Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
CJP @ Cannes Deel 3
23 MEI 2016 • Door Robbert Blokland. Beeld: Elle. • Meer blogs over Film

CJP @ Cannes Deel 3

De Nederlandse regisseur Paul Verhoeven is zaterdag in Cannes als een popster onthaald. Iedereen is enthousiast over zijn nieuwe film, de grimmige thriller/komedie Elle over een vrouw die op zoek gaat naar haar verkrachter. De nieuwe film van Sean Penn, over artsen in Zuid-Soedan, wordt ondertussen met de grond gelijk gemaakt.

Elke editie van Cannes kent een paar films die door de critici keihard met de grond gelijk worden gemaakt. Maar zelden gebeurde dat venijniger dan met het drama The Last Face van regisseur, acteur en weldoener Sean Penn. De tweevoudig Oscarwinnaar en politiek activist presenteerde op het festival zijn oorlogsdrama, waarin twee hulpverleners van Artsen zonder Grenzen op hulpmissie een gepassioneerde affaire hebben. Maar de film oogstte vooral onbedoelde lachsalvo’s door de slechte dialogen en het houterige acteerwerk. Bovendien vinden veel critici het vrij smakeloos dat de hartstocht van het tweetal (Javier Bardem en Charlize Theron) heviger wordt naarmate er in de oorlog meer slachtoffers vallen. ‘Vluchtelingenporno’, oordeelde het gezaghebbende blad The Hollywood Reporter.

Well, this is awkward. (Foto: gids.it)

Kwelling

De perspresentatie was een zichtbare kwelling voor alle betrokkenen, al deden ze hun best de schijn op te houden dat ze een meesterwerk afleverden. 'Sean Penn is één van de grootste regisseurs op aarde', claimde de producent met droge ogen. 'Niemand had dit beter kunnen doen dan hij.' Hoofdrolspeler Javier Bardem sprak van een 'volstrekt unieke film' op de vraag of hij zich alle negatieve kritieken aantrekt, antwoordde Penn afgemeten dat dat 'geen discussie is waar ik van waarde in kan zijn. Ik sta achter de film en verder mag iedereen zijn eigen mening hebben.' Na krap 25 minuten werd de sessie opgeheven en verlieten de betrokkenen in noodtempo de zaal.

Sprookjes

Een groter contrast met de persbijeenkomst van onze eigen Paul Verhoeven was niet denkbaar. De 77-jarige Nederlander werd als een held onthaald vanwege zijn nieuwe film Elle, een incorrecte maar scherpe thriller/komedie over een vrouw die wordt verkracht en vervolgens op zoek gaat naar de dader. De film behoort, samen met de Duitse komedie Toni Erdmann, in één klap tot de best gewaardeerde titels van het festival.

Is het wel toegestaan zo’n onconventionele, geestige film over een verkrachting te maken, vroeg een collega. Hoofdrolspeelster Huppert glimlachte. 'Ik denk niet dat je Elle moet zien als een realistisch verhaal', stelde de actrice. 'Het is geen statement over vrouwen die worden verkracht en de vraag of zij dat wel of niet moeten accepteren. Je moet het meer zien als een sprookje: het opent een deur naar gedachten waar je soms stiekem over fantaseert, maar waar je nooit van zou willen dat het echt zou gebeuren.'

Oom Paul achter de tafel. (Foto: Robbert Blokland)

Videogames

Verhoeven zat er ontspannen bij en deelde voor en na de persconferentie handtekeningen uit aan tientallen fans die stonden te wachten. De regisseur was tijdens de bijeenkomst een ontspannen spraakwaterval die trots vertelde hoe zijn dochter had gesuggereerd de hoofdpersoon de baas van een videogame-bedrijf te maken. 'Dat is visueel een stuk interessanter dan het schrijverscollectief dat zij in het boek leidde.' Desgevraagd liet de regisseur, die in 2000 zijn laatste Hollywood-productie Hollow Man maakte, weten nog steeds open te staan voor aanbiedingen uit de VS. 'Maar alle scenario’s die ik krijg aangeboden heb ik al een keer gedaan of boeien mij niet. Wat ik hier in Europa op mijn bureau krijg, en in Frankrijk in het bijzonder, is vele malen interessanter.'

De kans lijkt groot dat onze Verhoeven tijdens de grote slotceremonie een prijs in de wacht gaat slepen; sommige journalisten suggereren zelfs dat hij een serieuze kandidaat voor de Gouden Palm is, de belangrijkste artistieke filmprijs ter wereld. Maar de wegen van de jury zijn soms ondoorgrondelijk. Vorige jaar riep ook iedereen dat over Holocaust-drama Son of Saul, wat als dé ontdekking van dat festival werd geroemd. Blijkbaar was de jury het daar niet mee eens, wat de Hongaarse film kreeg bij de uitreiking ‘slechts’ de tweede prijs.

Hondenriem

Wel werd zaterdag de Duitse komedie Toni Erdmann (met een bijrol voor Hadewych Minis) al bekroond met de prijs van de internationale filmcritici. Ook kreeg de animatiefilm The Red Turtle van de Nederlandse regisseur Michael Dudok de Wit een speciale juryprijs voor het programma-onderdeel Un Certain Regard, de belangrijkste selectie naast de competitie.

De Palm Dog, de ludieke prijs die sinds 2001 wordt uitgereikt aan de beste hondenrol op het festival, gaat dit jaar trouwens naar de Britse buldog Nellie die een glansrol vervult in de tragikomedie Paterson van regisseur Jim Jarmusch. Nellie was al een week lang veruit favoriet voor de eervolle onderscheiding. De buldog kon de prijs niet zelf in ontvangst nemen omdat ze een aantal maanden geleden plotseling overleed. Regisseur Jarmusch nam vrijdag de honneurs waar en poseerde trots met de gouden hondenriem.

Comments