Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Roofdieren en bamboestokken in de Amsterdamse Gashouder
24 JUN 2016 • Door Rick van Veluw. Beeld: Jean-Louis Fernandez, Richard Haughton • Meer blogs over Theater

Roofdieren en bamboestokken in de Amsterdamse Gashouder

Deze week maken we bij CJP met plezier lange dagen; bijna iedere avond mogen we weer een toffe voorstelling van het Holland Festival bezoeken. Met vandaag: hoe een ware danslegende ons in de Gashouder een klassiek Indiaas verhaal vertelt. 

Details: Until The Lions is een dansvoorstelling van de Akram Khan Company, met co-productie van een groot aantal dansgezelschappen in Parijs, Hong Kong en Leicester. Het stuk duurt een uur en tien minuten.
Waar gaat het over: Akram Khan is terug in Nederland! Wie zeg je? Akram Khan, een inmiddels 41-jarige danser en choreograaf die wordt gezien als één van de beste dansers van zijn tijd. Khan heeft een Bengaalse achtergrond, maar groeide op in Groot-Brittannië. Vanaf zijn zevende werd hij geschoold in de klassieke Indiase dansvorm kathak. Kathak is voor dansleken – zoals uw verslaggever – een hele toegankelijke dansvorm. Met muziek en dans wordt een mythologisch verhaal verteld. Bij het dansen draait alles om vliegensvlug voetenwerk en ingewikkelde pirouettes. Khan is een discipel van de kathak en ook Until The Lions wordt grotendeels in die vorm gegoten.

De voorstelling vertelt het verhaal van prinses Amba. Op notabene haar huwelijksdag met verloofde Salva wordt ze ontvoerd door Bheesma, een regent van het naburige koninkrijk. Die wil dat ze met zijn stiefbroer trouwt. Amba weigert dit en mag van Bheesma nog eenmaal haar liefde aan Salva betuigen. Die weigert haar: ze gaat immers met iemand anders trouwen. Gedesillusioneerd besluit Amba dat ze dan maar met Bheesma’s stiefbroer moet trouwen, maar die weigert haar ook omdat ze verliefd is op een andere man. In uiterste wanhoop biedt Amba zich aan Bheesma aan, maar die stelt haar ook teleur: hij leeft celibatair. Dat is de druppel voor Amba. Ze ziet Bheesma als de grote oorzaak van haar ongeluk en zoekt contact met de goden voor een oplossing. De Indiase god Shiva wil haar helpen. Ze zal moeten sterven, maar kan als gereïncarneerde man dan wel wraak nemen op Bheesma. Seksistisch much? Kennelijk kan Amba dat als vrouw niet of zo. Maar goed; Khan wil met dit klassieke verhaal in ieder geval vragen stellen over gender. Is het een interne roeping of slechts uiterlijk vertoon?

Akram Khan en Ching Yien Chien trekken elkaar aan en stoten elkaar af.

Wat vonden we ervan: De setting is indrukwekkend. Until The Lions speelt in de Gashouder op het Westergasterrein. In het midden van de Gashouder staat een groot rond podium, met daaromheen vier tribunes. Door die 360-ervaring staat iedere bezoeker weleens oog in oog met één van de dansers. De opening grijpt je direct; vanuit een hoek van de Gashouder komt in een baan geel licht een roofdier aangeslopen. Christine Joy Ritter doet dit zo perfect dat je denkt echt te maken te hebben met een tijger of panter. Op het podium staan overal dunne bamboestokken, die roofdier Ritter verzamelt en op de vloer legt. Zij heeft in dit stuk een mysterieuze rol; is ze een god, een dier, een geest?

Khan heeft veel scenes met Ching Ying Chien, die de rol van Amba op zich neemt. Aan weerszijden van het podium zitten vier muzikanten die traditionele Indiase liederen zingen, gitaar spelen en drummen. De voorstelling wordt gedragen door percussie, die het stuk een tribaal gevoel geven. Khan laat in zijn rol als Bheesma het beste van kathakdans zien. Hij danst krachtig en lenig als de trotse man die hij is, maar raakt aan het einde van Until The Lions verward en krioelt over het podium. Op die manier weet hij écht een verhaal te vertellen. De voorstelling eindigt even sterk als dat ze begon. De transformatie van Amba is geslaagd; Ying Chien heeft eindelijk de overhand in haar dansduels met Khan. Dan blijkt dat het podium bestaat uit panelen en opent de aarde zich gapend. Amba rekent af met Bheeshma, de onheilszwangere muziek zwelt aan en de muzikanten gooien de bamboestokken in de geopende aarde. Wat je noemt een grande finale.
Cijfer: 8.

Meer verslagen van Holland Festival lezen? CJP was deze week ook bij Real Enemies, The Syrian National Orchestra en Zemlja. Het Holland Festival duurt nog tot 26 juni en CJP'ers scoren tot wel € 37,-(!) korting. 

Comments