Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Van Casa Rosso tot Paradiso
27 OKT 2015 • Door Djuna Kramer • Meer blogs over Muziek

Van Casa Rosso tot Paradiso

Hij kwam van de Costa Brava naar Nederland in de hoop het hier te maken met zijn jingly jangly gitaargeluid en kick-ass mondharmonica-skills. Met succes: Max Meser (23) trad op bij De Wereld Draait Door en speelt in de voorprogramma’s van Douwe Bob en Editors. 

Alles achterlaten en je dromen ergens anders najagen, dat is niet niks. We spraken Max erover in de platenzaak Record Palace in Amsterdam.

Je bent drie jaar geleden hierheen verhuisd voor je muzikale carrière, waarom Nederland?
‘Ik werd uitgenodigd door de eigenaar van deze platenzaak, een goede vriend van mijn moeder, om hier te spelen. De situatie in Spanje was zo slecht dat ik meteen een enkeltje Amsterdam kocht.’

Hoe was de situatie in Spanje dan?
‘Er was crisis, het lukte niet om een baan te vinden en de muziekscene van de Costa Brava was heel mager. Al sinds mijn vijftiende maakte ik muziek, maar dat kwam nooit verder dan spelen in hotels en restaurants. Met de trein naar Barcelona gaan voor optredens was al te duur, zo erg was het. Nou ja, je kon er wel in sneaken, maar als je dan gepakt wordt ben je nog verder van huis. Dus ik besloot alles op te geven en naar Amsterdam te komen.’

Wat bevalt je zo aan de muzikale scene hier?
‘Dat er überhaupt een scene is! Zolang ik een plek om te spelen heb, is het prima. Ik ben er compleet voor gegaan: voor mijn gevoel heb ik op de grote festivals na alle podia in Nederland ondertussen wel gezien. Nu heb ik getekend bij PIAS, een internationaal label, waardoor ik hopelijk ook buiten Nederland kan spelen. Ik kan niet wachten!'

Je kende hier niemand en sprak de taal niet: waar begin je dan?
'Elke dag bestond uit door de stad zwerven in mijn eentje, op zoek naar contact en plekken om te spelen. Omdat ik heel opportunistisch ben, greep ik elke kans aan. Op een kaart stipte ik alle jams aan die er die avond waren. Ik studeerde keihard op de straatnamen, tot ik hier beter bekend was dan mijn toenmalige Amsterdamse vriendin. Bij de jams leerde ik veel, door goed naar oudere dudes te kijken. Er werden voornamelijk covers gespeeld, maar na een tijdje kenden de andere muzikanten mijn eigen muziek ook. Uiteindelijk werd ik bij een huiskamersessie opgemerkt door Phil (Tilli, red.). Hij was net gestopt met Moke en zocht iemand om te managen, dat was mijn kans.'

'Ik kan eigenlijk al veel beter Nederlands dan dit hoor, Mathijs maakte het me heel moeilijk'

Hoe vond je de tijd om onbetaald muziek te maken als je ook moest zien te overleven?
'Ik deed allerlei baantjes, in de keuken werken bijvoorbeeld. Ja, je verslaapt je wel eens omdat je 's nachts aan het jammen bent, of je wordt ontslagen. Maar dat is minder belangrijk: muziek bleef altijd mijn grootste prioriteit.'

Je hebt onder andere in de beruchte seksclub Casa Rosso op de Wallen gewerkt, waar je ook de release vierde van je single Weak for Love. Hoe kwam je daar terecht?
'Mijn vader was er in de jaren zeventig manager en belde de eigenaar om te vragen of hij werk voor me had. Ik had geen idee wat ik moest verwachten: ik kom van het Spaanse platteland! Voor ik het wist werkte ik daar zes dagen per week. Ik deed van alles: achter de bar staan, dj-en, belichting, de meisjes bijstaan, ervoor zorgen dat de klanten netjes betalen. Maar omdat ik de jongste was haalde ik vooral veel koffie.'

Je vertelde dat je hier in de Record Palace ook wel eens werkt in ruil voor sixties platen, klinkt je eigen muziek bewust zo sixties?
'Nee, dat gaat vanzelf; het is de muziek waar ik de hele bloody dag naar luister. Ik speel élke dag The Beatles. Toen ik net in Nederland zat was ik meer van de country en oude rhythm-and-blues. Ik heb zelfs nog een tijdje met rockabilly band Holy Water gespeeld. Maar ik raak snel verveeld en verander graag compleet van de ene op de andere dag. De Britse scene bleek heel goed bij mijn stem te passen, dus ik veranderde mijn kapsel en ging voor die stijl. Ik voelde me toch nooit helemaal in staat de blues te zingen.'

Max Meser korting CJP
Cool, girl drummer! Net als bij ons.

Populaire bands als My Baby en The Cosmic Carnaval zijn ook duidelijk beïnvloed door de sixties en seventies; denk je dat dit hét moment is om door te breken met retro muziek?
'Ik speel gewoon zo omdat het goed voelt. Maar ja, alles komt terug: iedere trend is al een keer gedaan. Het is makkelijk om op iemand anders te lijken als je een nummer schrijft, of een outfit kiest voor op het podium. Toch probeer ik mijn eigen stijl te vinden. Sommige mensen noemen me geobsedeerd door de sixties, maar ik ben juist heel blij dat ik in 2015 leef. Het is geen crime om je door verschillende voorgangers te laten beïnvloeden; bands als Oasis proberen zich zo radicaal en nieuw voor te doen, zo zou ik nooit zijn. Wees gewoon jezelf!'

Nu ga je op tour met Douwe Bob, hoe is dat zo gekomen?
'Douwe en ik kennen elkaar al sinds we een jaar of drie geleden samen speelden bij de open jamavonden in café ’t Schuim in Amsterdam. Ook Douwe is daar zijn carrière begonnen, we hebben allebei veel geleerd van de vaste muzikanten op die avonden. Inmiddels bevriend, heb ik zelfs mondharmonica gespeeld op zijn album, wat ik ook tijdens zijn shows doe.'

Klinkt alsof je op de goede weg zit!
'Ja, het is één groot avontuur. Volgens mij gaan dit de beste jaren van mijn hele leven worden.'

Je kunt Max met zijn band (met Mano Hollestelle, Gini Cameron en Isaac Wadsworth) en Douwe Bob zien spelen mét CJP-korting in o.a. Patronaat, Paard van Troje en Metropool. Check hier zijn tourdata. Mocht je geïnspireerd zijn om je vinylcollectie uit te breiden: bij de Record Palace krijg je 10% korting met je CJP-pas!

 

Comments

Gerelateerde kortingen

Patronaat
€ 2,50 CJP-korting

Patronaat

Voor minder naar de poptempel van Haarlem

Paard van Troje

Vette korting op het beestachtig goede programma van dit hofstedelijke poppodium

€ 2,50

Poppodium Metropool

Voordelig naar dit poppodium met wereldse allure

€ 3,-