Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
De Oudheid was keihard: doe er je voordeel mee
18 DEC 2015 • Door Jan van Tienen • Meer blogs over Expo

De Oudheid was keihard: doe er je voordeel mee

Beelden en vazen van duizenden jaren oud. Klinkt extreem saai, maar nee: het is de bron van veel essentiële levenslessen. 

Het leven is hard en meestal krijg je niks

De Grieken zouden Henny Huisman wel kunnen waarderen: ook zij vonden dat er maar één de winnaar kon zijn. In de Oudheid deelden ze geen prijzen uit voor mensen die bij wedstrijden tweede of derde werden. Tig kilometer gerend en op het laatste moment gestruikeld? Bedankt voor het meedoen, maar fuck you! Alleen de winnaar kreeg iets. Tijdens het Panathenaeische festival kreeg de winnaar bijvoorbeeld honderden vazen met olijfolie, leerden we op de nieuwe tentoonstelling Klassieke wereld van Rijksmuseum van Oudheden. De rest kon het doen met de schaamte van verlies. Zo gaat het vaak in het leven. De Grieken waren harde lieden, maar wél eerlijk. Probeer dit zelf ook eens. Geef met Kerstmis bijvoorbeeld alleen je béste vriend een cadeau.

Henny beseft
Henny weet dat het leven hard is.

Over je eigen populariteit heb je soms niks te zeggen

Als Romeins kind begon je leven met een populariteitswedstrijd: baby’s werden voor de voeten van hun vader gelegd en dan wel of niet door hem opgetild. Zo ja, werd je in het gezin opgenomen. Als hij je liet liggen, was je tamelijk fucked en werd je óf in het water gegooid óf te vondeling gelegd. Het Romeinse meisje Caetennia Pollita won die eerste populariteitswedstrijd en werd liefdevol opgenomen in het gezin van haar vader. Helaas stierf ze al op tienjarige leeftijd. Haar familie maakte toen een grafmonument, met in steen een afbeelding van haar hoofd. De mooie beeltenis van Caetennia bleef goed bewaard. Tegenwoordig is haar grafsteen een van de meest geliefde objecten in het Rijksmuseum van Oudheden. Wat is hier de levensles? Dat het voor je populariteit soms niks uitmaakt wat je doet. Dus maak je niet te druk, deze dagen.

Caetennia, yo
Caetennia bofte maar, met zo'n mooie grafsteen.

Over je eigen populariteit heb je soms alles te zeggen

Then again: als je niet op je tiende sterft, heb je soms heel veel over je populariteit te zeggen. Neem de Romeinse keizer Trajanus. Hij was een ervaren legeraanvoerder en bestuurder toen hij keizer werd, en begreep het effect van beeldvorming op je macht en aanzien. Daarom deed hij ruimschoots aan propaganda. Op een beeld van keizer Trajanus dat in de tentoonstelling zit, is zijn borstplaat versierd met symbolen van kracht en macht – bliksemschichten, griffioenen, de kop van de godin Medusa. Volgens historicus Olivier Hekster hebben we hierdoor nog altijd een beeld van Trajanus als een capabele vent die het Romeinse Rijk grootsheid bracht. Dit in tegenstelling tot keizers als Nero of Tiberius, die we soms zien als fools die er niks van bakten. Wat is de levensles? Dat je eens moet nagaan hoe je op een ander overkomt. Begin bijvoorbeeld eens met het updaten van je LinkedIn-profiel, luilak.

Trajanus' beeld
Keizer Trajanus had zijn profiel nooit zo laten verslonzen.

Beauty (en macht) zijn van alle tijden

Hoe vaak zie je meisjes op straat lopen die een imperfecte kloon van Kim Kardashian zijn? Het heeft wel wat: zij geloven in schoonheid als ideaal. Aanhangers van beauty, dat zijn het. Maar hoewel het lijkt of Instagram en Kim het concept van ‘beauty’ hebben bedacht is dat niet het geval: al in 800 voor Christus hadden de rijke Grieken pyxis: beauty-dozen, waar cosmetica-artikelen in werden bewaard. Die dozen waren versierd met paarden, die bij de Grieken alleen betaalbaar waren voor de absolute elite. Gezien worden met zo’n beauty-doos was een beetje het toenmalig equivalent van een selfie in je privéjet. Wat is de les? Dat Kim Kardashian eigenlijk kei-ouderwets is. Bedenk dat, de volgende keer dat je een foto van haar liked.

 

Kim Kardashian
Kim, beauty is ouderwets.

Waardering hebben voor geschiedenis is belangrijk (al is het maar om niet als deze guys te zijn)

In de achttiende eeuw werden rondom een stad in Toscane veel bronzen Etruskische beeldjes gevonden. De pastoor van Montecchio moest niets hebben van die heidense dingen, en smolt ze om zodat hij ze kon gebruiken in bronzen kerkklokken. What a guy. Een beeldje van een Etruskisch jongetje met eend bleef bewaard door een eenvoudige boer, die het zo mooi vond dat hij het een schande vond als het zou worden omgesmolten. In deze eeuw gaan geschiedenishaters nog grover te werk. Neem de 82-jarige archeoloog Khaled al-Asaad. Hij probeerde in de Syrische stad Palmyra eeuwenoude monumenten van oude beschavingen te behoeden voor vernietiging door IS (of Daesh, of hoe je die hufters ook noemt). Hij werd onthoofd aan een lantaarnpaal opgehangen, met een bordje erbij dat hij was vermoord omdat hij afgodsbeelden probeerde te beschermen. De levensles in deze is heel simpel: wees nooit die mensen. En denk af en toe eens aan de held die Khaled al-Asaad heet.

De held al-Asaad
Archeoloog Bahar Kimyongur spreekt zijn afschuw uit over de dood van al-Asaad.

 Geïnspireerd om zelf nog meer levenslessen uit de Oudheid te zoeken? Met CJP bezoek je ook het Rijksmuseum van Oudheden met korting. Klassieke wereld is de nieuwe vaste tentoonstelling, maar als je nu gaat kun je ook de spannende expo’s Euro Meltdown en Pracht en Precisie meepakken. 

Foto's museumstukken: Rijksmuseum van Oudheden, Leiden
Foto Henny Huisman: Roel Wijnants 
Foto Kim Kardashian: David Shankbone
Al het werk gebruikt onder Creative Commons-licentie

Comments

Gerelateerde kortingen

Rijksmuseum van Oudheden
€ 1,- CJP-korting

Rijksmuseum van Oudheden

Kunst kijken die ouder is dan Jezus himself