Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Goud vinden met Jeangu Macrooy 
04 MEI 2016 • Door Janet Lie. Beeld: Rinse Fokkema. • Meer blogs over Muziek

Goud vinden met Jeangu Macrooy 

Hij chillt met Perquisite, is 3FM Serious Talent én trad op bij De Wereld Draait Door. Oh, en Jeangu Macrooy woont pas twee jaar in Nederland. CJP sprak de soulvolle singer-songwriter bij een goed bord Surinaams eten.

De Surinaamse Jeangu Macrooy (22) omschrijft zijn rauwe muziek als ‘soulfolk’. Hij stond in het voorprogramma van Caro Emerald op Koningsnacht, doet dit jaar mee aan de Popronde en speelt op het Amsterdam Woods Festival. Tussen de drukte door studeert hij ook nog aan de Popacademie in Enschede. We spraken de singer-songwriter in het Surinaams-Chinees restaurant Kam Yin, onder het genot van verse roti en Tjauw Min met moksi meti.

Waarom besloot je de warme zon in Suriname te verlaten voor het grauwe Nederland?
‘Ik studeerde aan het Conservatorium van Paramaribo, maar ik kon songwriting daar niet als hoofdvak kiezen. Op de Popacademie kon dit wel en word je gestimuleerd om je muziek persoonlijker te maken. Ook is er niet echt een grote markt voor mijn soort muziek in Suriname. En er woont heel veel familie in Nederland, dus het was een logische keuze.’

Een jaar nadat je in Nederland aankwam, tekende je al bij het label van Perquisite: Unexpected Records. Hoe verliep dit?
‘Ik ontmoette Pieter (Perquin, red.) op de Popacademie. Hij zat in een panel waarvoor ik had opgetreden. Twee weken daarna stuurde hij me een berichtje via Facebook om eens af te spreken. We zijn meteen samen de studio ingegaan en dat beviel zo goed, dat we besloten een EP op te nemen.’

Bij De Wereld Draait Door speelde je het nummer Gold, over de kolonisatie en het slavernijverleden van Nederland. Hoe kwam dit nummer tot stand?
‘Ik schreef het nadat ik de documentaire What happened, Miss Simone? over zangeres en burgerrechtenactivist Nina Simone zag. Zij was erg begaan met de issues die in haar tijd in de samenleving speelden, zoals de civil rights movement. Zichzelf censureren deed ze niet: ze schreef wat er moest veranderen. Toen ik net in Nederland aankwam en door de stad liep, zag ik al die welvaart om me heen. In de architectuur en de musea, bijvoorbeeld. Gold is een metafoor voor deze rijkdom. Want weten mensen wel waar het goud vandaan komt? Een tekst uit het lied is: ‘Blinded by facts in a sugarcoat, cause the past was rewritten. Telling stories of heroes and glory.’ Dit slaat op de ‘Gouden Eeuw’, toen er in Nederland heel veel welvaart kwam en het land opbloeide. Waar je minder over hoort, is dat deze welvaart deels is gebaseerd op de slavernij en alle winst die er toentertijd werd gemaakt in de koloniën. Er is nu veel onwetendheid, maar ik begrijp wel waarom er in Nederland niet zo veel aandacht voor is. Hier is het gras altijd groener geweest. Maar door artiesten als Typhoon wordt dit nu meer belicht.’

Een gewaagde keuze om op nationale televisie te spelen, vanwege de beladenheid van het onderwerp. Was je niet bang voor een lading negatieve reacties na de uitzending?
‘Toen ik het opnam, twijfelde ik of ik het überhaupt op de EP wilde hebben. Omdat het een soort aanklacht is, met een zekere lading inderdaad. Maar Nina Simone zei ooit: ‘It’s an artists duty to reflect the times they live in'. Tot nu toe heb ik nog geen heftige of negatieve reacties gehad. Misschien komen die nog. Negativiteit ga je altijd hebben als artiest.’

De rauwheid van Gold doet erg denken aan oude Afro-Amerikaanse work songs, die door zwarte slaven, gevangenen en werkers buiten in het veld werden gezongen. Deze orale traditie werd gebruikt in tijden van gevangenschap. Is hier een connectie?
‘Ja! Gold is inderdaad gebaseerd op de work songs.  Dat hoor je heel goed aan de gitaar-intro aan het begin, maar ook aan het koor. Toen ik het nummer schreef, wist ik al dat het als een work song moest klinken.'

Probeer je jouw muziek altijd iets politieks mee te geven?
‘Nee hoor. Monster bijvoorbeeld gaat over de dark side die ieder persoon in zich heeft. Onbewust is het autobiografisch. Ik wilde het op een mooie, verhalende manier vertellen. Maar ik ben denk ik een beetje ver in mijn fantasie gegaan. Ik heb heel vele interpretaties gehoord van Monster. Iemand dacht dat ik misbruikt was, maar zo letterlijk is het niet. Ik ben niet misbruikt. Als muziek heel rauw is, doet het iets met mensen en herkennen ze bepaalde delen in zichzelf. Kunst wordt gebruikt om de confrontatie aan te gaan. Muziek is in die zin een soort therapie.’

Foto: Malte Burmeester.

Tegen welke artiesten kijk je nog meer op, behalve Nina Simone?
'Ik hou heel erg van artiesten van toen, zoals Joni Mitchell. Nu Beyoncé. Haar vorige album was ook een visual album, maar de verhaallijn in Lemonade is zo mooi. Ze bewijst dat een album meer is dan een verzameling tracks. En dan die disstrack [Don’t Hurt Yourself] naar Jay-Z toe... Het is zo rauw, dat moet wel echt zijn. Dat je zo erg je vuile was buiten gaat hangen. Maar uiteindelijk gaat ze wel richting redemption en hoop.’

Je speelde ook samen met je tweelingbroer onder de naam Between Towers. Hoe ging dat?
‘We zongen afwisselend de lead en speelden beiden gitaar. De eerste nummers die ik schreef, schreef ik samen met hem. We hadden succes op de Surinaamse radio en we gaven regelmatig tv-interviews. Toen ik naar Nederland kwam zonder hem, was dat echt een persoonlijke ontdekking. Ik heb nu mezelf gevonden. Maar in de toekomst zullen we waarschijnlijk weer vaker samen spelen, want ook hij verhuist binnenkort naar Nederland.’

Zijn jullie identiek?
‘We zijn een twee-eiige tweeling, maar bijna identiek. Hij scheert al zijn haar eraf.’

Makkelijk om uit elkaar te halen, dus. Wil je ooit nog terug naar Suriname om daar te wonen?
‘Het gaat in Nederland heel erg goed met mij, ik kan hier met mijn muziek aan de slag. Ik wil wel in Suriname meewerken aan projecten voor muzikale talenten daar. Er is echt heel veel talent in dat land.’

Hopelijk kan Jeangu nieuw goud vinden in Suriname en deze mensen wél de juiste credits geven. Wil je deze verhalenverteller met de warme stem ook live meemaken? De singer-songwriter staat in augustus op het Amsterdam Woods Festival en wij geven € 5,- CJP-korting op entree. 

Comments