Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Wuppies en Scoubidou: hypes die Nederland veroverden
05 AUG 2016 • Door Rick van Veluw. Beeld: Pixabay, Wikipedia, Esprix, Lifehacker, Youtube, • Meer blogs over Lifestyle

Wuppies en Scoubidou: hypes die Nederland veroverden

Mensen zijn kuddedieren. Nu spelen we massaal Pokémon Go; volgende maand hobbelen we achter de volgende hype aan. Tijd om in de achteruitkijkspiegel te kijken: de grootste hypes van de laatste 15 jaar.

1998: Furby’s

De Furby was de ideale metgezel voor het eenzame kind: een bolletje dons met een snavel die je de oren van je kop praat. Zo heb je helemaal geen vriendjes meer nodig om woensdagmiddag mee te spelen. Eerst sprak het beest(?) nog in een onverstaanbaar gebrabbel dat de makers ‘Furbish’ doopten, maar hoe meer tijd je met ‘m doorbracht, hoe beter hij jouw taal leerde. Dat was waarschijnlijk de magische aantrekkingskracht van de Furby: hij leek echt te leven.

Ach wat schattig, een Furby in het gras.

2000: Pokémon-kaarten

Pokémon Go is zeker niet de eerste Pokémon-rage. In 1999 werden Pokémon-ruilkaarten op de markt gebracht. Dat werd een gigantische hype: op het schoolplein liep iedereen rond met pakjes kaarten, netjes bijeengebonden met een elastiekje. Daar kon je dubbele kaarten ruilen met je vriendjes en was je de held(in) als je een superzeldzame glimmende Pokémon had. De sensatie van het openen van een vers pakje is nimmer geëvenaard. Dit sentiment zorgt ervoor dat ook jouw collega's in de lunchpauze naar buiten sneaken om een Ratata te vangen. 

Heeeeeel veeeeeel Pokémon-kaarten.

2001: Harry Potter

De eerste film over de bekendste tovenaarsleerling ever verscheen in 2001 en vanaf dat moment werd de Harry Potter-mania groter en groter. Kinderen mochten ineens om middernacht naar de bioscoop en iedere jongen met een ronde bril werd ‘Harry Potter’ toegeschreeuwd (klein trauma bij uw redacteur van dienst). Zelfs nu is de vuurbeker nog niet uitgedoofd: onlangs verscheen het achtste ‘boek’ Harry Potter and The Cursed Child, eigenlijk een toneeltekst, maar daarom niet minder succesvol.

Harry Potter zorgt vooral voor heel veel verkleedpartijtjes.

2004/2005: Hyves

Krabbelen, tikken, respect, dansende bananen, goldmember: in 2004 was dit jargon voor iedereen gesneden koek. De eerste Facebook-hipsters misten alles: op Hyves gebeurde het. Ellenlange krabbelconversaties met je toenmalige vlam van de middelbare school, je ergeren aan de 'Goedemorgen!' glitterplaatjes van je tante en iedere dag checken hoeveel vrienden je er bij had gekregen. Het was een prachtige tijd. R&R = back!

Aaah, nostalgie. Wat zag de Hyves-homepage er altijd prachtig uit.

2004: Scoubidou

Tegenwoordig heeft de Scoubidou-rage een vieze nasmaak, want van sabbelen op de plastic touwtjes kon je allemaal nare ziektes krijgen, zo bleek later. Maar op het hoogtepunt van de hype had niemand het daar over. Iedereen liep rond met felgekleurde armbandjes of probeerde een onmogelijk patroon in elkaar te vlechten om anderen te imponeren. Superleuk! Behalve als je nu een hele enge ziekte hebt omdat je de chemische smaak van Scoubidou zo lekker vond. 

Scoubidou, je kon er allemaal mooie dingen van maken. Maar NIET in je mond stoppen!!!

2006: Wuppies

Jaaaaa met een Wuppie Wuppie Wuppie / Winnen wij dat wereldcuppie / Ja we worden kampiooeeeen’ Bij het horen van het Albert Heijn Wuppie-lied krijgt iedere millennial kippenvel. Je kreeg de pluizige beestjes tijdens het WK voetbal 2006 bij de Albert Heijn-boodschappen en kon ze overal op plakken. Het hielp Oranje overigens niet: al in de achtste finale werden we uit het toernooi gekegeld door Portugal. Wel verbraken we samen met die aimabele Portugezen het kaartenrecord; de scheids deelde 20(!) kaarten uit. 

2006: metalen ministep

De ene dag speelde je met je vriendjes en vriendinnetjes in het klimrek, de volgende dag reed ineens iedereen rond met een metalen stepje. De meest verwende kinderen spotte je direct: zij hadden er eentje in kleur en met dikke, plastic banden. In deze periode hebben veel kids een levenslang litteken opgedaan, want die dunne rotbandjes bleven gemakkelijk steken achter een stoeptegel.

Veel plezier met het breken van allerlei ledematen!

2011: Beyblades

Deze valt misschien meer in de categorie ‘obscure hypes’, maar in bepaalde kringen was de Beyblade-hype real. De felgekleurde tollen met manga-tekeningen kwamen net als Pokémon overgewaaid uit Japan. Ideaal om op het schoolplein een oldschool potje tollen te doen: met Beyblades was het ineens weer hip.

For those who don't know: dit zijn dus Beyblades.

2014: Roy Donders huispak

Naarmate de rages vorderen, zie je Nederland een steeds slechtere smaak krijgen. De oranje huispakken die je bij de Jumbo kon krijgen tijdens het WK voetbal in 2014 waren wat dat betreft een dieptepunt. Is ‘huispak’ überhaupt een woord? Anyways, voor Roy Donders was deze hype een droom die uitkwam: heel Nederland liep in zijn huispakken. Dat veel studenten dit ironisch bedoelden, zal de stylist van het zuiden vast geen bal interesseren.

2015: witte sneakers

Soms voelt het alsof je een memo hebt gemist die de rest van de hele wereld wel heeft gekregen. In het voorjaar van 2015 flaneerde heel Nederland met witte sneakers over straat. Wanneer hadden we dit afgesproken, jongens? Deze hype is ook nog lang niet overgewaaid, het straatbeeld kleurt nog altijd wit. 

Witte sneakers hebben de wereld overgenomen.

Speel jij momenteel Pokémon Go, de grootste hype van het moment? Wij gingen in het Vondelpark op zoek naar de mensen die Pokémon Go spelen.  

Comments

Gerelateerde kortingen

WE Fashion
15% CJP-korting

WE Fashion

Investeer je spaarcentjes in een spotgoedkope nieuwe garderobe

Apple

Tot 10% korting in onze Apple Webshop