het is allemaal heel eervol, maar we wachten rustig af. Bovendien is alles in Hollywood heel vluchtig, óók succes. Nu kent iedereen mijn naam, maar één flop en ik ben al mijn credits weer kwijt. Het is een vreemde balans tussen dromen en de harde werkelijkheid, waarin tussen de pieken en de dalen geen middenweg mogelijk is.'

La La Land draait vanaf deze week in de Nederlandse bioscopen. Je krijgt met je CJP-pas tot € 2,50 korting in de bioscoop. 

 

Comments

Gerelateerde kortingen

Bioscoop
€ 1,50 CJP-korting

Bioscoop

Blockbusters en Nederlandse pareltjes

Vue Cinemas

Zie de beste films van het moment voor heel weinig knaken

tot € 2,-

Pathé

Of je nou in Zwolle of Delft woont; deze bioscoopketen is overal

€ 2,-
We maken gebruik van cookies om jouw website-ervaring te optimaliseren. Door gebruik te maken van CJP.nl ga je hiermee akkoord.