Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
CJP @ Cannes Deel 2
17 MEI 2016 • Door Robbert Blokland. Beeld: Money Monster. • Meer blogs over Film

CJP @ Cannes Deel 2

Met grote sterren als Julia Roberts, George Clooney en Steven Spielberg op de rode loper is het festival van Cannes up and rolling. De Nederlandse trots deze week is actrice Hadewych Minis, die een belangrijke rol speelt in de Duitse komedie Toni Erdmann.

Er zijn in de filmwereld maar weinig mensen te vinden die aardiger zijn dan Steven Spielberg. De Amerikaan is niet alleen een bijzonder mens omdat hij zoveel meesterwerkjes als Jaws, E.T. of Raiders of the Lost Ark heeft gemaakt, maar ook vanwege het feit dat hij tijdens interviews altijd zijn best doet om interessante antwoorden te geven en de tijd neemt voor het geven van handtekeningen aan fans - hoe hard pr-types ook gebaren dat de klok doortikt voor de volgende afspraak. Spielberg snapt dat zijn volgelingen hem op handen dragen, en dat de blije gezichten die hij veroorzaakt met het zetten van een krabbel op een foto of dvd-box de kleine moeite die het kost volledig waard is.

Verbeelding

Het 69-jarige icoon stelde ook deze editie van Cannes niet teleur, al deed de film die hij hier in Cannes presenteert - de verfilming van het boek De Grote Vriendelijke Reus van Roald Dahl – dat wel een (klein) beetje. Het is een prima kinderfilm, al is het middendeel, dat zwaar leunt op (knappe) digitale effecten, wat saai. Van het team dat 33 jaar terug meesterwerk E.T. maakte zou je meer mogen verwachten.

Spielberg vertelde zich na een aantal historische drama’s als Lincoln en Bridge of Spies ‘weer zo vrij als een jonge filmmaker’ gevoeld te hebben, op de set van de GVR. ‘Historische verhalen moeten accuraat en geloofwaardig zijn, bij die films er geen enkele ruimte voor fantasie en verbeelding. Dat miste ik soms wel.’ De regisseur las naar eigen zeggen al zijn zeven kinderen voor uit de GVR. ‘Alle keuzes die ik op de set heb gemaakt, maakte ik op basis van die ervaring. Ik zal nooit vergeten hoe enthousiast mijn kinderen reageerden tijdens het voorlezen – dat gevoel moet het publiek bij het kijken ook krijgen.’

Spielberg krabbelt erop los.

Cello spelen

Ook het circus rond de nieuwe thriller Money Monster, met Julia Roberts en George Clooney, trok veel bekijks. De film vertelt over een egocentrische presentator (Clooney), die tijdens een uitzending wordt gegijzeld door een slachtoffer van een frauduleuze bank. De arme knul eist dat de journalisten verhaal gaan halen bij de baas van de schimmige bank, anders zal hij de presentator live op televisie doodschieten. Persoonlijke vragen mochten niet gesteld worden, waarschuwde de strenge moderator voor aanvang van de persconferentie. Maar dat was geen probleem, want ook zonder gossip-verhalen bleef er genoeg inhoudelijks over om te bespreken.

Clooney grapte er op los (‘de beste voorbereiding op een rol als journalist is meer gaan zuipen’) en beklemtoonde dat Donald Trump nooit president van de VS zal worden (‘ons land wordt niet geregeerd door angst – niet voor immigranten, niet voor moslims en niet voor vrouwen’). Julia Roberts bekende op haar beurt nooit te gaan regisseren omdat ze geen geduld heeft. ‘Ik ken mijn intellectuele beperkingen en kan niet meer dan vier vragen per uur in behandeling nemen’, lachte ze. ‘Regisseren gaat op hetzelfde lijstje als cello spelen of schilderen. Dat zijn ook jaloersmakende dingen waar ik misschien in een volgend leven aan toe kom.’

Roberts en Clooney giebelen over hun gijzelingsfilm.

Duitse humor

De meest interessante film in de competitie tot nu toe is de drie uur durende Duitse komedie Toni Erdmann. Deze liefdevolle, bitterzoete tragikomedie verrast met zijn vreemde toon, onverwachte vondsten en personages die je na een paar scènes al onvoorwaardelijk in je hart hebt gesloten. De Oostenrijkse toneelacteur Peter Simonischek speelt een vader die spontaan langs gaat bij zijn dochter Ines, een jonge drukke zakenvrouw met een lastige klus in Boekarest.

De communicatie tussen het tweetal verloopt lastig: papa (een goedige loebas) constateert met lede ogen dat Ines (één bonk opgekropte frustraties) eigenlijk doodongelukkig is. Hij besluit haar te helpen door zich met zijn alter ego Toni Erdmann (raar pruikje en gebit, volstrekt onvoorspelbaar) als een soort bizarre beschermengel op te dringen in haar leven en haar weer enige joie de vivre te leren ervaren.

Hollands tintje

Toni Erdmann, die in de vakbladen van de journalisten een recordwaardering krijgt, heeft bovendien een Hollands tintje: Hadewych Minis heeft een belangrijke bijrol als de beste vriendin van Ines. De actrice bracht een bliksembezoek aan Cannes en pikte onder meer het grote Toni Erdmann-feest mee. Het is de tweede maal in korte tijd dat Minis in een competitiefilm zit; drie jaar terug speelde ze de hoofdrol in Borgman van Alex van Warmerdam.

Het gaat bij Minis wel weer ‘kriebelen’ nu ze voor de tweede keer in Cannes rondloopt. ‘Het smaakt naar méér’, bekent ze. ‘Ik zou misschien toch eens wat meer moeten proberen mijn vleugels uit te slaan, bijvoorbeeld naar Duitsland. Bovendien merk ik dat kunst daar nog écht heel hoog in het vaandel staat, net zoals bijvoorbeeld in Frankrijk of Denemarken. Dat is enorm inspirerend.’

Comments