Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Selfies, schurft en stormtroopers op spitzen
10 DEC 2015 • Door Tommie Luyben - Foto NDT: Rahi Rezvani • Meer blogs over Theater

Selfies, schurft en stormtroopers op spitzen

Notenkrakers, prinsessen en zwanen; eigentijds zijn de bekende balletten vaak niet. Jammer, want we zouden graag wat meer actualiteit voorbij zien komen. CJP grabbelde wat recentere thema’s bij elkaar en verzon een vijftal fictieve, moderne balletten.

Aanleiding voor deze dansante hersenspinsels was de dansvoorstelling School of Thought van het Nederlands Dans Theater; een dansensemble dat aan de top staat van de danswereld, maar waar je tante Truus uit Vlissingen vast nog nooit van heeft gehoord. Geen traditionele publieksopstelling dit keer, maar een tribune om het toneel heen. Als toeschouwer zit je daarom zó dicht op de actie dat je volledig wordt meegezogen in de beleveniswereld van de dansers, die met hun verschillende lijven, denkwijzen en achtergronden op atletische wijze excelleren. En jij was al blij dat je voorovergebogen je tenen kon aanraken.

Vermoedelijk hebben choreografen Paul Lightfoot en Sol Léon geen last van gelispel: het viel ons op dat bijna al hun werken beginnen met de letter S. Een onuitputtelijke bron van inspiratie. Dus wij zogen vijf onconventionele balletten met de letter S uit onze duim, die we hopelijk snel op het toneel terug zien.

Sterrenslag (aka the Star Wars Ballet)

Darth Vader in een zwarte, glanzende maillot. Princess Leia (in gouden bikini) op spitzen, verstrengeld in de gespierde armen van Han Solo, ook in maillot. Het zweet spettert over de eerste rijen. Dit moderne ballet neemt je mee naar een galaxy far, far away waar een duel met lightsabers (gesponsord door Philips) veranderd in een adembenemende pas-de-deux, met virtuoos voetenwerk. De beroemde tweede akte, ook wel ‘de witte akte’ genoemd, kenmerkt zich door de grote symmetrische groepsformaties, gevormd door witglimmende stormtroopers. Een hel voor de ensembleleden naar het schijnt, die tijdens de repetities als een leger werden gedrild en iedere dag urenlang repeteren voor het gewenste synchrone resultaat. May the force be with them.

'Nog net niet helemaal gelijk, jongens. Opnieuw, vanaf het begin!'

Self me, self me too

De narcistische golf die het fenomeen ‘selfie’ met zich meebracht, bleek erg inspirerend. In het frisse eerste deel van dit drieluik passeren duckfaces, belfies (butt selfies) en ugly selfies de satirische revue. Knap is de balans tussen tragiek en komedie, zodat het huilen je naderbij staat dan het lachen. Deel twee is donkerder van toon. De dansers dragen een helm, waaraan een op hen gerichte GoPro is bevestigd. Hun gezichten worden live geprojecteerd op het achterdoek, waardoor het publiek elke minieme gelaatsuitdrukking meekrijgt. Het laatste deel krijgt als subtitel #doehetselfie mee. Selfies die het publiek ter plekke neemt, verschijnen in het toneelbeeld en worden gebruikt voor improvisatie. Riskant: de voorstelling is zo nooit twee keer hetzelfde, maar houdt de toeschouwers op het puntje van hun stoel. #selfiesforever.

Scratching the itch

Men portretteert op humoristische wijze het ongemak van ongewenste beestjes. Wie heeft er als kind niet de haren uit het hoofd willen trekken bij een hoofdluisuitbraak of tijdens beklemmende zomers zich angstvallig onder een klamboe verscholen voor muggen? Grappig en herkenbaar is deze bonte stoet, waar de hilariteit wordt versterkt door de absurde kostuums, ontworpen door Marcel Wanders. De publieksbeleving wordt wel heel levensecht als blijkt dat er jeukpoeder in de stoelen verstopt zit.

'Rechts, links, pas de bourrée en grand jeté.'

Skating on thin ice

Buiten de grenzen van het traditionele theatergebouw gaan we naar een onverwachte plek: de schaatsbaan. Skating on thin ice is geïnspireerd op het levensverhaal van schaatskampioen Sven Kramer. Het publiek weet dat het noodlot niet te keren is in de bloedstollende pauzefinale, maar snakt van ongeloof naar adem als de verkeerde wissel wordt genomen. Een nationaal litteken dat nooit helemaal zal helen.
Speciaal voor deze gelegenheid werkte het choreografenduo samen met Holiday on Ice, bekend van hun bombastische schaatsshows. Hoewel de samenwerking in het begin stroef verliep (het overgrote deel van de cast was gewend om in human sized Disneykostuums te schaatsen), staat dit werk bekend als een artistieke mijlpaal.

Stoomboot

De term ‘waagstuk’ werd in de mond genomen bij de aankondiging en later bleek Stoomboot inderdaad een controversieel stuk te worden. Het Sinterklaaspersonage werd geschrapt, de makers focusten zich op de zwartepietendiscussie en de pijn, angst, woede en teleurstelling die deze met zich meebrengt. Hoewel de makers zich onpartijdig hielden en de kwestie van beide kanten belichtten, bestormden pro-pietactivisten en anti-pietdemonstranten tijdens de opening de schouwburg. De ME rukte uit, tientallen activisten werden afgevoerd en de première kon alsnog doorgaan, maar uit angst voor oproer in andere steden gelastte het NDT de verdere tournee af. Ondanks de commotie bedeelden de theatercritici het stuk veel lof toe voor dit moedige onderwerp.

Zelf met je neus op de dansers van School of Thought zitten, wat wél al te zien is? Wees er snel bij, want deze parel is met € 5,- CJP-korting te zien t/m eind december in de Stadschouwburg Amsterdam en het Lucent Danstheater in Den Haag.

School of Thought | NDT1

 

Comments