Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Column: Vloggen voor bejaarden
20 SEP 2016 • Door Aafke Romeijn. Beeld: Marc Deurloo. • Meer blogs over Film

Column: Vloggen voor bejaarden

Vloggen is hip. Muzikant en schrijfster Aafke Romeijn (29) verwondert zich over 'het nieuwe tv-kijken' en vraagt zich af of ze zelf ook overstag moet gaan.

‘Je zou eens moeten gaan vloggen, dat is vet hip enzo! YouTube is het nieuwe tv-kijken!’ 

Als muzikant probeer je voortdurend mensen te bereiken die jou en je muziek nog niet kennen. Je probeert je plaatje op 3FM te krijgen, schuift aan bij DWDD, en twittert er vrolijk op los. Toch blijft er altijd een wereld te winnen. De dertienjarigen van vandaag kijken geen DWDD meer, die vermaken zichzelf met YouTube op hun telefoon. Want waarom nog keurig op een vaste tijd bij je ouders in de woonkamer gaan zitten om naar een man van middelbare leeftijd te kijken, terwijl je ook gewoon op je kamer kunt kijken naar vloggers van je eigen leeftijd?

Nou moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat ik zelf niet of nauwelijks naar vloggers kijk, maar ik ben dan ook stokoud (29). Natuurlijk wist ik wie Enzo Knol was, maar wat ‘ie te melden heeft: geen idee. Ik nam maar eens een kijkje.

Ik belandde bij een filmpje waarin Enzo en z’n vriendin op weg gaan naar zijn schoonouders. Je ziet ze in de auto zitten, daarna drentelen ze door het huis van de schoonouders, babbelen over koetjes en kalfjes, en barbecuen wat. Ondertussen eet Enzo allerlei soorten snoep dat - zo begrijp ik - gesponsord is, net als het vlees op de barbecue. Ik snap het niet. Zit ik nou naar een heel lang en saai reclamefilmpje te kijken?

Zelf klik ik ads op YouTube het liefst zo snel mogelijk weg, maar ik besluit eens wat dieper in de materie te duiken. Er blijken tientallen vloggers zoals Enzo te zijn: ze filmen hun dagelijks leven, dat meestal niet bijster interessant is. Ondertussen vliegen de gesponsorde stijltangen en chipszakken door het beeld. Het lukt me niet om de vlogs te bekijken zonder verveeld te raken en stiekem verder te scrollen. Toch halen ze honderdduizenden views.

Ik word altijd een beetje achterdochtig als ik een hype niet begrijp. Word ik nu definitief oud? De gedachte alleen al… Maar goed: zal ik gaan vloggen? Ik kan me niet voorstellen dat iemand geïnteresseerd is in mijn dagelijkse beslommeringen. Het spannendste dat ik meemaak zijn de poepluiers van mijn baby, en zeg nou zelf: wie wil shots van groene smurrie?

En toch… Die views: als muzikant is elk publiek welkom. Ik twijfel. Is het überhaupt oké om te gaan vloggen als je eigenlijk niks met het genre hebt? Behalve dat ik bang ben om geen idee te hebben waar de kijkers op zitten te wachten, vind ik het ook een beetje hypocriet. Diep van binnen wíl ik namelijk helemaal niet vloggen, maar gewoon muziek maken. Dat de Enzo Knols van deze wereld mensen lastigvallen met barbecues en schoonouders: ik vind het prima, maar het lijkt me beter voor iedereen als ik dat niet met de mijne doe.

Aafke Romeijn is muzikant, journalist en schrijver. Ze maakt momenteel tracks met Sef en haar kat heet Henk. Zie jij wél het leuks van vlogs in? Laat het ons weten op Twitter (@CJPnl).

Comments