Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Het volwassen baby-syndroom en de pedo-robot
20 JUN 2016 • Door Martine Bakker. Headerbeeld: Jan-Dirk van der Burg. • Meer blogs over Theater

Het volwassen baby-syndroom en de pedo-robot

De wereldtop der podiumkunsten staat deze maand in Amsterdam op het podium te shinen tijdens Holland Festival. Daarom doen we uitgebreid verslag van #HF16. Vandaag een kijkje in de toekomst van seks tijdens The Future of Sex.

Details: Een seksueel getint maatschappelijk onderzoek mét koor van twee uur in het Muziekgebouw aan ’t IJ. The Future of Sex is een productie van Wunderbaum en geschreven door Arnon Grunberg.  

Die linker is de pedo-robot uit de titel.

Waar gaat het over? Soms kun je het al aan de flyer zien, maar in dit geval geeft deze niets weg van wat je inhoudelijk kunt verwachten. Een bureaumedewerkster zit met een paspoortfoto-uitstraling van achter haar toetsenbord in de camera in te loeren. We verwachten bij binnenkomst dan ook niet dat er een ruimteschip-ei op het podium staat met Arnon Grunberg erin. Arnon speelt in The Future of Sex een seksrabbijn. Het schijnt zo te zijn dat wij mensen steeds minder seks hebben, door werkstress en onze mobieltjes. We aaien massaal het scherm van onze iPads en steeds minder elkaar. The Future of Sex geeft allerlei voorbeelden van manieren waarop mensen in de toekomst seks hebben, zonder dat ze écht seks hebben. Op provocerende en satirische wijze ontmoet het publiek mensen die elkaar via Tinder ontmoeten, webcam-seksen, het met robots doen of helemaal seksloos leven. De sluimerende vraag is: Wat gaat er met ons en onze behoeftes en liefde gebeuren, als niemand elkaar meer aanraakt? De voorstelling wordt gespeeld door het gezelschap Wunderbaum: een groep artistieke types die grote maatschappelijke transformaties vertalen naar het toneel. Omdat mijn geboorte voor mijn moeder ook voelde als een grote maatschappelijke transformatie, neem ik haar mee naar het theater.  

Leuk om met je moeder naar de kijken.

Wat vonden we ervan? ‘Mam, best bijzonder eigenlijk dat we naar een theaterstuk over seks gaan, terwijl met je ouders over seks praten het aller awkwardste op aarde is’, zeg ik voorafgaand aan het stuk tegen mijn moeder. ‘Ik vind het wel grappig’, zeg ze terwijl ze door de persmap bladert en uit de toelichting een quote van Arnon Grunberg voorleest: ‘Ik zou het wel leuk vinden als de seksrabbijn eens langkomst om te kijken hoe ik met mijn partner neuk’. ‘Klinkt hartstikke leuk’, knikt moeders goedkeurend. Ik vind het nu al het slechtste plan ooit. Dat het ook écht het slechte plan ooit is, besef ik als een van de actrices wordt gefistfuckt door een robot. Dat het nog erger kan, dringt tot me door als een man met paraphilic infantilism op het podium verschijnt. Beter bekend als: het volwassen baby-syndroom. Samen met een prostituee eet hij uit zijn poepluier en ik stop twee duimen in mijn ogen. Gelukkig is daarna een muzikaal intermezzo met een intens koor. Ondertussen bedrijven twee vrouwen de liefde en we zien schaamlippen. Er is ook een monoloog van een pedo die vertelt over zijn seksspeeltje: een levensecht robotjochie, waar hij echt van houdt en dat in speeltuintjes mag spelen. Het lijkt een goede oplossing voor praktiserende pedo’s. Een seksloos stel komt voorbij. Ze doen het al vier jaar niet meer met elkaar. Dan blijkt zij het ineens wel met een vluchteling te doen, wat het stuk een actueel haakje geeft. Mijn lievelingsgedeelte is wanneer Arnon door de blonde actrice wordt ondervraagd. Een diepte-interview. Mijn favoriete vraag is: ‘Waar denk je aan als je je orgasme wilt uitstellen?’. Ik hoor zijn antwoord niet eens en kan alleen maar denken aan het beeld dat alle mensen in de zaal op moment voor zich zien. Een beeld wat zij oproepen om opwinding tegen te gaan. Bij mijzelf zal die scène van die poepluier misschien nog wel eens voorbij flitsen. Als de acteurs hun bloemen in ontvangst nemen is het applaus wat slapjes. Niemand springt fier overeind in een staande positie. Alsof er tijdens een SM-sessie te snel het codewoord is geroepen. 
Het cijfer: 7

Wil je ook getuige zijn van zo’n theatraal spektakel? Holland Festival duurt tot 26 juni en je krijgt als CJP’er tot € 37,- korting (ja, écht!). Op CJP.nl vind je de komende weken meer recensies.

Comments