Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
C. Ontdekt: Daan Windhorst
13 APR 2016 • Door Klaas Knooihuizen. Beeld: Dim Balsem • Meer blogs over Festival Lezen

C. Ontdekt: Daan Windhorst

Theatermaker en schrijver Daan Windhorst (1990) is misschien de enige persoon ooit die een baan kreeg aangeboden omdat hij een 1-aprilgrap uithaalde. C. Magazine ging in gesprek met de creatieve duizendpoot.

­Het is vrijwel zeker dat je werk van schrijver Daan Windhorst hebt gezien of gelezen. Daan is productiever dan een Ford-fabriek in 1918. Een kleine greep uit de afgelopen twee jaar: columns voor De Correspondent, dramaseries Zes Dates en Suspicious Minds, het maandelijkse actualiteitentheater De Orde van de Dag, optredens op De Parade en, welja, Lowlands. Op stapel staan een radioprogramma, een speelfilm en een boek. 

Een interview met Daan is als het toetjesbuffet op een rijkeluisbruiloft. Je wilt het allemaal proeven en je weet niet waar je moet beginnen. Gulzig springen we van het ene project naar het andere en weer terug. Tijd en ruimte schieten te kort. Deze pagina kan onmogelijk compleet zijn. Zie het op zijn best als een beknopte bloemlezing.

Laten we met het boek beginnen. Gifjes verschijnt dit voorjaar. Van de uitgeverij mag Daan het geen verhalenbundel noemen. CJP mag dat wel: Gifjes is een verhalenbundel. Maar dan wel Daan Windhorst-stijl.

‘Het zijn satirische verhalen die allemaal op een andere manier een toekomstbeeld schetsen. Meestal is dat geen positief beeld; het is dystopisch, maar wel met humor. De vorm is heel vrij, het gaat van dagboekfragmenten tot recensies. Observaties uit het heden, vaak over politiek en technologie, die ik doortrek naar een mogelijke toekomst.’

Dat doet hij vaker, ontwikkelingen in de samenleving uitvergroten of vanuit een onverwachte hoek belichten, waardoor de absurditeit plots bloot komt te liggen. Dat kan heel subtiel, zoals in de serie Suspicious Minds (te zien via Uitzending Gemist). Door ontelbare gesprekken op een groot huisfeest weet Daan de tijdgeest perfect te vangen. Minder abstract doet hij het bij De Orde van de Dag, de maandelijkse theatershow die het NOS Journaal overbodig maakt. Het maakproces is al net zo ongewoon en inventief als de show zelf.

‘Om 10:00 uur komen we bij elkaar met een regisseur, vijf tekstschrijvers en een paar acteurs. Dan bespreken we het nieuws. Aan het eind van de dag is er een show van ruim twee uur vol sketches, liedjes en satire. Het is houtje-touwtje – acteurs hebben hun tekst in de hand. Dat maakt het juist zo tof. De stukjes hoeven niet per se grappig te zijn; schrijnend, ontroerend of leerzaam mag net zo goed.’

Toch is zijn werk meestal enorm grappig. Niet voor niets vroegen de makers van de webserie De Meisjes van Thijs hem om het script voor hun speelfilm te schrijven. Als het allemaal doorgaat – ‘dat soort dingen zijn van een miljoen factoren afhankelijk’ – mogen we ‘iets 40-Year-Old Virgin-achtigs’ verwachten.

De geslaagdste grap uit Daans repertoire was een ouderwetse 1-aprilgrap. Vlak voordat De Correspondent live ging lanceerde hij een website waarop hij schreef dat het allemaal niet doorging. Heel Nederland tuinde erin. De Correspondent bood hem direct een plekje op de redactie aan. Twee jaar lang schreef hij messcherpe satirische stukken. Sinds kort maakt hij videocolumns. Ook daarin gaan humor en tragiek hand in hand. Net als in het jaarlijkse Waanoverzicht dat hij voor De Correspondent maakt, komt hij veelvuldig met zijn hoofd in beeld.

‘Het blijft bij het performen van eigen werk – meer ambitie heb ik niet in die richting. Het is ijdel en ik wil met andere dingen bezig zijn, maar het applaus geeft ook bevrediging. Soms wil ik het heel graag, soms nooit meer.’

Bezoek Daans website om op de hoogte te blijven van zijn turbulente leven. Is jouw culturele geest ook opgewarmd door dit interview? Sla dan de nieuwe C. Magazine open voor meer diepgaande interviews, agendatips en véél CJP-korting.

Comments